Båtluffa till Santorini, Naxos och Koufonissi

2/9
Det skulle bli intressant att byta den vanliga charterresan mot en båtluff i egen regi. Vi startade från Landvetter 08.50 med uppspelta barn (3 och 6 år), och med en packning bestående av två ryggsäckar modell större, två handbagage samt sittvagn till minstingen.

Väl ombord på planet tycker barnen att starten är spännande, dom ropar förtjust till varandra men efter ett tag sätter John Blund in åtminstone hos 3-åringen Jennie.

Vis av tidigare flygningar och barnens syn på flygplansmaten, hade vi den här gången inte betalt för denna, utan laddat med mackor och pannkakor. De 400 sparade kronorna kunde vi lägga på annat roligt under semestern tyckte vi, så vi blev väldigt förvånade när stewarden annonserade att alla skulle bli bjudna på mat ändå! Falcon Air som tydligen är ett dotterbolag till Posten i Sverige, hade tydligen tänkt att äntligen använda våra portoavgifter till något vettigt.

Santorini

Under resan satt jag och funderade på hur vårt förbeställda rum skulle se ut, då vi efter rekommendationer på Kalimeras världsledande hemsida fastnat för Honeymoon Beach Hotell i Perissa.

Oron visar sig vara helt obefogad. När vi kommer ut ur flygplatsbyggnaden på Santorini, möts vi av en leende grek med en skylt där det står: "Velcome Mr. Blomqvist with family". Mannen är hotellägaren som heter Paris, och han lotsar oss till parkeringen där hans minibuss står och väntar. Under transporten får vi en snabbgenomgång av Santorinis historia och geografi. Vi stannar även till på en del ställen för att njuta av utsikten.

Väl framme på hotellet får vi ett enkelt men rent rum med fyra vuxensängar, pentry, kylskåp och dusch. Barnen spanar snabbt in den hjärtformade poolen vilken genast blir favorit.

Eftermiddagen tillbringar vi på Perissas strand, som är en lång lavastrand med fint vatten. Jag går till en bar som ligger bortanför den mer kända Chilli, och beställer en kall öl. Varning! Urusel service, och de kunde inte ens växla 5000dr,efter en kvart fick jag tillbaka i 50 dr. mynt! Kvällsmåltiden intogs sedan på hotellet, som serverade en underbar souvlaki och greksallad. Barnen intog spagetti bolognese, vilken skulle visa sig vara en av många.

3/9
Tidigt upp med barnen, mamma får sovmorgon. Vi går en tur till den närbelägna affären och köper frukost. Känns skönt att sitta ute och äta! Vi badar i poolen hela dagen, i väntan på båtresa till Naxos. Paris ställer glatt upp och skjutsar oss till hamnen. Där råder det ett kaos som kunde komma från Jaque Tatis filmer. Men när vår båt Ithaka Blue star kommer, blir vi glatt överraskade, färjan är ny och fräsch till och med lekrum och video för barnen!

Naxos

Efter 2,5 tim är vi framme på Naxos, och vi bryr oss inte om "rumsnissarna", utan prövar en av de små kioskerna som har rumsförmedling direkt vid kajen. Förhandlingarna slutar med gratis taxi till en tvårumslägenhet belägen i Agia Anna, 100 meter från strand och strandpromenaden. Kvinnan som står för stället heter Angeliki och är väldigt trevlig. Vi betalar 10000dr/natt eftersom vi inte bestämt mer än två nätter.

Vi tar ett skönt kvällsdopp vid hamnens strand, och äter sedan god mat, men får urusel service, på "Bananas" ingen repris diskuteras. Orosmoln i form av Anton 6 år, dyker upp. Han har en förkylning som inte släppt, och börjar få ont i bihålorna. Klart att antibiotikan vi fixade inför resan står kvar hemma i kylskåpet¼.. Efter att nattat barnen, sätter jag mig en stund på altanen, lyssnar till cikadorna och ser upp mot det stjärnklara himlen och inser att Karlavagnen faktiskt ser lika dan ut här. Tar en ouzo och nattar mig snart.

4/9
Natten har varit rätt jobbig, barnen vaknade om varandra, till slut fick jag byta säng med dottern som kände sig tryggare hos mamma i denna nya miljö.

Efter att inhandlat frukost i Angeliki`s butik 50m bort, fixades en mysig frukost på altanen. För tillfället verkar Anton bättre, äter bra till frukost, så vi går på upptäcktsfärd till beachen.

Vi går söderut från hamnen i Agia Anna mot "Plaka beach" vilken yppar sig utmärkt för barnen, när man väl passerat "nudistnästet" som är i början av stranden. Njuter dagen på denna finkorniga strand, och vandrar åter hemåt vid 17-tiden.

Efter dusch beslutas om Take away mat med något grekiskt, då vår son återigen fick ont överallt. Pc + alvedon och bums i säng. Frun och jag avslutar kvällen med vykortskrivning, en god bok, samt grekiskt öl.

5/9
Anton är så pass sjuk att vi beslutar om sängläge, vilket han inte protesterar mot, och då är han sjuk. Vi delar på oss, och jag tar första passet med Anton. Carina och Jennie går till stranden, och vi byter av varandra efter en lunch med soppa "varma koppen" och bröd. Bra att ha med sig i sådana här lägen.

Anton piggare på kvällen, så han tjatar till sig ett kvällsdopp, och sedan går vi vidare till Tavernan vid Iris Hotell. Kanonmat, barnen och mamma äter fisk och friterad potatis, själv tar jag kyckling med vinsås och färska championer. Vi betraktar restauranglivet, och konstaterar att det är lite turister, vilket märks på tavernor och antal lediga rum. Avslutar på altanen, och konstaterar att det är skönt med värme!

6/9
Natten har varit god, och Anton är bättre, så vi beslutar om en tur söderut med vespa. Vi skall inte ta upp trafiksäkerheten här. Fortsätter med vespa inåt landet, för att i en kringgående rörelse nå de södra delarna av Plakas långa strand. Badar en stund fortsätter och kommer till Plaka Beach resort, ett ensamt hotell med en restaurang, vilken motsvarar mina föraningar om dyr lunch. 11500dr. för en greksallad, bröd, öl, cola samt en spagetti till barnen! Vi styr kosan norrut mot prokopios och där stannar vi till på en lekplats som gör succé.

Äter en billig kvällsmat med gyros och pommes, och är åter vid 21-tiden. Angeliki frågar hur Anton mår, och kommer med en medicin hon rekommenderar.

7/9
Nästa sjuklarm. Pappa själv sjuk, halsen känns som eld och jag har inte kunnat svälja på hela natten. Ligger inne till eftermiddagen, lunch hemma med varma koppen.

Jag följer med till stranden, men inser snart att jag behöver ett läkarbesök då vi snart skall åka vidare till Koufonissi. Sjukhuset i Naxos stad är gammalt och primitivt, men allt går förvånansvärt smidigt, jag undersöks av en grekisk läkare som talar bra engelska, jag avslöjar inte att jag är sjukskötare, utan lyssnar noga på hans utläggningar. Som jag trodde var det inget som kunde behandlas med antibiotika, för tonsillerna tog jag bort redan i september -99. Får div. halsmediciner på det lilla apoteket, och passar samtidigt på att köpa färjebiljetter för nästa dag.

Kvällen tillbringas på restaurang Gardena, fin fin mat, med underbar solnedgång. Väl hemma packar vi för avresa nästa dag.

8/9
Upp ganska tidigt, frukost och taxi till hamnen i Naxos stad. 10:30 skulle färjan avgå, men dyker upp först en timme senare. Ingen kul väntan i värmen med krassliga barn och pappa. Träffar olika typer av svenskar i kön, en del har bra tips och jättekoll, medan andra säger att det ordnar sig. Färjan tar inte de utlovade 2,5 tim som utlovats, utan 4 tim. Nu börjar även Jennie kännas het, och vi får henne att sova en stor del av tiden.

Koufonissi

Väl framme försöker vi prata med många olika rumsnissar, men pratar du med mer än en vänder dom dig ryggen. Det blir till slut Maria,(med tavernan höger om hamnen med ryggen mot havet) som tar hand om oss. Hon fixar ett litet hus som ägs av en grek, lite äldre men rent och mysigt med två rum och fyra bäddar. Får ner priset till 8000dr. men på kvällen visar det sig varför. Huset ligger på den lilla öns enda "bygränd" vilket innebär att stoppande familjer och barn, (grekiska barnen lägger sig nog sällan före 24-tiden) hörs som om de var inne i vårt vardagsrum!

9/9
Natten var inget vidare, så vi går till Maria och beklagar oss milt. Hon förstår vårt dilemma, och ger oss i stället en modern tvårummare med fem bäddar och pentry bakom byskolan, 75m från bystranden. Toppen. Tyst och lugnt och vi är nöjda med att bara betala 8000dr. för denna stora standardhöjning. Tillbringar dagen på bystranden som är lika fin som de bästa jag tidigare träffat på i Grekland (Naxos undantaget förstås). Barnen matar fiskarna och har kul i sanden. Solnedgången avnjuts från en restaurang med utsikt över Koufonissi `s lilla hamn och varv, och vinden känns ljum.

