Kalimera Grekland Fourni.

Äta färsk fisk på Nikos Taverna

Idag gick vi upp lagom till sjunyheterna på teve. De sände direkt från Pireus där folk köade till färjorna. Idag börjar tydligen många greker sin semester. Ska bli spännande att se hur livet på öarna påverkas av det.

Efter nyheterna såg vi hur F/B Marina la till i hamnen här på Fourni. Minst sagt imponerande. Speciellt med tanke på den rådande vinden som är mer än hård. För att komma in till kaj måste hon glida med vinden in från sidan. Ser omöjligt ut. Men funkar. På tal om väder och vind så har temperaturen sjunkit i takt med att vinden ökat. Igår kväll var det bara 24 grader. Kändes kallt. Vi till och med klagade. :-)

F/B Marina. Fourni.

F/B Marina lägger med visst besvär till i hamnen.

Den här dagen gick i lugnets tecken. Vi var ganska trötta efter gårdagens mopedkörande. Vi läste på balkongen, vi läste på ett kafé, vi åt lunch på Nikos och vi strosade runt i byn. Att strosa runt i den lilla byn går ganska fort om man inte går väldigt sakta. Så vi gick sakta.

Den trivsamma huvudgatan i Fourni by kantas av mullbärsträd.

Middagen åt vi återigen på Nikos. Denna kväll slog vi på stort och åt färsk barbouni. Den fisken är nästan lika dyr som hummer. Men väl värd sitt pris om den är färsk.

Färsk barbouni på Nikos Taverna på Fourni.

Färsk barbouni på Nikos Taverna.

Nikos Taverna är vår, och många andras, favorit. Maten är varierande och god, personalen både underhållande och trevlig, och det är relativt billigt. Hos Nikos finns ingen meny, istället får man gå ut bland grytorna i köket och se vad som finns för dagen, och peka ut vilka rätter man önskar.

Grillen på Nikos Taverna på Fourni.

Grillen på Nikos Taverna.

Nikos hustru Jenny assisterar gärna och visar upp den ena läckra maträtten efter den andra. Hos Nikos brukar man bli sittandes länge, oftast blir det längre än man tänkt sig.

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »