Resebrev från Kreta

© Text & Bild: Sofie & Thomas

Kretaresa 2006

Torsdag 18 maj
Vi tar tåget från Dalarna till Arlanda på kvällen för att sova på Rest & Fly. Vilket mysigt hotell, det är som båthytter, inget fönster utan bara sängar, vi hade tarrsängar. Den nedersta var 140 cm så vi sov bägge två i den. Thomas somna direkt, jag halvsov hela natten, man är ju livrädd att försova sig.

Fredag 19 maj
Halv 5 stod klockan på, så då var det bara att kliva upp. Hotellet har toaletter och dusch i korridoren, (som på vandrarhem). Checkade ut och gick till avgångshallen. Såå mycket folk, så när vi sen skulle tulla in oss var det säkert 100 m kö… Aldrig varit med om nåt liknande.
Men vi kom genom alla kontroller och kunde gå in och äta frukost innan planet lyfte kl 7.00

Kl 12 lokal tid landade vi på Chania flygplats i 20 graders värme, det var inte så att värmen slog emot oss. Men mycket skönare än hemma. Bussen tog oss sen genom Chania och ut mot Crissi Akti där vårat hotell Stellina Village var. Ett kanonhotell!! Det var svenska receptionister, skönt!

Skynda oss upp på rummet för att byta om till shorts och badkläder, provade poolen. Luncha grekisk sallad och tzatsiki. Härligt! På kvällen gick vi till Agi Apostoli för att träffa kompisar som skulle åka hem senare på natten. Först tog vi en drink på deras hotell sen gick vi till supermysig restaurang vid en udde, kom inte ihåg namnet tyvärr. Åt souvlaki och det var supergott! Kvällen blir så mörk fort på Kreta så vi vågade inte gå tillbaka till oss utan vi tog taxi. Somna skönt!

Lördag 20 maj
Då var det dags att prova stranden och den var bra, vi hann ligga i några minuter och sen hör man "fresh fruit". Köper en låda melon för 5 euro. Gott och läskande! Upp och tog en siesta! Man blir slut efter en dag på stranden…

Gick sen runt på byn där vi bor och kollar läget. Mot kvällen tar vi bussen in till Chania och tittar runt, äter 3 rätters på en restaurang nere vid hamnen. Greek sallad, moussaka och glass. Man rullar nog hem efter en vecka :-) Strosar runt och blir sen inkastad på en bar, det är ju euroschlagerfestival i Aten. Men vi bestämmer oss för att åka tillbaka till hotellet för att titta på finalen, hinner med sista bussen hem. Man trodde inte att det var sant att Finland vann, men det var ju kul för dem. Upp och lägger oss, har två kackerlackor på toaletten. Skitäckligt! Sover knappt någonting för det är så varmt på rummet!

Söndag 21 maj
Ligger vid poolen idag, äter lite glass emellanåt, läser böcker och har det så himla bra bara. Det är skönt att åka utan barn när man hör hur andra barn tjatar och gnäller. Men samtidigt saknar jag de jättemycket!

Går och storhandlar på en "riktig" affär, mycket billigare än supermarket. Köper Sangria fast vi är i Grekland Njuter på balkongen med pistagenötter, sangria och en god bok. Det är så skönt att bara vara. Går ner till stranden och tar ett eftermiddagsdopp! Hur skönt som helst. Mot kvällningen är det inga turister på stranden.

På kvällen går vi till Andreas Taverna i Agi Apostoli. Mycket trevlig personal och bra service. Vi åt mixed fish. Fick in en stor tallrik med en massa fisk, det var så gott! Jag hade även bestämt att jag skulle smaka yoghurt och honung innan jag åkte hem, så det fick bli min efterrätt. Behöver jag berätta att jag rullade hem? Inga kackerlackor, men supervarmt på rummet. Thomas får inte AC´n att funka! Måste prata med receptionen i morgon…

Måndag 22 maj
Går till receptionen och hör om Ac´n, då visar det sig att de har fjärrkontroller till alla rum, men vi hade ju inte hämtat ut våran såklart. Så det var ju inte så konstigt att vi hade det så varmt.
Tar lokalbussen in till Chania, idag var det varmt. När vi åker förbi en termometer visar den 44 grader i solen!

Letade först reda på Saluhallen, strosa runt där. Mysigt! Gick sen och tog en frappe och iste. Gott i värmen. Var in i kyrkan bredvid och tände ett ljus.

Strosa runt, köpte vykort och Aftonbladet, fick ju lov att läsa om schlagerfestivalen. Ligger sen vid poolen och har det så bra, det går åt några Pringles-chips den här veckan.

På kvällen sen går vi till Stavros Taverna. Mysig restaurang där vinrankorna hänger ner så det är bara att plocka ner lite vindruvor.
Sov gott i natt, skönt med lite kalluft :-)

Tisdag 23 maj
Ligger vid poolen och pressar för fullt. Vattnet är alldeles ljummet. En slödag. Pengarna går åt fast man inte gör något, de bara rinner mellan fingrarna. Så vi bestämmer oss för att äta hemma ikväll. Köper hem baguetter, lite goda pålägg, vin och annat smaskigt. Vi sitter på balkongen sen och har det så skönt!

Två kackerlackor sitter på toaväggen, men jag tänker att jag kan gå på toa ändå, och när jag öppnar dörren så sitter den på dörrkarmen så jag kastar igen dörren så den hamnar emellan. Jag skriker och Thomas kommer, han öppnar igen och den sitter kvar.. Drämmer igen dörren och den sitter still. Jag ställer mig på en stol och Thomas öppnar igen. Vi måste ju kunna gå på toaletten. Då ramlar den ner, stendöd! Thomas skyndar sig att sopa ut den. Jag vet att de inte gör nåt men de är så stora och äckliga! Sätter sen i badkarsproppen och lika i handfatet.

Onsdag 24 maj
Idag går vi till en annan strand. Den blev ganska djup direkt. Vattnet är så varmt, det är bara att kasta sig i. Jag har inte den ron att bara ligga så jag går ut mot udden och tittar. Det är så himla fint! Efter ett härligt dopp igen så ser jag en kvinna som masserar. Går dit och kikar på prislistan, hon tog 25 euro för terapistisk massage och 20 euro för "SPA"-massage. Båda är på en halvtimme. Jag tog den för 25 euro. Jag kan säga att det var en ganska så liten kvinna men hon tog i så det nästan gjorde ont, det var en riktig genomgångare av kroppen. Himla skönt! Lyxigt och få ligga på stranden och höra vågskvalp…

Ligger kvar på stranden ett bra tag, träffar 3 svenska kvinnor. Vi pratar om Elafonissi. Jag ska nämligen köra dit och jag är helt supernervös. De berättar att bilarna får backa om man möter en buss när det är trångt… Och att det är väldigt brant. De hade i och för sig åkt buss dit och man sitter ju lite högre upp. Men det väl värt resan dit. Blir ju inte mer lugnad av det, men det ska väl ordnas…

På kvällen kommer uthyraren till hotellet med min lilla Citroën panda. Han frågar om det verkligen är jag som ska köra. Det är så att Thomas bara kan köra automatbil och det fanns ingen på den uthyrningen. Han tycker det är skönt att sitta bredvid. Vi var på Lanzarote för två år sen och där körde jag med. Så det var bara att ta tjuren vid hornen. På kvällen sen äter vi på hotellet första gången och det var god mat. Sätter klockan på ringning så vi kommer iväg på morgonen.

Torsdag 25 maj
Klockan ringer och vi packar ihop en badväska och går ut till min lilla bil. Kör genom Platanias, Agia Marina mm. Åker genom en massa byar, vi har karta med oss, men det är inte så lätt att hitta ändå. Men vi klurar ut det…

Kommer mot en stor ravin, stannar och tar lite kort. Det är så himla fint! Det är nu det är lite läskigt att köra men vägen går så himla lurigt så man fattar inte att man är så högt upp.

Riktiga hårnålskurvor, men det är väl det som är charmen med det hela. Kommer sen fram till Elafonissi, det tar nästan 2 timmar att köra.

Går sen och letar reda på en solstol som man lägga sig i. Vattnet är lite kyligt, men blir varmare under dagen. Det är så långgrunt att man kan gå hur långt som helst. Sen är det sanddyner så man hamnar på stranden ändå. Man får lägga sig på magen om man ska doppa sig.

