Kalimera Grekland Kreta.

Färsk fisk i Mochlos och nyklippt anka i Sitia

Vi hade ställt klockan på ringning på 07.00 och femton minuter senare gick solen upp. Det låg tunga moln över Amorgos-bergen, vilket förstärkte den vackra soluppgången. Jag gick ut och tog några bilder. När jag hörde att det skramlade från kaféet förstod jag att det var frukost på gång, och gick hem igen.

Vi äter sällan frukost ute på restaurang, vi lagar helst frukost själva, men ibland gör vi undantag, och dagens frukost var vi glada att vi åt på kaféet. Den var över förväntan: bröd, marmelad, yoghurt med frukt, ägg och bacon och massor med kaffe. Allt var supergott! Vi satt länge och njöt av frukosten och den fantastiska utsikten över ett spegelblankt hav. Att det kan vara så stilla, och så varmt, så här sent på året.

Frukost med utsikt i Mochlos på östra Kreta.

Frukost med utsikt i Mochlos.

Hotell och pensionat i Mochlos på östra Kreta.

En frukost som såg ut så här.

Efter den underbara frukosten gav vi oss av mot Sitia. Vi körde en annan väg än den vi körde igår. Lika vackert här. Såg flera hotell och tavernor längs med vägen, ett hotell hade till och med swimmingpool. Vy över Mochlos var så tjusig att vi var tvungna att stanna flera gånger för att fotografera.

Vy över Mochlos från vägen till Sitia på Kreta.

Vy över Mochlos från vägen till Sitia.

När vi kom fram till Sitia såg vi tjock rök över stan. Någonting brann, och brann rejält. Men när vi kom ner till centrum märkte vi inget av branden. Vi parkerade bilen och gick en runda i stan, som liknade ett pyttelitet Aten. Här skulle vi tänka oss att bo.

Tavernor längs hamnpromenaden i Sitia på östra Kreta.

Tavernor längs hamnpromenaden i Sitia.

Strosade runt bland de små affärsgatorna. Handlade Depon på ett apotek. Jag kände mig lite bättre. Vi hittade flera internetkaféer. Jag loggade in mig på ett av dem. Jag hade fått fler än 1400 mejl. På två dygn! Jag rensade mejlkorgen och skrev ett kort och förvirrat blogginlägg på BloggaMera.

Det var länge sedan jag klippte mig så vi letade upp en frisörsalong. Jag blev riktigt nöjd, men Camilla tyckte att frisörskan hade klippt för lite, och bad henne att klippa mer. Och det gjorde hon, och jag blev snyggare, och fick massor med gelé i skallen, lite för mycket.

Alla i Grekland röker trots rökförbud.

Nackdelen med att klippa sig i Grekland är att alla röker. Jag avskyr cigarettrök!

När Camilla såg att jag blev bra klippt, och att jag var nöjd, ville hon också klippa sig. Det var ett dumt beslut skulle det visa sig. Under tiden gick jag en runda på stan för att leta efter en Rough Guide om Kreta. Hittade tyvärr ingen trots många försök olika bokaffärer.

Lite moloken gick jag tillbaka till frisörsalongen och såg att Camilla stod utanför. Hon var redan klar! När jag kom fram till Camilla såg jag direkt att hon inte var nöjd med klippningen. Inte jag heller för den delen. Hon hade fått en pagefrisyr och i nacken hade hon fått en ankstjärt! Hon såg faktiskt inte klok ut.

Frisörer på Kreta i Grekland.

Camilla med sin nya pagefrisyr och sin gulliga ankstjärt.

Jag kunde faktiskt inte låta bli att skratta. Men det skulle jag inte ha gjort. Uppskattades inte, om man säger så. Hon var desperat. Vi satte oss i hamnen och åt en mindre god grekisk sallad. Camilla höll på att börja gråta. Jag tröstade henne och sa att jag kunde klippa henne. Sämre kunde det ju inte bli. Vi letade efter andra frisörer som kunde fixa hennes frisyr, men allt i Sitia var stängt. Det var siesta.

I stället för att omklippas körde vi hem till Mochlos. Solen hade gått och lagt sig och himmeln var täckta av moln. Väl hemma satte vi oss på balkongen och tog en öl och spelade några parti tavli. Sedan kom myggen och tvingade oss in till rummet. Då satte vi oss ner och planerade vad vi skulle göra de närmsta dagarna. Camilla tyckte inte att hon såg lika hemsk ut i håret efter en dusch. Jag höll med.

Taverna Ta Kochilia i Mochlos på östra Kreta.

En stillsam kväll på Taverna Ta Kochilia i Mochlos.

Middagen åt vi återigen på Taverna Ta Kochilia. Ikväll åt vi färsk barbouni, och det var den godaste barbouni vi någonsin ätit. Ägaren sa att rätt olivolja är lika viktigt som att fisken är färsk. Annars blir den inte god. Kvällen avslutades med en kall ouzo till mig och ett glas retsina till Camilla.

Vi fick en fin sista kväll i Mochlos. Imorgon reser vi vidare.

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »