Båtluff till Sifnos, Amorgos och Naxos. Del 1.

Lördagen den 4 september
Klockan ringer 03.45, vi stiger upp och intar en snabb frukost hos vännerna i Tygelsjö. Vi blir körda till Svågertorp, vi ska med tåget som avgår 04.33. Då vi anländer till Kastrup och incheckningsdisken är det ingen trängsel alls, klockan är ca 04.55, incheckningen ska stänga klockan 05.05. Vi och två andra par som tydligen ska med samma plan har kommit med samma tåg som oss. Planet avgår i tid kl 06.06 och tar oss ner till Santorini. Då vi går av planet känns det att det blåser rejält och det är inte tryckande värme som möter oss.

När vi fått våra ryggor går vi ut från ankomsthallen. Där träffar vi på Paris, från Honeymoon Beach, pratar ett par ord med honom, vi ska inte bo hos honom denna gång. Vi tar bussen till Fira. Ann ska uträtta ett kort ärende så Tommy väntar kvar i närheten av taxistationen som ligger intill busstationen. När Ann kommer tillbaka står det en rumsraggare och har erbjudit oss rum. Ann följer med killen på moppe, kommer tillbaka och har godkänt boendet med pool.

Vi går upp till Fira efter att vi installerat oss på rummet och intar Gyros med öl. Går runt och bara njuter av att vara tillbaka i Grekland igen. Tillbaka till hotellet och tar ett bad i poolen, helt OK.

På kvällen ska vi gå och köpa biljetter till båten som ska ta oss till Sifnos, men av det blir det inget. Pga den kraftiga vinden, får vi vänta tills morgonen med besked om den kommer att gå. Vi går och intar middag med vin, det blåser fortfarande mycket.

5 september
Ann ger sig iväg redan före kl 08.00 för att ringa till Portpolisen, för att fråga om färjan kommer att gå eller inte. Ett positivt svar, jo den ska gå enligt tidtabellen. Ann fortsätter till bagaren, köper bröd. Efter det en rask promenad tillbaka till pensionen i ett nästan folktomt Fira, en konstig känsla.

Vi intar frukost, packar och promenerar till busstationen för transport ner till hamnen. Båten avgår i tid, det blåser kraftigt så det gungar lite. Då vi är i höjd med Folegandros hörs en boom, man tror nästan att man gått på grund. Sekunden efter visar det sig att en våg slår upp mot skrovet och på fönstren. En lite obehaglig känsla som upprepas vid ytterligare två tillfällen.

Väl framme på Sifnos, vid 18-tiden något försenade, sitter George från Podotas rooms vid Taverna Simos. Han känner genast igen oss även Evangelia på tavernan. Vi blir välkomnade som vanligt. Det blir även ett kärt återseende med Dorotea från pensionen. Hon frågar varför vi inte ringt, för då skulle vi ha fått det bästa rummet, som tyvärr nu var upptaget. Vi får ett mycket bra rum ändå, med massor av mogna vindruvor som växer utmed balkongstaketet. På kvällen intas en riktigt god middag hos vännerna på Taverna Simos.

Stranden i Kamares på Sifnos.

6 september
Det blåser fortfarande väldigt mycket, inga båtar kommer till ön pga för hård blåst. Tommy har fått rejält ont i ryggen vågar inte gå till stranden utan stannar på rummet och vilar. Ann går ner till stranden en kort stund.
Lunch intas hos Simos.

På kvällen går vi till restaurang Camaron, för att äta deras otroligt goda mat. Även här blir det ett kärt återseende.

7 september
Fortfarande inga båtar i trafik. Vi åker upp till Apollonia för att köpa medicin. På apoteket är det bara till att välja vilken styrka man vill ha på medicinen, vi bestämmer oss för en rätt så stark variant. Då vi kommer ut på torget träffar vi på vår tyske vän Peter, som vi ofta träffar på Amorgos, och det blir ett kärt återseende.

