Kalimera Grekland Egina.

På spaning efter hotell på Egina

Idag var vi uppe i ottan för att hinna med att äta frukost i lugn och ro. Båten Agistri Express skulle gå till Egina klockan 08.00. Det kändes okej att lämna Agistri trots att vi bara hade varit här i två nätter. Nu väntade nya äventyr på ännu en ny ö.

Agistri Express lämnar Milos på Agistri.

Agistri Express lämnar Agistri - och vi med den.

Resan över till Egina gick smidigt. Vi förväntade oss inte att mötas av några rumsuthyrare. Självklart hade vi rätt. Yrket "rumsuthyrare-som-hänger-i-hamnen" har ännu inte slagit igenom i den här delen av Grekland. Tyvärr, om det funnits hade vi transformerats till rumsuthyrarkramare. I stället fick vi krama varandra och hoppas på det bästa. Det behövdes, hamnen var nämligen sprängfylld av nyanlända turister, och fler var på ingång, både från Aten och från de närliggande öarna.

Vi hade blivit rekommenderade att undvika Egina på helgen. En rekommendation vi inte tog till oss. Nu vet vi bättre. Egina kombinerat med helg är lika med högsäsong. Vi insåg inte att det kunde vara så otroligt mycket folk så tidigt på säsongen. Men det var det. Och många befann sig precis som vi i ett rumlöst tillstånd.

De flesta gick åt höger i hamnen, vi gick till vänster. Här gällde det att vara snabb. En bit bort hittade vi skugga under några träd. Diskuterade någon minut om vem som skulle ta på sig det oglamorösa uppdraget att leta rum. Lotten föll på Camilla. Jag stod tacksamt kvar i skuggan, tittade bort mot hamnen och förundrades över att det kom så många båtar, både färjor och flygbåtar.

Halva Aten är snart här hann jag tänka, då - helt plötsligt - stod Camilla vid min sida igen. Knappt en kvart var hon iväg. Har hon redan gett upp, tänkte jag. Det hade hon inte, hon hade hittat ett rum, dock log hon inte som hon brukar, vilket jag tolkade som att något var fel. Min tolkning skulle visa sig stämma, men det visste jag ännu inte. Inte heller Camilla visste, hon hade nämligen inte sett rummet, bara fått ett jakande besked om att det fanns ett rum ledigt - klockan tolv. Magen sa nej, hjärnan ja.

För att inte komma i konflikt med magen gick även jag en runda. Jag mötte många av dem som gått till höger när vi gick till vänster. Högersidan hade alltså inte mycket att erbjuda, nu var det vänster som gällde för de tidigare så entusiastiska högerturisterna. Vad värre var, var att det under tiden anlänt ännu fler turister, de flesta visade sig vara vänsteranhängare. Jag rusade runt i gränderna likt en GI-nedbantad hungrig iller. I hasorna hade jag ett tåg av "donka-donka-släpa-väskor-på-hjul-människor". Klick, klick, klick ekade det i gränderna.

De kom närmare och närmare. Min hjärna blixtrade till och började projicera bilder från Frodos flykt från orcherna i Morias gruvor. Jag höll ut och var oftast först in på hotellen. Nu hjälpte inte det. Allt var fullbokat. Moloket gick jag tillbaka till Camilla. Nu kunde vi bara hoppas att det första rummet fortfarande var ledigt, så vi gick dit. Rummet var fortfarande ledigt. Ledigt. Ledigt. Ledigt! Yes!

Klockan var långt ifrån tolv så vi lämnade vår packning och gick en runda i stan. En stad som fick vårt omedelbara gillande. När vi tillfälligt sett oss mätta på Egina stad gick vi tillbaka till hotellet och satte oss utanför och väntade. Hur många som kom och frågade om rum under tiden vet jag inte, jag vet dock att alla gick därifrån med något deperatledset i blicken. Fullt!

Egina stad. Hamn.

Det lilla vi hann se av Egina stad medan vi väntade på rum föll oss i smaken.

Strax efter klockan tolv släpade vi oss (det var varmt) tillbaka till hotellet och gick upp till vårt efterlängtade rum. Det visade sig vara det sämsta rum vi någonsin haft i Grekland. Även utsikten var den sämsta vi varit med om. Varför flyttade vi inte ut på en gång? Svaret är enkelt: det fanns inga andra rum. Utsikten kan ni se här »

Efter att vi installerat oss på rummet gick vi ännu en runda i Egina stad, en mycket trevlig stad för övrigt, sedan hyrde vi moped (kass och dyr) och började upptäcka Egina. Vi började i norr där vi besökte Vathi, Souvala och Vagia. Extremt mycket folk på alla stränder. När vi kom till Agia Marina tappade vi hakorna: jisses så mycket folk. Stranden var knökfull!

Agia Marina. Egina.

Byst med folk i Agia Marina.

Att det var så otroligt mycket folk berodde säkert på den senaste tidens värmebölja, och att det var helg. För att få lugn och ro körde vi till Afaiatemplet (Temple of Aphaia). Det var bara vi och en ensam tjej där. Alla andra var vid havet. Afaiatemplet imponerande mer på oss än vad stränderna gjorde.

Temple of Aphaia. Egina.

Temple of Aphaia.

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »