Resebrev från Grekland 2005

© Text & bild: Ann & Tommy Henekull

Höstens resa till Peloponnesos och Sifnos

28 aug
Vi anlände till Athen vid middagstid. Eftersom vi skulle vidare till Peloponnesos med tåg, tog vi flygbussen in till Syntagma, bytte till Metron och vi gick av vid Larissastationen. Vi hade läst i Guideboken att tågen mot Peloponnesos skulle utgå från stationen som ligger i närheten av Larissa. Inte var det så, vi gick i riktning mot det vi trodde var stationen, frågade de personer vi stötte på var stationen låg. Fick svävande svar och till sist vände vi tillbaka till Larissa. Där fick vi reda på att tågen inte går därifrån, kanske pga. ombyggnadsarbeten utan från något som heter Ag Anargiri. För att komma dit, fick man ta buss. Vi gick runt och frågade, en kvinna sa till oss att ta taxi dit, men vara påpassliga med priset, tack vare vi var turister. Många taxibilar såg vi då vi letade efter buss, men inte nu längre, inte lediga i alla fall. Vi fick reda på i vilket väderstreck denna station skulle ligga, och sedan även vilka bussar som skulle ta oss dit. Tiden hade tickat iväg rätt rejält, så vi insåg att vi nog fick invänta nästa tåg någon timme senare. Vi hittade en kiosk där de sålde bussbiljetter och fick tag på en av bussarna snart därefter. Bussen tog oss till stationen, och vi hann faktiskt med tåget vi hade hoppats på från början. Tåget var av typ rälsbuss och rätt så obekvämt. Trots detta var resan intressant och det är alltid en upplevelse att resa med tåg i Grekland. Vi passerade Korintkanalen på vår resa mot Argos, där vi bytte till buss den sista biten till Nafplion.

Tommy placerades vid torget med bagaget, medan Ann letade och hittade efter lite möda ett ställe att bo på. Det låg centralt i Nafplion, dock inte i gamla stan där prisbilden var mycket högre, men ändå i en mysig gränd och det var ett helt OK boende. Efter att vi installerat oss intog vi en riktigt god middag på en av tavernorna i gamla stan.

29 aug
Vi vaknade rätt så sent denna dag. Gick och "rekade" stan. Vi hade fått en massa mycket bra info av Merete från Norge. Vi hittade tack vare henne en jättefin strandpromenad runt Nafplion till badstranden som var stenig. Vi gick sedan till busstorget och lunchade på den mysiga "Gubbatavernan" på hörnan med utsikt mot den kända Palamidiborgen.

Det var väldigt varmt, vi kunde faktiskt inte sitta på vår lilla balkong innan vi gick ut på kvällen utan fick hålla oss inomhus med luftkonditioneringen på. Kvällen tillbringade vi med att strosa i den mysiga gamla stan och ännu en god middag på taverna Zorba.

Strandpromenaden Nafplion.

30 aug
Denna dag hyrde vi moppe. Först körde vi till den berömda Epidaurosteatern, helt fantastiskt. Det lär vara Grekland enda intakta cirkelrunda scen som finns här. En akustik som heter duga. Vi gick upp för de 36 bänkraderna och satte oss där kunde vi höra vad folk sa som ställde sig och talade på scenen. Resan gick vidare till Galatas, som ligger innanför ön Poros. Där blev det ett bad i havet och lunch intogs på taverna med utsikt mot Poros innan färden gick tillbaka till Nafplion. Det blev ca 20 mil, lite för många mil på moppe för en dag.

Epidaurosteatern från bänkrad 36.

31 aug
Vi hade hyrt moppen i två dagar. Körde denna dag först upp till Palamidi, den berömda borgen som ligger och vakar över Nafplion, därefter bar det iväg till Korinthos. På vägen dit passerade vi många fruktodlingar och även försäljare med fruktstånd utmed vägen. Framme i Korinthos tittade vi på den fantastiska kanalen från flera ställen. Därefter styrde vi kosan åter mot Nafplion och kom fram vid 15-tiden, där vi åter intog lunch vid busstorget.

Vi körde sedan vidare och badade vid Karathonastranden som ligger ca 4 km utanför Nafplion, på andra sidan berget, en mycket fin och långsträckt sandstrand. Därefter var det dags att lämna tillbaka moppen och sedan hade vi ännu en mycket mysig kväll, med god mat och dricka därtill.

Korinthkanalen.

1 sep
Idag blev det en resdag. Vi lämnade Nafplion med buss på morgonen, åkte till Tripoli, där det var dags för bussbyte. Vi hamnade på en alldeles ny busstation, vi fick gå knappt 1 km till den andra som skulle ta oss vidare till Monemvassia, "Greklands Gibraltar", via ett stopp på ca 2 tim i Sparta. I Sparta gick vi och strosa och intog den billigaste öl och ouzo under vår resa. Framme i Gefira som ligger på fastlandet, bestämde vi oss för att bo där och inte ute på Monemvassiaklippan. Vi fick tag på ett jättefint boende, visserligen i slutet på en rätt så brant backe, men då med en fin utsikt mot Monemvassia. Byn inspekterades, och middag åt vi på en strandtaverna med utsikt mot klippan. På kvällen gick vi till ett ställe utmed strandpromenaden där vi lät oss smakas av god dricka och samtidigt njöt av kvällslivet.

Monemvassia "Greklands Gibraltar".

2 sep
På förmiddagen promenerade vi ut till Monemvassia, till denna underbart fina gamla by, med trånga gränder och stenhus i speciell byggnadsstil. Det tog oss ca 20 min att gå ut. Vi gick upp till toppen av Monemvassia för att titta på den vackra 1200-talskyrkan, Agia Sofia. Efter ett par timmars strövande på Monemvassia återvände vi till Gefira.

Efter lunch avverkades en stund på stranden, klapperstensstrand, lite svårt att komma i och ur havet.

Monemvassia.

3 sep
Eftersom vi bestämt oss för att besöka ön Kithira, tog vi bussen ner till sydspetsen av Peloponnesos, till byn Neapoli för att ta färjan ut till Kithira. Båten anlöpte hamnen vid Diakofti. Det fanns inga kommunikationer därifrån, förutom taxi. Vi hade pratat med ett grekiskt par om tips vad man kunde göra och se på ön på resan över. De räddade oss, vi fick lift med dem till byn Kithira, som ligger högt uppe på södra delen av ön. Denna by var ingen höjdare. Vi letade trots allt boende där, men beslutade oss för att ta vår packning och gå ner till en by vi såg från Kithira. Denna by heter Kapsali, en typisk badort. Där fann vi boende, efter rätt så mycket letande, det var helg och många greker tar sig tydligen hit under helgerna.

4 sep
Denna dag tillbringade vi på stranden och tog det lugnt, strosade runt i Kapsali. Ann såg att en buss kom ner till byn, gick och frågade om bussen skulle gå på måndagen upp till Diakofti. Svaret blev positivt, så vi bestämde oss för att dra vidare nästa dag.

5 sep
Den utlovade bussen kom inte, tiden började rinna iväg, vi hade ju en tid att passa för vidaretransport till fastlandet. Det kom en taxi så vi hoppade in i denna, det tog ca 45 min att nå Diakofti.

Vi tog bussen upp till Sparta, vi hade tänkt att denna dag åka vidare till Kalamata, men bussen hade gått 15 min innan vi anlände. Vad göra? Jo, Tommy gick ut och läste på tidtabellerna som satt på väggen och upptäckte att det skulle gå en buss vidare till Aeropoli, som ligger på Inre Mani.

Framme i Aeropoli hittade vi ett väldigt charmigt boende i ett gammalt tornhus, som också hade ett privat militärmuseum. Denna by är väldigt speciell, är man i dessa trakter bör man absolut besöka den. Man kan t ex sitta på någon taverna runt torget och betrakta folklivet där och bara njuta. Byggnadsstilen är väldigt charmig, med dessa tornhus som är väldigt välbevarade.

Grändvy Aerpoli.

6 sep
Vi tog bussen ner till de berömda grottorna, Pirgos Dirou, de lär vara de största och mest imponerande i Grekland, och visst var det en upplevelse att se dessa! Vi åkte på underjordiska floder i små båtar. En fantastik båttur!!!

Vidare denna dag till Kardamili, dit kom vi på sena eftermiddagen. Då vi letade rum kom en kvinna fram till oss och erbjöd rum på Pension Stella. Värdparet var väldigt trevligt, bjöd in oss på förfriskningar, frukt och skickade med bl a ägg, bröd till nästa dags frukost, vi fick massor av tips om vad man kunde göra i dessa trakter.

7 sep
Idag tänkte vi vandra i bergen, mannen i huset körde oss till Kato Chora där vägen slutar. Vi skulle vandra tillbaka längs med ravinen till Kardamili. Mannen sa att vi skulle följa en stig, och en turist som börjat vandra på denna stig, vilket vi gjorde. Vi hade fått en rätt så knapphändig karta med oss, skulle det visa sig. Vi började gå längs en markerad led som vi blev tillsagda att ta. Vad mannen inte sa och som vi upptäckte, var att vi gick i fel riktning. Innan vi hade upptäckt felet, hade vi vandrat i ca 1 timme. Vi vände tillbaka till utgångspunkten och hittade rätt väg. Det var en tuff vandring, det tog oss sammanlagt 4,5 timme att komma tillbaka till Kardamili. Vi gick högt uppe i bergen, nere i ravinen, så det blev rätt så jobbigt, pga. dessa otroliga nivåskillnader. På vägen ner passerade vi flera olivlundar och "Gamla Kardamili", där vi plockade färska fikon.

Då vi kom tillbaka till byn tog vi ett välbehövligt bad i havet. Efter badet hade vi bestämt att vi skulle luncha hemma med pajer och öl. Ann skulle handla, men bageriet hade stängt, så det fick bli öl och mackor. Värdinnan kom och pratade med oss och bjöd på ytterligare specialiteter till lunchen. Mycket trevligt!

På vandring i ravinen mot Kardamili.

8 sep
Vi reste vidare till Olympia. Först blev det buss till Kalamata, sedan tåg till Pirgos, för att avsluta med buss den sista biten till Olympia. Efter att vi fått tag på boende blev det promenad i byn och en öl vid huvudgatan, där man kunde studera folklivet.

På kvällen gick vi till en taverna och upplevde något lite konstigt, kan man tycka. Det kom 3 poliser i tjänst med bil slog sig ner och beställde in mat och 1 liter vin, vilket ökades på med en halvliter. Lite senare dök en ensam kollega upp, även han med bil. Det beställdes in ännu mer vin till maten innan de körde iväg för att fortsätta sitt arbetspass. Hur är det med alkoholpolitiken!!??

9 sep
Vi ägnade den mesta tiden av denna dag på Antika Olympia, det var en upplevelse. Området är väldigt stort med många fantastiska byggnadsverk och ett mycket fint museum. Det är verkligen värt ett besök.

Vid 18-tiden tog vi bussen som skulle ta oss till Tripoli. Vi färdades på smala vägar högt uppe i bergen. Passerade otroligt fina sk Alpbyar på vägen till Tripoli. Oj, så vackert det var. Vi kom till Tripoli vid 21-tiden. Letade upp en taverna för att äta och vänta på tills bussen skulle ta oss vidare till Athen, via Argos.

Olympia, platsen där den olympiska elden tänds.