Vi tar en långsam promenad upp till Artemonas, sätter oss på en Taverna vid torget för att inta lite dricka och vänta på bussen som ska ta oss ner till Kameras igen. När vi kommer ner till Kamares intar vi Gyros och dricka. På kvällen går vi till Taverna Simos för att äta middag.

8 september
Idag går Express Pegasus, mycket försenad men ändå i trafik. Tommy blir bättre i ryggen, medicinen gör susen. Vi går ner på stranden en stund på eftermiddagen. På vägen hem köper vi pajer som vi intar på balkongen tillsammans med öl. På kvällen går vi till Camaron för att äta. Vi träffar på ett norskt par som kom med samma båt som oss till Sifnos. Vi får en mycket trevlig kväll tillsammans.

9 september
Idag bestämmer vi oss för att åka ner till Faros. Vi tar bussen som går till Plati Yialos, men hoppar av vid hållplatsen, innan Plati Yialos. Vi går åsnestigen ner mot klostret Panagia Chrysopigi, går runt, fotograferar, tittar och njuter. Vi fortsätter sedan vår promenad längs stigen som leder oss fram till Faros. Vi stannar på stranden en stund för att sedan inta lunch på tavernan som ligger på en liten "bergsknalle". Vi tar sedan bussen hem via Appolonia. Kvällen tillbringas åter hos vännerna på Camaron.

Panagia Chrysopigi på Sifnos.

10 september
Som vanligt sitter vi på balkongen och intar frukost. Vi njuter verkligen av detta, vi brukar inte lämna frukostarna förrän vid tolvtiden på dagarna.

Vi promenerar längs stranden till andra sidan, går upp till kyrkan där. En fantastisk utsikt är det mot Kamares och ut över havet därifrån. Vi går sedan ner till stranden och stannar där ett tag. Efter det intas Gyros och dricka.

Middagen intas denna kväll på Camaron.

11 september
Efter frukost packar vi för vidare färd mot Amorgos. Vi strosar runt i byn, tittar på Highspeed 2 som kommer och avgår. Det är alltid trevligt att se all aktivitet kring båtars ankomst och avgång. Vi går nu till biljettkontoret för att inhandla biljetter, men får besked att vår färja är inställd. Vi går åter upp till Dorotea och informerar henne om att vi stannar ytterligare några dagar. Det gör oss absolut inget, eftersom som det kändes vemodigt att behöva lämna Dorotea och Sifnos denna dag.

Vi promenerar till våra norska vänners pension, för att meddela att färjan är inställd. Vi går vidare till Simos för att inta lunch. Ann upptäcker att kvalet till Formel 1 visas på deras TV, Tommy går in och tittar en stund på detta. På kvällen går vi åter till Camaron, träffar våra norska vänner och har en trevlig kväll tillsammans.

12 september
Efter frukost blir det strandbesök. När klockan börjar närma sig 15.00 går Tommy till Simos för att titta på F1-loppet tillsammans med Simon, sonen till ägarna på tavernan. Ann stannar kvar på stranden och kommer lite senare, då lunch intas. På kvällen går vi till Camaron, för att äta där för sista gången i år. Norrmännen kommer då vi sitter där och gör oss sällskap. Panos, ägaren bjuder på vin och gör oss sällskap denna kväll. Vi hade det verkligen trevligt tillsammans.

13 september
Våra norska vänner bestämmer sig för att åka upp till Pireus för att sedan ta sig ner till Paros. Vi kollar biljetter direkt till Paros denna dag och får reda på att en båt ska gå till Paros ikväll. Norrmännen vågar inte chansa utan bestämmer sig för att ta Highspeeden upp till Pireus. Vi bestämmer oss för att chansa på kvällsfärjan. Det blir ett kort besök på stranden, efter det intar vi Gyros och dricka. Efter att tagit ett känslosamt farväl av George och Dorotea går vi ner för att äta middag hos Simos. Färjan kommer, trekvart försenad.