Kalimera Grekland Sikinos.

Resa från Santorini till Sikonos

Uppe med tuppen eftersom färjan till Sikinos skulle gå tidigt. Paris körde oss till hamnen, för vilken gång i ordningen vet jag inte, men många är det.

Hamnen på Santorini.

Camilla i hamnen på Santorini med den stora packningen.

Hamnen var ganska öde, och det var skönt eftersom vi var ganska trötta. Packningen hade utökats med ett tavlispel så nu har vi ännu mer att kånka på.

Vi åkte med färjan F/B Arsinoi som var en riktig skorv. Det blåste som tusan, båten gungade än hit, än dit. Som av en händelse fanns det en liten kyrka på överdäck. Undrar varför?

F/B Arsinoi. Greece.

Kyrkan på färjan F/B Arsinoi.

På vägen till Sikinos gick färjan in till Folegandros. När vi såg den fina hamnen blev vi ordentligt sugna på att kliva av. Men vi stålsatte oss och fortsatte resan. Folegandros får vänta.

Hamnen på Folegandros.

När vi kom fram till Sikinos kände vi en viss oro för att inte hitta rum. Vårt snopna besök på Anafi spökade fortfarande. Vi oroade oss i onödan, två rumsuthyrare väntade i hamnen, och vi valde en av dem. Fick ett helt okej rum för 35 € natten, vilket får anses vara ett bra pris i augusti. Utsikten kan du se här »

Det kändes underbart att vara tillbaka på Sikinos, en ö som vi inte har besökt på tio år. Vi såg ganska snabbt att det inte hänt mycket på dessa tio år; några nya pensionat såg vi, det fanns bankomat, det fanns bensinstation och mopeduthyrning, utöver det var det mesta sig likt. Den lantliga charmen fanns kvar. Men tyvärr fanns det inget internetkafé.

Alopronia. Hamnen på Sikinos.

Alopronia på kvällen.

På kvällen gick vi en runda i Alopronia, som hamnen på Sikinos heter. Vilken skillnad mot Santorini. Här rådde lugn och ro, och det behövde vi.

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »