En underbar vecka på gröna sköna Samos

Vi fyra som åkte kallar oss nu för Samosgänget, Lotta, Hanna, Linus och Moa. Tänkte berätta lite om vår underbara vecka på den gröna ön Samos.

Vi bodde i den sköna byn Votsalakia. Lugnt och stillsamt var det här, det passade ju oss perfekt eftersom vi ville ha det så. Vårat hotell låg lägligt vid gågatan som fanns och nära till stranden. Över vägen och så var vi där. Stranden var jätte fin. Först var det vanlig sand och sedan nere vid vattnet var det klappersten. Inga problem att gå i. Strandskorna behövde vi mest för att sanden blev så hiskeligt varm.

Tre dagar hyrde vi bil. Vi besökte det berömda vattenfallet. Vägen upp var jätte fin, men sen skulle man upp för ett par hemska trappor som någon byggt upp för ett berg. Min son Linus 15 år och jag klättrade upp, sen ner igen för att komma till start så att säga. Väl där fick man gå genom vatten och små vattenfall för att komma fram. Jag valda att inte gå den vägen, men Linus gick. Det fanns tydligen många olika vattenfall. För de äventyrslystna kan jag rekommendera denna turistattraktion på Samos (håller med dig Janne!) Efter denna vandring åkte vi tillbaka till vår sida av Samos och besökte Psilli Amos 2. Stranden vid Votsalakia är precis lika fin om inte bättre tycker jag.

Andra dagen med bil körde vi upp för berget och besökte den lilla byn Manolates. Vägen upp var annorlunda. Jag tittade inte ner. Väl där uppe var det jätte fint. Mysiga små gator och trevliga bybor. Vi träffade en trevlig man som berättade glatt om sina bravader under kriget i Afrika. Han var duktig på geografi och undrade hur vi kunde bo i Sverige när det var så kallt.

Efter en trevlig pratstund med denna man åkte vi till stranden Lemonakia. När vi gick ner mot stranden var det så vackert. Vilket ställen det finns. Stranden i sig var väldigt stenig. Stora stenar som var jobbiga att gå på. Men vackert!!

Tredje dagen åkte vi till Phytagorion. Mycket fint var det nere vid hamnen. Vi var där på dagen men på kvällen är det nog ännu mysigare. Såg även statyn av Phytagoras och plåtade detta mästerverk såklart. Vi åt lunch på en resturang vid hamnen med jätte god mat. Linus åt den godaste Spagetti Carbonara han ätit. Efter god lunch badade vi vid stranden Potakaki. Ganska fin strand men med flygplan som dånade överför. En liten färd till Heras tempel. Det var tyvärr stängd men vi fick beskåda det mäktiga från utsidan. Häftig tycker jag!

Resten av veckan tillbringande vi i Votsalakia. Här finns många fina resturanger med bra priser. Souvlaki, tzatziki, mousaka och Mythos blev det mycket av. Fina dagar vid stranden och bad vid poolen vilket min dotter Moa på 6 år uppskattade bäst. Efter vi ätit gick vi till en mysig strandbar med internet (till sonen), där min dotter blev kompis med ägaren Sandra. Vilket resulterade i att vi fick avnjuta gott vin och trevligt sällskap varje kväll innan läggdags.

Tack Samos för 7 underbara dagar med SOL och många trevliga minnen.

Vid pennan
Lotta Engdahl

Votsalakia strand. Samos.

Votsalakia strand.

Sandras Place i Votsalakia på Samos.

Sandras Place.

Vägen till Vattenfallet. Samos.

Vägen till Vattenfallet.

Vy över Votsalakia.  Samos.