Kalimera Grekland Lefkas.

Utflykt med M/S Christina i Lefkas skärgård

Vilken fantastisk dag vi har haft på havet. Vi är precis hemkomna från en underbar båtutflykt med M/S Christina. Vi lämnade Nidri 09.30 och åkte först till "ubåtsgrottan" på Meganisi, sedan till en liten obebodd ö för ett kort stopp för bad.

M/S Christina. Lefkas.

Här stannade vi och badade i underbart vatten.

När vi torkat fortsatte vi till den lilla ön Kastos (35 inv) där vi hade cirka 45 min på oss att gå runt och titta. Det hade räckt med 15 minuter så litet var det.

Nästa stopp var en strand på Kalamos (200 inv) där vi blev bjudna på suverän lunch ombord på båten.

Lunch på M/S Christina. Lefkas.

Lunch ombord på M/S Christina.

Efter lunch fortsatte vi till den största byn på Kalamos. Tyvärr räckte tiden inte för att undersöka ön ordentligt. Det får bli en annan gång. Kul ändå att få se Kastos och Kalamos, två öar vi tidigare inte ens visste existerade.

Vi stannade ännu en gång för att bada innan vi fortsatte med en tur runt Onassis ö Scorpios.

Onassis ö Scorpios.

Till och med badkrukan Janne passade på att ta ett dopp utanför Scorpios.

Nu håller vi på att packa inför morgondagens avfärd till Ithaka. Taxin hämtar oss klockan 08.00 (har blivit tjenis med världens bästa taxichaufför, han ser exakt ut som Lee Van Cleef), båten går från Vasiliki klockan 09.00. Första stopp är FiskardoKefalonia, en timme senare kliver vi av i Frikes på Ithaka. Från Frikes tar vi en taxi eller buss till Vathy där vi ska bo. Inga rum är bokade, vi hoppas att rumsguden "Rooms" är med oss.

Lefkas har varit en positiv överraskning. Om det här hade varit en bok skulle jag dedikerat den till alla er som tjatat om att vi skulle resa hit. När jag ändå är inne på tackandet vill vi tacka Nikos med familj på Hotel Adriatica. Deras gästfrihet och generositet har varit fantastisk! Det är med sorg i hjärtat vi lämnar Hotel Adriatica och Lefkas. But, we will come back som man säger i branschen.

Fiskare på Lefkas.

Vi vinkar hejdå till Lefkas och fäller en liten tår...

Detta kan bli det sista blogginlägget på ett tag. Har ingen aning hur det är med internettillgången på Ithaka, men vi hoppas på det bästa.

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »