Underbara Korfu

Är ganska nyligen hemkommen från Korfu och känner att jag måste bara skriva ett par rader om denna lilla ö.

Vi landade på Kirkyra mitt i natten, endaste ett vingslag från närmaste upplysta plats. En underbar känsla slog emot oss, när jag och hjärtevännen klev av planet, doften av hav och den milda luften - vilken härlig vecka vi hade framför oss!

Vi skulle bo i Moraitihka fick vi veta av vårt resebolag och färden dit påbörjades med transferbuss. Ett mysigt, litet och spartanskt hotell bara ett stenkast från havet skulle det visa sig. Morgonen därpå efter en välbehövlig frukost, gick vi runt i den lilla byn och bara njöt av alla dofter och nya intryck.

Detta var ju i slutet av juli och man ska inte sticka under stol med att det ÄR väldigt varmt, men med hög solskyddsfaktor, solhattar och massor med vatten att dricka så gick det utmärkt (till en början skulle det visa sig!!!).

Nästföljande dag hyrde vi bil och vi hade bestämt oss för att åka till den västra siden av ön och utforska den på egen hand! Efter ett antal felkörningar, hamnade vi till slut på en större väg mot Paleocastritsa, väl framme, kunde vi bara njuta av den underbara utsikten, det turkosblå vattnet och de gröna bergshällarna. Kontrasten mellan östra och västra sidan på Korfu är ganska magnefik. Den västra sidan är inte alls lika exploaterad av turister (sådana som vi...).

Hur som helst kan jag rekommendera ett besök på La Grotta, en liten pub som ligger helt inträngd i bergen med en underbar utsikt, trampolin till havet och härlig musik attt lyssna på. Vattnet i Paleocastritsa var bland det klaraste jag varit med om, man såg 10 meter rakt ner i vattnet, ett hett tips är att ta med undervattenskamera!!! Vilket växt- och djurliv!

Vår färd fortsatte, när vi hade njutit i fulla drag av det härligt kristallklara vattnet, vi åkte vidare söderut på den västra sidan, genom små byar och fann flera jättefina stränder. Klart värt en egen odyssé!

Dagen därpå begav vi oss till Korfu Stad. Det finns en hel del mysiga affärer och den äldre delen av staden, där man även hittar torget och alla små gulliga gränder är ett måste att besöka!

I Moraithika/Messonghi finns en hel del mysiga tavernor. Det är väl värt att nämna Zack´s family taverna, underbar mat och mycket trevlig personal! Även ett besök på Harry & George är att rekommendera, en pub med ett stort utbud av härliga drinkar och underbar service!

Efter fem underbara dagar med blandade aktiviteter skulle vi på kvällskvisten få uppleva något vi aldrig tidigare varit med om. Grekisk sjukvård! Min käresta kände sig inte bra och tillståndet blev bara sämre och sämre, med yrsel, illamående och en kroppstemperatur klart över det normala, hamnade vi på en läkarmottagning.

Läkaren var superduktig, undersökningen gjordes mycket grundligt och ingenting lämnades åt slumpen. Den troliga anledningen till besvären var - vätskebrist och för mycket sol. Vi fick rådet att ändå ta en ambulans till Korfu stad för att ta lite extra prover, sagt och gjort. Av tre ( ! ) ambulanser fanns ingen ledig så vi fick tag i en taxi som förde oss till sjukhuset i Korfu stad.

Där fick vi träffa ännu en mycket duktig läkare, väl inne på sjukhussalen får jag ett blodtrycksfall och allt svartnar för ett ögonblick. Denna incident medför att vi båda blir påkopplade dropp. Efter en lång natt på ett sjukhus som påminner om svenska sjukhus på 30-talet, vaknar vi nästföljande morgon och känner oss båda friska och vill bara åka till hotellet för att fortsätta vår semester...men nu börjar väntan...varje timme som gick kändes som ett dygn.

Vi fick besök av vårt resebolag (mycket uppskattat!) och vi hörde oss för så att alla våra papper med dess försäkringar var i sin ordning - och det var det. Men ingen läkare kommer och talar om att vi är friska och att vi får gå! Det visar sig på eftermiddagen att läkarna jobbar på nätterna och har siesta på dagarna.

Droppåsarna får man själv ta ansvar för att de byts när de tar slut. Allt detta är en helt ny upplevelse för oss "bortskämda" svenskar. Efter många hysteriska turer hit och dit får vi till slut reda på att allt handlar om pengar. Vi var mitt uppe i ett slags gisslandrama, fastlåsta med dropp utan möjlighet att komma därifrån trots vårt nu friska hälsotillstånd.

Det visar sig framåt natten att trots våra tre försäkringar, som är helt korrekta, så har klinikchefen inte fått någon garanti på att de får betalt för vår vistelse, därav kan de inte släppa oss!!! Vi för veta att om vi själva betalar så får vi gå, en nota på 350 000 DRM, ca 10 000 SEK.

Efter många telefonsamtal hit och dit får vi till slut tag på SOS International, vi förklarar vår situation och inom två minuter kommer telefonsamtalet som vi väntat på i snart ett dygn - garantin på att de får betalt!!! Glädjen var enorm kan jag meddela när vi till slut blev utsläppta!

Med denna lilla anekdot vill jag bara tipsa om, att OM olyckan är framme och man måste uppsöka läkare, tänk på att trots alla formulär ni fyller i så är det ens eget ansvar att se till att det skickas ett fax på garantin om betalning!

Och sist men inte minst - Ta ALLTID med alla försäkringshandlingar när ni reser (oavsett destination), jag är oerhört tacksam för att vi hade allt med oss, hade vi dessutom vetat hur allt fungerar på grekiska sjukhus gällande pappersexercis och byråkrati, hade vi naturligtvis besparat oss många olyckliga omständigheter!

Hur som helst är vi mycket tacksamma för duktiga läkare, sjuksköterskor och inte minst vår researrangör Fritidsresor som gjorde så mycket för oss!!!

Nästkommande dag (den sista) blev lite märklig. Vi var ganska omtumlade efter det senaste dygnets strapatser, så vi låg mest i skuggan och försökte vila så gått det gick. På eftermiddagen gick vi och tackade alla som ställt upp och hjälpt oss. Senare var det dags att stiga på bussen mot flygplatsen.

Vi var helt överrens om att vi hade haft fem underbara dagar innan vårt hälsotillstånd blev som det blev. Vi var mycket tacksamma för att vi hade gjort så mycket i början av veckan!

Sammanfattningsvis är Korfu ett underbart resmål som är väl värt ett besök. Det är en spännande blandning av grekisk, italiensk och brittisk kultur som möts i ett underbart vackert landskap!