En vecka i Lefkos på Karpathos. Del 1.

Hemma i ett Sverige igen där kräftskivorna gör sitt intåg, kvällarna börjar bli mörka och luften doftar sensommar. Då är det skönt att tänka tillbaka på och minnas sommarens semester...

Trots den varma sommaren här hemma bestämde vi att tillbringa en vecka i Grekland på semestern i slutet av juli. Att ö-luffa på en vecka är ingen höjdare utan vi tog tillfället i akt att besöka en ö som länge kittlat vår nyfikenhet men som vi aldrig hunnit med på tidigare resor: Karpathos. Efter diskussioner med tidigare Karpathosresenärer på Kalimeras forum om tillgång på boende denna tid bestämde vi att för fösta gången förboka ett boende via internet.

Via annons på Kalimera hittade vi Nikos Studios i Lefkos där vi blev lovade ett väldigt strandnära boende med balkong mot havet. All kontakt skedde via mail och de förbokade även en taxi åt oss - kostnad 37 euro för resa mellan flygplatsen och Lefkos. För flygresan bokade vi Apollos Ticket direkt till Karpathos.

Vi hade turen att få A och B platser på flyget vilket innebar att hela Dodekaneserna låg under oss på vägen ner mot Karpathos och vi kunde med lätthet högt uppifrån beskåda favoriter som Patmos, Kalymnos, Telendos och Tilos bl a. Efter att vi landat tog det inte lång tid innan vi satt i vår förbokade taxi - trots kaoset på flygplatsen som bara har ett bagageband. Taxichauffören gav oss många tips på stränder, byar och tavernor som var värda att besöka.

Vid ankomsten till Nikos studio fick vi ett varmt mottagande av hela familjen och blev bjudna att slå oss ner i skuggan av deras terrass där vi bjöds på egenodlade vindruvor. Vi fick även tomater - modell gigantiska och supergoda - att ta med oss upp till lägenheten.

Tomater från Karpathos.

Tomaterna räckte i många dagar!

Den utlovade närheten till stranden och balkong med havsutsikt stämde till 100%! Lägenheten såg ut som en ordinär lägenhet i Grekland brukar göra. Den här hade dock gasspis men vi hade våran resevattenkokare med så vi behövde aldrig använda spisen för att få morgonkaffe. Gasspis tillhör inte favoriterna då man lätt blir liggandes sömnlös och undrar om man stängt av gasen! Städningen under veckan var helt utan anmärkningar. Att hålla rent på ett sådant ställe med en finkornig sandstrand alldeles nedanför är inte det lättaste men här fungerade det bra.

Efter att vi packat upp styrdes stegen mot en taverna för den första grekiska lunchen med påföljande dopp i havet. Helt slumpvis efter vår devis "ju enklare taverna desto bättre mat" hamnade vi hos "O Mihalis" där Mihalis och hans fru Christine erbjöd fantastisk god mat. Denna taverna blev också vårt favoritställe i Lefkos. Inga menyer utan istället det trevliga köksbesöket för att välja ut maten.

Lefkos

Ett litet fiskeläge som numera har utökats med turistnäring men i liten skala jämfört med många andra ställen i den grekiska övärlden. Visserligen upplever man inte den grekiska vardagen i så stor utsträckning vilket är lite synd. För att försöka göra en liknelse kan man tänka sig ett Myrties på Kalymnos i miniatyr eller Faros på Sifnos i förstoring. Boendet vi hade valt låg precis vid vägen och stranden Gialou Horafi. Vi både somnade och vaknade till vågornas brus vilket var en total avkoppling för själen. Trots närheten till vägen stördes vi inte nattetid av det ständiga mopedknattret - om det nu förekom något. Vi sov som stockar i varje fall och skulle nog inte höra om det så kom en karavan mopeder.

Utsikt från balkongen över Gialou Horafistranden.  Lefkos. Karpathos.

Utsikt från balkongen över Gialou Horafistranden.

Stränderna i Lefkos var jättefina och hade mycket klart och turkost vatten. Eftersom vi bodde vid/på Gialou Horafi var det den stranden vi badade mest vid. Dagen inleddes oftast med en simtur före frukost och som avslutning innan solen gick ner. Vi är inte några som ligger på stranden i flera timmar utan de gånger vi badade mitt på dagen gick vi tillbaka till balkongen där vi hade en solsäng och behaglig skugga. De övriga stränderna runt Lefkos är lika fina men har oftast större vågor.

Viken och stranden Frangolimionas i Lefkos på Karpathos.

Viken och stranden Frangolimionas i Lefkos.

Utbudet av tavernor i Lefkos uppgick till ca tio stycken. Vi provade inte alla eftersom några kändes allt för tillrättalagda för att falla oss i smaken. God grillad fisk åt vi på den äldsta tavernan längst ute på piren. Ägaren var väldigt noga med att vi skulle se vikten på fisken och därför kunna göra en beräkning av priset. Efter att vi ätit kom han och slog sig ner vid vårt bord och vi avhandlade allt från andras restaurangers sätt att sälja smaklös rensad fiskfilé, hamnar i Sverige eftersom han varit där, om det blir ett tredje världskrig och eurons effekter för att bara nämna några spännande ämnen.