10 sep
Bussen kom i tid vid 2-tiden på morgonen, och efter byte till tåg i Argos kom vi fram vid 5-tiden till Athen. Tåget denna gång var ännu sämre och hur vi än försökte var det omöjligt att få någon sömn i dessa obekväma säten.
Vi blev erbjudna taxi till Larissa för 10€, men avböjde. Vi tog bussen till Attiki och sedan Metron ner till Pireus.

Båten avgick 7.30 till Sifnos, där vi först åt medhavd frukost och sedan kunde ta en välbehövlig lur på sofforna innan vi kom fram till vår kära ö kl 12.30.

10 - 19 sep
Vi bodde som vanligt hos Dorothea Podotas, och blev väldigt väl omhändertagna.
Vi växlade med att äta på Taverna Camaron och Taverna Simos.
Vi träffade gamla vänner från England och umgicks med dem och vännerna från Camaron. Vi hade mycket trevligt tillsammans, badade på dagarna och då också tillsammans med Nefeli, den 5-åriga dottern till ägarna på Camaron. På kvällarna träffades vi igen för att äta och umgås. Vi träffade även ett par från Sverige, Mariu och Anita, som vi träffade på Amorgos förra året. De kände igen oss, även vi hade trevliga pratstunder tillsammans med många skratt.
Det var härliga och avslappande dagar under vår vistelse på favoritön Sifnos.

20 sep
Vi lämnade Sifnos vid 18-tiden och kom fram till Naxos vid midnatt. Vi fick rum hos Stavros, där vi bott tidigare.

Farväl Sifnos vi ses nästa år!

21 sep
Vi åkte ut till Ag Prokopios för att ta vårt sista bad i Grekland för i år. Då vi låg på stranden såg vi Skopan på sin färd mot bl a Amorgos. Det kändes lite konstigt, att för första gången sedan 1997 inte ha besökt vårt kära Amorgos. Visst kan man längta dit…

Vi gick till "våra kära Gubbar" på the Good Heart och intog först lunch och sedan även middag innan vi steg på nattbåten mot Pireus.

22 sep
Vi intog frukost nere i Pireus, inhandlade honung på marknaden innan vi satte oss på Metron till Omonia.

Vi fick snart tag på boende, installerade oss innan vi "gjorde" Athen.
Vi använde oss av "Apostlahästarna" först till Lykavittóskullen. Vi tog bergbanan upp. Tyvärr hade vi inte vädret på vår sida. Det var mulet och senare kom det en rejäl åskskur. På vår väg till Plaka och Monastirákis fick vi uppleva vaktombyten vid parlamenten vid Syntagma. Framme i Monastirákis åt vi lunch på den kända kebabrestaurangen Thanásis. Därefter gick vi runt i någon timme och tittade på sevärdheterna där.

Vi bestämde oss för att besöka Plaka för att inta middag där på kvällen. Av det blev det inte något. Vid 21.30-tiden bröt ett åsk- och regnskyfall ut, som vi tidigare aldrig upplevt maken till. Därför bestämde vi oss för att bara gå ett kvarter till en taverna för att äta, men vi fick vänta mer än en halvtimma inne på en bar för att korsa en liten smal gata. Till slut begav vi oss iväg, vattnet forsade längs gatan så vi blev rejält blöta in på fötterna bara för att gå (nej springa) ca 10 meter för att komma till tavernan.

Vaktombyte vid Syntagma.

23 sep
Vi tog oss ut till flygplatsen med Metron och sedan flygbussen från Syntagma. Vi blev ca 45 min försenade från Athen pga. ett nytt rejält åskväder. Efter ca 30 minuter uppe i luften började det att klarna upp och turbulensen i luften försvann på vår färd mot Kastrup, och ytterligare en minnesvärd och upplevelserik greklandsresa var tillända

Ann och Tommy Henekull
Karlshamn

Läs mer om platserna i resebrevet:
Aten » | Peloponessos » | Sifnos »
Fler resebrev från 2005 »