10/9
Vaknade efter god sömn, och kilade snabbt ner till byns enda bageri 50m bort, för frukostinköp. Matar fiskar tillsammans med barnen, på väg till Finkas Beach. Här skall vara bäst för barnfamiljer sägs det. Vi badar hela dan, gräver i den fina sanden, och äter lunch på den strandnära tavernan. Maten här var utsökt, och det var praktiskt med disken där men själv fick peka ut vad man ville ha. En lokal silversmed gjorde ett armband i silver och läder, åt en överlycklig son. Och, visst är Finkas fint för barnfamiljer, men kanske lite väl tillrättalagt för vår smak, och vi är överens om att vi hellre går till stranden på dagen, och har nära till allt resten av dygnet.

Kvällen avslutas med mat i byn på en taverna mitt på byvägen innan galleriet. Efter nattning njuter min fru och jag till fullo av den grekiska kvällen på altanen med våra böcker.

11/9
Vaknar till en som vanligt, klarblå himmel. 30 grader och en lätt bris. Katten, det halsonda är tillbaka igen. Ökar på doktorns dos något, och känner mig snart något bättre. Efter frukost åker vi med en av badbåtarna till stranden Charakopoy.

Här är fin sand med glest med folk. Vi går på upptäcktsfärd till några fina grottor och plockar många fina stenar till barnens förtjusning. Gårdagens blåst har gett stora dyningar, så vid hemresan på em, gungar det en del. Vid 14-tiden är vi framme vid Finkas där vi går av tillsammans med en norsk familj, som vi bekantas oss lite med. De skulle båtluffa 4! Veckor, mamma pappa pojkar 8och fem år, samt 4 mån bebis. En del ser inga besvärligheter i tillvaron, visst är det skönt!

Stannar på Finkas och bygger norskt-svenskt sandslott, modell större. Tar båten tillbaka vid 17-tiden, matar fiskar med bröd under promenaden från hamnen,och det hinner även bli en glass till barnen. Köper biljetter för återfärden till Santorini via Naxos, blir konstigt nog billigare denna gång, men frågar ej varför utan ler och ser glad ut.

Men när vi får höra båtens namn förstår vi, den heter express Scopolitis vilken är en ökänd skorv. Testar pizzan uppe vid kvarnen, det hade räckt att dela på en. Tar adjö av Linda och Johan, ett nygift par på smekresa, hoppas resten av deras resa blev fin.

Klockan 21 sover barnen, och Carina och jag tar ett glas på altanen, hör trevlig musik från en närliggande taverna.

12/9
Vaknar tidigt vilket även Anton gör, mamma meddelas sovmorgon, så vi smyger oss ut. Vi går först till supermarketen och inhandlar dricka och frukt till "för-frukost". Soluppgången i byn är magnifik, ljuset underbart, och vi njuter, Anton pratar hela tiden. Nere i hamnen har fiskarna kommit in med sina nät, en har fångat småfisk som i tusentals skakas ur näten, för att sedan påsvis säljas som delikatess till bybor och restaurangägare, nästa har större fiskar i sitt garn och fiskaren visar stolt sin fångst för en storögd 6-åring. Orosmoln igen, Carinas tur att få ont i halsen.

Efter frukost stannar vi hela dagen på bystranden, och äter en god lunch på tavernan precis vid stranden, där ägaren startat lite väl tidigt och för djupt i metaxa-glaset och pladdrar med alla kunder. Ibland är det skönt att inte kunna grekiska.

Dröjer mig kvar efter att familjen ätit färdigt, och filosoferar lite, med blicken mot havet och tänker på hur skönt vi har det. Men ibland förstår jag mig inte på Grekerna, alltså de är artiga, gästvänliga, vill ofta väl, men samtidigt är dom ett folk som plågar sina djur med att knyta ihop benen på dem (1 par) både getter och åsnor. En åsna vi såg stod 4-5 tim i stekhet sol utan mat och vatten!

Tips Koufonissi: Maria Prasinou 0285-71436 ordnade vårt fina boende, och hon har ännu bättre med havsutsikt, om så önskas. Sofia Sultani hade fullt hela tiden när vi var där, så av henne får man väl förboka för att vara säker, detsamma gäller Finkas.

Kvällen avslutades med gyros, pommes redd grönsakssoppa samt äppelkaka från bageriet. Packning och tidigt i säng, avresa i morgon bitti.

13/9
Dags att säga adjö till Koufonissi, en underbar ö, väl värt sitt ryckte! Nu skall vi åka med den beryktade Scopolitis, och det blåser tyvärr kuling. Färjan är mycket försenad vilket ökar på oron i magen. Väl ombord sätter vi oss i solen på övre däck, och resan tar ca 2 tim, frun blir lite sjösjuk. Framme Naxos 12:20 har vi tur, Ithaka Blue Star avgår 13:10!

Snabbt biljettköp och vi ser fram emot lekrum, tecknad film, sköna fåtöljer, inget gungande. Frun återfår aptiten efter att vi likt boskap blivit slussade in ombord. Vi bryter den grekiska matinriktningen med en till hamburgermeny, som barnen slukar med förtjusning.

