Kalimera Grekland Zakynthos.

Sista dagen i Argassi på Zakynthos

Sista dagen på Zakynthos tillbringade vi mestadels inne på rummet med AC:n på högsta fart. Det gick helt enkelt inte att vara ute på grund av värmen. Värmen ger nämligen inte med sig, snarare blir det värre. Alla pratar om vädret. Vi hörde att alla statliga arbetsplatser i Aten har stängt mellan 12 och 14. Då stängs AC:n av för att spara ström. Vi har 42 grader just nu. Ute går inte att vara, vi sitter inne och läser med AC:n på för fullt. De hotell som tar extra betalt för AC tjänar stora pengar nu.

Ett grannhotell tar 6 € per dag om man använder AC. Idag mejlade jag ett hotell på Agistri och frågade om de hade rum och hur mycket det kostade. Fick ett pris som var lite för högt, men som vi kanske skulle kunna acceptera ändå. Innan vi gick vidare frågade jag om de hade AC, och om de kostade något extra. Jomen, det kostade 5 € per dag. Tyckte att vi kunde ha blivit informerade om det redan från början, så vi tackade nej.

Äta god lunch i Argassi på Zakynthos.

Här åt vi dagens lunch. AC:n var så klart på.

Tiden börjar rinna ut här på Zakynthos. Planen var tidigare att vi skulle åka härifrån till Peloponessos. Den planen är ändrad på grund av värmen. Peloponnesos får vänta tills november då det är bättre väder för oss som vill vandra.

Vart ska vi då åka? Från värmen helst. Om det gick. I stället gör vi som Alexander den store skulle ha gjort - tvärtom. Vi åker till värmens medelpunkt - Aten. I morgon bitti klockan 07.30 tar vi båten till Kyllini på Peloponessos, därifrån åker vi vidare med buss till Aten. Vi hoppas att hinna med en båt till Agistri redan samma dag. Ett idiotiskt drag, vi vet.

De Saroniska öarna kommer att invaderas av Atenare som vill komma undan värmen i helgen. Och dit ska vi. Troligen blir det svårt att hitta rum till rimliga priser, eller att hitta något överhuvudtaget. Vi är beredda på att sova ute om det vill sig illa. Frysa lär vi i alla fall inte göra. Plan B är (om vi måste sova ute flera nätter) att åka tillbaka till Aten och ta första bästa båt varsomhelst långt från Aten. Det finns ett annat litet aber, det kan vara fullt på båtarna också. Den som reser får se.

På kvällen gick vi en liten runda i Argassi och sa adjö till våra favoritställen. Argassi är en livlig turistort som vi mot alla odds kommit att tycka om. Det här har varit en perfekt bas för oss.

Taxi och hästdroska i Argassi på Zakynthos.

Huvudgatan i Argassi.

Argassi. Sunset. Solnedgång.  Zakynthos.

Jag avslutar med denna solnedgångsbild från Argassi.

När nästa blogginlägg skrivs är svårt att sia om. Förhoppningsvis redan i morgon torsdag.

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »