Kalimeraträff på Kalymnos

Äntligen blev det 17 juni så vi kunde stiga på flyget från Kastrup till Kos f.v b till "vår" ö, Kalymnos, några veckor senare än vanligt p.g. av den förestående Kalimeraträffen. Denna skulle äga rum den 21 juni och den ville vi väldigt gärna delta i. Då vi anlände till Mastihari på Kos hade sista båten till Kalymnos gått så det var bara att börja leta rum för natten. Vi behövde dock inte anstränga oss ett dugg för personalen på Tavernan "I Kali Kardia" känner oss väl vid det här laget, dom vet att vi alltid ska vidare till Kalymnos, och vid resans första Grekiska Sallad och Mythos stod det plötsligt en man framför oss och frågade om vi behövde ett rum över natten. Skönt att slippa trava runt och leta. Han hämtade oss och bagaget med bil så vi slapp gå med väskorna. Vi fick en fin tvårumsstudio med en fantastisk havsutsikt.

18/6: Kl 9.00 denna morgon avgick båten till Kalymnos och när vi kom fram till Hotel Zephyros i Myrties blev vi varmt välkomnade av Yannis Mavros och hans personal med härlig frukost. Man hade ju väntat oss på fredagskvällen. Yannis, den underbara människan, hade fyllt vårt kylskåp med vattenflaskor så det fanns iskallt vatten att dricka. Dagen ägnades åt sol o bad på stranden nedanför hotellet som nu är "renoverad" och har graris solsängar och parasoller. Efter kvällens middag på Smugglers Taverna hos Alexis och Eleni gick vi givetvis till trevliga Nefeli Bar för en drink och för att spana efter eventuella Kalimeravänner som vi visste skulle finnas på ön. Och visst, först anlände Hasse, Rita och Rasmus och sedan Leif och Riitta. Roligt att återse dessa trevliga personer.

19/6: Denna morgon strömavbrott 7.00 till 13.00. Ingen kontakt på mobiltelefonen. En del av öns charm! Denna dag blev det sol o bad på Telendos, Pothastranden. Lunchen avåts på tavernan "On The Rocks" Denna lilla ö är ljuvligt lugn och skön och doften av kryddor är njutbar. På kvällen var vi bara tvungna att gå till öns kanske bästa taverna, "Limioneri" i Melitsahas hos Manolis och Anna. Deras mat är ju gudomligt god. Sedan gick vi över till vår nya favoritbar på Hotel Katina, som ligger mitt emot Hotel Zephyros. Katina är ett fint hotell med pool. Denna bar har en ny bartender, Dennis, en mycket trevlig Irländare som är bofast på ön. Baren och poolen är värd ett besök bara för hans skull.

20/6: Denna dag anlände våra Norska vänner, Britt och Rolf, i sin segelbåt. Trevligt att ses igen. Det blev Melitsahas Beach för sol o bad och vi fick stifta bekantskap med ny krögare på Tavernan där. Stället ordentligt uppfräschat och maten mycket god. Kl 22.00 kom så ett SMS från Hasse med besked om tid och plats för Kalimeraträffen. Det blev Restaurant Punibel i Massouri, ett mycket bra val. Vi brukar äta där några gånger vid varje Kalymnosbesök.

21/6: Så var det då dags att träffa våra kalimeravänner, kanske också lära känna några nya. Lite besvikna var vi för att vi inte lyckats få tag i dom nya Kalimeratröjorna, i den nya snygga blå färgen med text i vitt på Grekiska. Dom var slut när vi försökte beställa dem till den här resan. Hade varit trevligt att ha dom på oss ikväll. Blev till att leta fram något annat ur garderoben.

Vi promenerade från Myrties mot Massouri och på vägen stötte vi efterhand på våra Kalimeravänner: Riitta, Leif, Mia, Matilda, Hasse, Rita, Rasmus samt en Bosse, en ny trevlig bekantskap. Då vi bänkat oss vid vårt långbord på "Punibel" anlände fyra kalimeror vi aldrig träffat förut men vars reseberättelser vi tagit del av på Kalimerasidan. Det visade sig att Hasse fyllde 50 år den här dagen och om detta hade vi ingen aning. Presenter delades ut, men från oss blev det ingen uppvaktning. Synd, vi hade gärna presentat Hasse som alltid fixar så trevliga Kalimeraträffar och lägger tid och arbete på detta.

Som vanligt fick samtliga deltagare trevliga överraskningspresenter, först mobiltfnbandet från Kalimera. Lite senare fick vi (!) den nya Kalimeratröjan i den snygga blå färgen med text i vitt på grekiska. Tala om att vi blev glada! Det var därför dom "var slut" när vi försökt beställa dem. Fantastiska Kalimera och djungeltelegrafen. Efter den trevliga middagen promenerade hela sällskapet till Myrties och Nefeli Bar. Nefelis ägare, bröderna Apostolis och Stratos, överraskade Hasse med en härlig tårta. Festligt och trevligt. Tårtan var mycket god. Denna Kalimeraträff på Kalymnos var mycket trevlig och vi börjar redan längta efter nästa......

22/6: Sol o bad på Myrties Beach. Det finns några stränder att välja mellan på behagligt gångavstånd. På kvällen "avskedsmiddag" på Limioneri med några Kalimeror som skulle lämna ön dagen därpå. Denna kväll var det levande musik på Limioneri med bouzoki, gitarr och sång. Naturligtvis avslutade vi kvällen på Katina Bar, hos Dennis.

24/6: Drink på Nefeli Bar med Familjen Rasmus och en glad och trevlig tjej vid namn Jane, hustru till Yannis, kocken på Punibel som lagade så god mat åt oss på Kalimeraträffen.

26/6: Blåser en stark, lite kylig vind. Blev inte långvariga på stranden. Köpte med oss milopita och lunchade på balkongen. Gick en shoppingrunda i Myrties-Massouri, tog en fika här, en glass där. Härligt att strosa omkring och bara vara. Åt fantastiskt god middag på Smugglers i Myrties, en av våra favorittavernor. Lena bjöd, snälla människan.

28/6: Tog lokalbussen till den lilla byn Arginonda. Att ligga på denna strand och njuta av den vackra utsikten av höga berg på båda sidor och havet däremellan är härligt. Då det blev dags för lunch gick vi för att leta upp en taverna. Den äldre mannen som hyrde ut solsängarna erbjöd sig att ordna lunch åt oss. Vi gjorde oss väl inga stora kulinariska förhoppningar för byggnaden han huserade i hade storleken av en mindre kiosk. Men på Kalymnos kan allt hända. Strax blev vi serverade grekisk sallad, kalamari, bröd, iskall Mythos samt provsmak av en god Grekisk köttgryta, alltsammans mycket fräscht och gott.

29/6: Levande musik på Taverna Limioneri, samma som 22/6, denna gång förstärkt med formidabel dansuppvisning av två duktiga smågrabbar ca 8 och 5 år, Stavros och Kostas. Stavros som är bouzokielev till bandets bouzokispelare spelade lite för oss. Det lät mycket bra.

30/6: Apostolis hade namnsdag så det blev firardrink på Nefeli Bar.

1/7: Nu börjar sommarvärmen på allvar, denna dag var otroligt varm. Vindstilla. Blev mycket bad och under-parasoll-solande de dagar vi har kvar, men det är skönt det också. Och frappe´, denna gudabenådade dryck, svalkar verkligen. Men det går åt mycket vatten, vi räknade ut att vi två tillsammans på dessa tre veckor druckit 42 flaskor vatten a 1,5 liter plus det vi druckit vid promenader, middagar etc. Otroligt men sant.

3/7: Disigt och molnigt på förmiddagen, men mycket varmt och vindstilla. Tog en promenad på vägen ovanför byarna. Vilken utsikt! Man ser båda byarna, hamnarna, havet och Telendos från högt läge. Rekommenderas! Kvällens middag intogs på tavernan "Afrodite" som ligger vid huvudgatan i Myrties vid Afrodite Studios. Jättegod mat. Något vi också gillar är att åka in till Pothia och äta fisk på någon av fisktavernorna som ligger vid kajen där fiskebåtarna är förankrade. Att sitta precis vid vattnet och äta god, nyfångad fisk och pyttesmå, varma räkor som man äter med skal och allt är verkligen njutbart.

6/7: Vi tog bussen till Emborios, vår favoritby på ön som vi aldrig missar att besöka. Det vilar en frid här som ingen annan stans. Lantligt, tyst, lugnt, en höna kacklar, en get bräker. Stranden är fin och vattnet kristallklart. Förra året hyrde vi rum här över en natt.

Vi kan lova att det var härligt. Ingen trafik eftersom byn ligger vid vägens slut, sammetsmjukt mörker, bara lite kluckande från stranden. Det finns fina studios att hyra. Vi hyrde av ägarna till "Taverna Kastri", som för övrigt har supergod mat. Vi fick en jättefin studio med den härligaste havsutsikt från balkongen. Vi glömmer aldrig myggnätet som täckte hela balkongdörren. vi kunde sova med öppen balkongdörr utan risk för en enda liten mygga på rummet.

8/7: Hemresa. Lite vemodigt som vanligt. Fick behålla rummet hela dagen fram till avresan. När det blev dags att betala för rummet fick vi ett MYCKET bra pris p.g.av att Yannis, chef på Hotel Zephyros, är djupt imponerad av Kalimera som vi har berättat om.

När vi kom med båten till Mastihari på Kos fick vi veta att det var taxistrejk. Inte en taxibil så långt man kunde se. Till all lycka kom det en buss som skulle gå till flygplatsen. Så vi kunde ta oss hem till Sverige den här gången också.