Ligger i brynet och leker lite med sanden. Vi bygger en kanal. Vattnet är alldeles klart. Det är som dricksvatten. Jättefint! Snäckor ligger det överallt. När vattnet är alldeles på det grunda så är vattnet så varmt att man bränner fötterna. Tar sen en enkel lunch, hamburgare. Vilket lyxproblem man har när man är iväg. Frågan är vad och vart man ska äta.

Åker därifrån vid 16-tiden. Hade sett på vägen dit att det satt en kvinna längs vägen och sålde olivolja. Nu satt hennes pappa där och vi stannade. Han kunde ingen engelska men dottern kom. Vi fick smaka honungen och den smakade gudomligt! Den skulle de ha 5 euro för. De hade även olivolja och jag frågade om dem hade gjort den själva och det hade de så jag köpte en flaska för 5 euro. Det var säkert dyrt men men…

När vi åkte hem så åkte vi samma väg men vi hamnade på nya motorvägen… Fattar inte bara hur det kom sig, men det var ganska skönt att brassa på lite.

Kom tillbaka till hotellet helskinnade. På kvällen sen åkte vi in till Chania för att äta. Det är så stressigt nere vid hamnen, bara man kommer någon gata upp så är det ganska så lugnt. Vi hittade till Ela som är rekommenderad av Aftonbladets reseguide. Jättefin miljö i en gammal ruin, mycket folk och levande musik. Vi åt meze, 14 olika förrätter och en liten karaff rödvin, det gick på 13 euro. Sen fick vi in en karaff raki och yoghurt med bär samtidigt med notan. Kan väl rekommendera det stället.

Gick sen till en bar längs hamnen och tog nåt gott att dricka, det var en massa amerikanska Natosoldater där. De skulle hem tillbaka till USA så det var full fart i Chania. Vi hade massor att titta på. Några var så fulla att de knappt kunde gå, hoppas de kom med planet…
Tog en taxi tillbaka till hotellet.

Fredag 26 maj
Åker in till Chania igen, går till saluhallen. Köper kryddor och tvål, bli bjuden på ouzo och jordnötter. Alla är så trevliga. Thomas har en muskelsjukdom och när de ser att han är lite fumlig så är de där direkt och hjälper han.

Åker tillbaka till hotellet och går ner till stranden. Ligger där och pressar på.. Köper supergod munk som de säljer på stranden. Går sen runt lite, ska köpa presenter hem till barnen. Det finns en stor leksaksaffär, JUMBO. Går dit och kikar. Mycket grejer. Men vi hoppas på en fin sommar även hemma i Dalarna så barnen får cyklop och simfötter. Det fanns även Lidl, var in där en snabbis, skulle ha sett det tidigare. På kvällen går vi ut till en udde, supermysigt, vi såg ända till Chania by. Så skönt att bara sitta och titta på vattnet och bara att känna lugn och ro.

Lördag 27 maj
Ja, då var det hemresedags, vårat plan går 2 på natten. Packar ihop och ställer väskorna i foajen. Går ner till stranden och badar och solar för sista gången… Köper munk av försäljaren som har varit på stranden varje dag. Ligger även vid poolen, nu har de nya gästerna hunnit kommit, även de som fick vårat rum. Det känns lite konstigt, det är ju vårat ställe, vi var ju där först :-) Dagen segar sig, böckerna är utlästa och drickat är slut. Fördriver tiden med att simma några längder i poolen, måste få bort all mat man ätit under veckan…

Äter sen på hotellet, bussen ska komma vid 23-tiden, kommer en halvtimme för sent. Vilken tid att åka hem på! Handlar på tax-free, sen är det dags att kliva på planet. Sorgligt! Det har varit en sån skön vecka! Man kan behöva åka iväg utan barn, men det var tufft! Nästa gång ska de med.

Jag hade tänkt att vi verkligen skulle turista runt, men det vara så skönt att bara vara. Man kanske ska hyra bilen i 2 dagar för att se nåt annat, det var lite kort att bara åka till Elafonissi, bara det tar ju en dag.

Soliga hälsningar Sofie & Thomas

Kreta på Kalimera »
Fler resebrev från 2006 »