Kalimera Grekland Poros.

Cykla på Poros

Vi lämnade Spetses med första båten och kom fram till Poros redan klockan 07.30. Det var inte många som gick av, det var bara vi och två till. Camilla tog kommandot direkt och gick iväg för att leta rum.

Jag stannade och vaktade packningen. En gammal hund låg och sov vid mina fötter. När en moped kör förbi vaknar hunden och börjar skälla. Killen på mopeden kör vidare cirka 75 meter, där kliver han av mopeden och går sakta tillbaka mot mig och hunden. Hunden har somnat om. Jag följer mopedmannen med ögonen, undrar vart han ska.

När han kommer fram till mig och hunden tar han sats och sparkar hunden i huvudet - utav bara fan. Hunden skriker och springer sin väg. Mopedmannen går sedan sakta tillbaka och tar båten över till andra sidan sundet (Galatas). Han vänder sig inte ens om. Vilken jävla idiot! (Senare under dagen mötte vi hunden i en gränd, han såg ut att må bra.) Strax där på kom Camilla tillbaka med ett leende. Rummet var fixat. Det tog 25 minuter. Utsikten från rummet var sisådär. Kolla här.

Leta hotell på Poros.

Camilla kommer tillbaka med ett leende och ett ledigt rum.

Efter att vi installerat oss på rummet gick vi ut och hyrde varsin cykel. Jag ville inte hyra cykel, Camilla ville. Hon vann. Jag tror inte att jag har cyklat sedan växeln uppfanns. (Min mamma har inte cyklat sedan högeromläggningen. Det kanske ligger i släkten.)

Cykla på Poros.

En kaxig Janne efter den första cykelturen.

Inte har jag någon kondis heller. Tvärtom. Men att cykla runt Poros var trots allt ganska trevligt, och väldigt jobbigt. Så här stolt och kaxig såg jag ut när vi hade cyklat en kort sträcka. Mest nedför.

Hyra cykel på Poros.

Så här såg jag ut efter första uppförsbacken. Inte lika kaxig.

Vi gjorde en sång av dagens cyklande. Den heter Camilla och Janne. Camilla är jag och jag är han. Melodin är Flickan och kråkan av Mikael Wiehe. Sjung gärna med.

Då såg jag en bild av en pojke
med en halvdrucken vattenflaska i famn
han cyklar sin väg genom pinjeskogen
så fort som han någonsin kan

Han cyklar med fladdrande blick
Han cyklar med darriga ben
Han hoppas och tror och han bönar och ber
Att han ett slut på detta snart ska få se

Vi åt lunch på en taverna på Megalo Neorio beach. Där var knökfullt med greker på stranden och på tavernan. Borden stod i sanden. Det fanns bara ett bord ledigt. För säkerhets skull frågade vi en kypare om det var ledigt. Visst, sa han, sätt er där. Vi fick in sölduken och varsin Amstel. Väntade på sallad och keftedes.

Då kommer en dam upp ur vattnet och säger att det är hennes bord. Även om hon bara pratade grekiska förstod vi vad hon menade. Det var inte svårt alls. Maten kom in. Vi satt kvar. Hon också. Hon satt kvar hela lunchen. Åt inget. Bara satt där. För första gången på resan hade vi en sällskapsdam. Mer sånt tack!

Megalo Neorio beach. Poros.

Lunch med sällskapsdam på Megalo Neorio beach.

Nu till något mindre roligt, skogsbranden som rasade på Poros för någon vecka sedan. Det brann rejält ovanför Megalo Neorio beach. Stora sår syns i naturen. Ingen skadade sig vad vi känner till. Det måste ha varit bra nära en rejäl katastrof. Brandmännen lyckades stoppa branden i rättan tid.

Under denna enda dag på Poros såg vi stora delar av ön. Trots att vi bara hade cykel att tillgå. Det säger en del om hur liten ön är. Vi var till de flesta av öns stränder, bland annat Askeli, Monastiri, Mikro Neorion, Calypso, Megalo Neorion, Love bay och Russian bay. Av sevärdheterna såg vi klosteret Zoodochos Pigis. På kvällen strosade vi runt i Poros stad, en stad som vi gillade väldigt mycket.

Restauranger längs hamnpromenaden i Poros stad.

Den mycket trevliga hamnpromenaden i Poros stad.

Trots att vi verkligen gillade Poros bestämde vi oss för att åka vidare redan nästa dag. Vi längtade efter semester, och den semestern tänkte vi tillbringa på Santorini.

Dimitris Family Taverna i Poros stad.

Utsikt från Dimitris Family Taverna i Poros stad.

På kvällen åt vi på resans hittills bästa restaurang. Den heter Dimitris Family Taverna och ligger i en gränd i de gamla delarna av Poros stad. Dimitris är både slaktare och tavernaägare. Själva slakteriet (och köket) ligger mittemot tavernan. Menyn var diger, maten fantastiskt god och priserna under genomsnitt. Här får man sannerligen valuta för pengarna. Utsikten får man på köpet.

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »