Resebrev från Grekland 2004

Reseberättelse från Samos 2004-09-09-2004-10-07

Av Olle Johansson påhejad av Mona-Lisa Ahlstedt/Johansson

Vecka 1.
Så var dagen inne. Vi skulle flyga från Landvetter till Samos. Det var nog mer än vi som hade bråttom ner till Grekland, för vi landade 30 minuter tidigare än angiven tid. Visserligen hade vi stark medvind, men ändå. Sedan tog vi en taxi till Pythagorion. Nu återstod bara att hitta en studio. Fishermans house var fullt. Despina för dyrt. Kallirroi skapligt läge och pris, så vi slog till. Efter 3 dagar ångrade vi oss. Ägarna lovade mer än dom kunde hålla. Gick tillbaka till Fishermans och pratade med Effi, vi kom överens om ett bra pris för rum 4. Studion skulle bli ledig om 4 dagar. Studion låg en trappa upp, balkongen låg mot baksidan, det gillade vi. En stor markis hängde över balkongen så vi fick skön skugga.

En dag åkte vi buss till Samos stad. Bussresan kostade 1,20 euro. Det är märkligt hur deras busstation är belägen, mitt i en 4- vägkorsning inne mellan bebyggelsen. Vi strövade både längs strandpromenad och på gåga! tan som ligger inne mellan husen jäms med hamngatan. Där finns många butiker om man vill shopa. Besökte också grönsaksmarknaden bredvid museet. Vid busshållplatsen hände något underligt. Bussens alla sittplatser blev upptagna och två personer till ville åka med till Pythagorion. Då fick två skolungdomar gå av bussen. Vid avresan från Samos till Pythagorrion fick tydligen inga stå upp i bussen och då fick skolungdomarna stiga av. Däremot vet jag att till Samos från Pythagorion får man ibland stå upp i bussen. Konstigt.!! Första veckan solade vi och badade vid några gånger på klapperstensstranden vid Remataki, precis som år 2003. Eftersom det blåste mycket första veckan var inte så varmt i vattnet, 20 grader fick vi uppgifter på.

Vecka 2.
Installerade oss hos Effi på Fishermans house. Bra läge, tvärs över Plateia Irinis på vänster sida ligger bageriet och på högra sidan ligger mataffären. Nära är det också till Remataki och hamnpromenaden. Väldigt centralt men ändå lite vid sidan om.

Gick en dag till Internet, som ligger bakom Apollos kontor. När jag skulle betala säger ägarinnan, att hon känner igen mig sedan 2003. Kul tänkte jag, att hon känner igen en annan bland så många andra som hon träffar.

Fick ett mail från Inge, som tipsad oss om Neptun. Eftersom vi inte hade något medlemskort med oss, fick vi hjälp av (ägarinnan) Afrodite att ta ut medlemsregistret på Internet från Pythagorion club. Hon berättade att hennes bror äger Neptun och att hennes fästman serverar på Neptun. Efter detta var vi ofta på Neptun, antingen åt vi lunch eller middag. Vi hade nu hittat våran "favorit" restaurang. Maten smakade bra och familjen och dom som arbetade där var ju underbara.En dag tog vi bussen till Mitilini. När vi kom fram till Mitilini gick vi runt i gränderna innan vi fortsatte vandringen ner till Chora där vi intog en lunch. På hela vägen ner till Pythagorion plockade vi frukter, fröer och skott på kända och okända växter. Sträckan är ungefär 12 km. När vi kom ner till Pythagorion stod solen som högst. Så det var gott att slinka in på Robinson och ta en gyros med pita och något att dricka. Förövrigt slank vi som oftast in hos Robinson när vi hade vägarna förbi. Enkelt , men trevligt ställe.

Vecka 3.
Denna vecka var det betydligt varmare i vattnet, så vi tillbringade flera dagar nere på Neptun. Effi glömde en dag att lägga in toarullar på rummet, så jag ropade på henne från balkongen. Vänta sa hon, eftersom ni är mina vänner så kastar jag upp rullarna till dig på balkongen. Är du med ? Ridå !!!!!!!!!!

En tisdag tog vi bussen till Kallevasi från Pythagorion. Färden gick över Chora och Pirgos. Man kunde fortfarande se så! ren i bergen efter den stora branden år 2000. En sak som slog mig i Ka llovasi , var att det var väldigt många skoaffärer. Det är ju klart, skall man gå ofta mellan nya och gamla Kallovasi så går det säkert åt mycket skor. Bussresan kostade 3 euro. På bussresan tillbaka, fick vi musikunderhållning. Vid Pirgos steg det nämligen på en äldre man som hade en träningströja med texten "Grekisk Veteran". Han tog upp sitt munspel och underhöll oss med grekiska sånger. Mycket festligt.

Vecka 4.
Vi träffade Ove en kväll utanför La Strada .Han kom bärande på en bläckfisk som han skulle ta med hem till Sverige nästa dag. Vi hade ju i alla fall en vecka kvar. Men vad tiden går snabbt, när man väl har haft halvtid.

Åkte ännu en gång in till Samos för att shoppa lite. Nu har dom flesta turister givit sig av hemåt, så det var inga problem med sittplatser i bussen. Det var nästan folktomt längs strandpromenaden och gågatan.

En dag tog vi en promenad upp till Eupalinos tunneln och Spilianklostret. Vi började med att gå förbi busshållp! latsen mot flygplatsen. Strax bortanför busstationen innan skolan svänger man upp till höger. Vi tyckte det var trevligare denna väg, än att gå längs den asfalterade vägen upp. Tunneln var trång i början, så man fick inte lida av fobier. Längre in var det däremot bredare. Tråkigt var det att det inte fanns någon servering vid tunneln. Sedan gick vi upp till Spillianklostret. Vi gick in i madonnakapellet och tände ett ljus för de våra. Sedan köpte vi lite souvenirer och slog oss ner för tittade på den vidunderliga utsikten över Pythagorion, flygplatsen och stränderna. Sedan gick vi den asfalterade vägen tillbaka till Pythagorion. Då hamnade vi förstås på Robinson igen. Sista dagen tackade vi Effi för allt och tog taxi ut till flygplatsen. Där fick vi reda på att planet skulle bli 2 timmar försenat hem. Apolloguiden på flygplatsen berättade att det såg ut som vi skulle fått stanna en dag till, tidigare i morse. Dom hade då tydligen inget godkänt plan. Nu löste det sig, för dom fick flyga ner ett godkänt plan från Köpenhamn. Mötes på Landvetter av spöregn och + 9 grader.

Tror ni, man längtade ner igen?

Restaurangtips
Gå till Viva, ligger på hamnpromenaden närmast piren. Beställ en "kyckling viva" och du är snart i himmelriket. Ät en geovetski på Avli , ligger uppe vid Förklarelsekyrkan och du är halvvägs.

Hälsningar Olle och Mona-Lisa

Samos på Kalimera »
Fler resebrev från 2004 »