Santorini

Framme på Santorini har vi bestämt oss för en natt i Fira, för att uppleva den omtalade solnedgången. Vi möts av "rumsnissarna" och en stressad man som lovar oss ett fyrabäddsrum med pool (barnens krav) för 15000dr. Vi är tveksamma och säger det, men han erbjuder oss gratis skjuts utan åtagande. Ok, säger vi.

Rummet visar sig vara ok, men innehåller endast tre sängar, utan plats för en fjärde. Vi känner oss lite lurade och prutar med hänvisning till det som utlovats. Njet. Mannen blir otrevlig, och jag gör klart för honom om hans taskiga attityd.

Och uppförande inför våra barn. Vi drar vidare och träffar en gumma på vespa som har en tvårummare som vi kan få för 13000. Ingen pool, men hon talar med ägaren på ett hotell intill, och vi tar i hand på att få nyttja deras pool fritt. Kvällen tillbringar vi i det underbart vackra men mycket dyra Fira. Vi avnjuter en kvällsmåltid på en taverna med utsikt som inte går att beskriva!

Väl hemma på rummet ringer jag Paris, ägaren av Honeymoon Beach Hotel i Perissa, och han har rum lediga till nästa två nätter för 8000dr, och lovar att hämta oss vid 12-tiden nästa dag. Barnen jublar åt beskedet, "Paris, Paris" skaldar dom och längtar till den hjärtformade poolen. På natten får Anton feber och ont i halsen, nu är det motflyt!!

14/9
Vaknade upp i Fira med fin soluppgång på altanen, hade sovit ganska bra trots sjuka barn. Anton bättre, klagar inte lika mycket på ont i halsen i alla fall. Jag går och köper frukost, det tar 20 min men smakar desto bättre på vår fina altan.

Därefter upptäcktsfärd i Firas gränder i två timmar innan Paris kommer och hämtar oss. Det känns faktiskt skönt att komma ifrån Fira, ner till lugnet i Perissa. Barnen talar om poolen hela tiden. Lunchen intog vi bredvid poolen, spagetti bolognese kan barnen beställa själva nu.

På kvällen tog vi en långpromenad omkring i Perissa, som visade sig ha många små, mysiga hotell och apartments. Det blev kvällsmål vid stranden på Meteora taverna, hyfsat med både pizza, spagetti, greksallad och moussaka. Lade barnen vid 21-tiden, sedan blev det backgammon med Carina, 2-1 till mig.

15/9
Igår tog kassan slut, och ingen tar kreditkort i Perissa (för kontantuttag). Paris, service personifierad gav mig skjuts dit, men ursäktade att han inte kunde köra mig tillbaka då han blev omdirigerad till hamnen av frun via mobiltelefonen. Uttaget gick fort men jag fick vänta på bussen ett tag i solskenet. Att åka buss i Grekland är en upplevelse. Man trycker in så många som möjligt och när bussen börjat rulla, försöker en konduktör knuffa sig runt för att ta betalt. Man träffar alltid någon att samspråka med i trängseln, i mitt fall en stålgrå amerikanska samt två kanadensiska tjejer. Alla skulle de besöka "gamla Thira", en utgrävd stad som försvann efter vulkanutbrott. De fick tips om boende på Naxos.

Tillbaka på hotellet två timmar senare, och vi drog genast ner till lavastranden. Det var en underbar dag med lätt bris och 30 grader i skuggan, 24 i vattnet. Vi var kvar till 17-tiden då vi bröt upp för dusch och en senare kvällsmat på hotellet. Backgammon kom fram igen senare, 2-0 till mig och frun tappade intresset. Sista kvällen kändes nostalgisk, men vi var mycket nöjda med resan.

16/9
Dags för hemresa, frukost och packning, och sedan full rulle vid poolen med lunch till 12:30. Paris ställde upp och skjutsade oss och ett annat svenskt par till flygplatsen. Incheckningen gick bra, och vid gaten träffade vi den mäklare som sålt hus till oss i juni, världen har krympt!

Flygresan gick bra, trots mellanlandning i Thessaloniki, och vi fick mat även på hemvägen. Framme i Göteborg 20min tidigare.

Tips att tänka på: bra att packa var och ens kläder i plastpåsar som sedan stuvas ned i ryggsäcken, lättare att hålla isär plaggen då. På mindre öar kan det vara värt att boka i förväg, barnen tröttnar snart på att leta hotellrum. På Santorini kan man med fördel bo i det billigare Perissa, och i stället ta taxi eller buss till Fira. Kontrollera vilken turordning färjorna angör öarna, och lägg upp rutten efter det, så slipper man onödig tid på båten.

Hälsningar Martin och Carina Blomqvist

Koufonissi på Kalimera » | Naxos på Kalimera » | Santorini på Kalimera »