Resebrev från Grekland 2006

© Text & Bild: Tommy och Nina Lindh

Resebrev från Skiathos

Många gånger när vi beställt resor till den Grekiska övärlden, så har våra 2 äldsta barnbarn sagt, att vi vill också åka till Grekland! Så redan i höstas frågade vi om våra barn, kunde tänka sig att släppa iväg Wilma 6 år, och Linnea 4 år, med farmor/farfar, mormor/morfar, en vecka till Grekland och ön Skiathos?

Att det blev Skiathos beror på att det finns en mängd fina stränder, som är långgrunda och har finkornig sand, där barnen kan leka och springa fritt, naturligtvis under överinseende av mor/far föräldrarna. Vi bokade Villa Anni i Achladia, en liten bit från Skiathos Stad, hotellrummet var uppdelat i nedervåning och en etagevåning, barnen låg där nere, och vi äldre uppe i "sovloftet", det var en väldigt brant trappa dit, så det var för säkerhets skull som det bestämdes så. En altan i markplan tillhörde rummet, där åt vi frukost som tillagades i "köket" med enklare köksutrustning, som det brukar heta i katalogerna, alla som varit i Grekland vet vad det betyder!

Barnen trivdes redan första dagen, mycket beroende av Poolen, som låg 5 meter från rummet, och hade en barnavdelning, där de snart fick nya kompisar att skoja med, från Göteborg var bl an Linus, Moa, Maja , deras föräldrar Lotta och Mattias, som vi kom att umgås med hela vistelsen, både på stranden och kvällarna inne i Stan.

Några förmiddagar var "lite" molniga, men med den hyrda bilen åkte vi runt ön och var "kulturella", Klostret Evangelistria, var en av de platser som vi besökte, även barnen tyckte det var lite spännande, att gå in i rummen där maten serverades till munkarna/nunnorna, (vilka vet jag ej), och där maten tillagades i det stora köket med sina jättegrytor, och den stora ugnen, allt restaurerat i bästa skick, det som barnen tyckte var allra roligast, var att tända vaxljus och sen betala den gamla damen någon euro, sa de sen Kalimera, så sken grekerna upp och tyckte de var så rara och duktiga.

Eftersom båda barnen var ljushåriga så hände det titt som tätt, att "tanter" och "farbröder" klappade dom på huvudet, vilket barnen fann lite "jobbigt" Att Greker tycker om barn, var inget de hade förståelse för, allra helst som det hände i ett "kör".

En strapatsrik resa blev till Skiathos Kastro, vägarna är ju inte som här, de blir smalare och smalare, knöligare och knöligare, eller som 4 åriga Linnea sa "har de inga vägar här va"?. Väl framme vid parkeringen började vandringen ut mot Kastro, stigen var lång, smal, mycket tistlar, kaktusar, stigen var mest sten, som "stod upp" en trappa, där trappstegen är typiska grekiska, inga 18 cm där inte, 40 cm är väl mera åt hållet, allt detta med ett brant stup ned till havet, där bränningarna slog mot berget, för just den här dagen var det en hård vind som blåste, den Grekiska flaggan längst ut på berget, rakt ut från flaggstången, med ett smattrande ljud. Vädret växlade fort från sol till regn, så tillbakavägen blev en vandring i regn, som gjorde de redan hala stenarna ännu halare, men barnen var "jätte duktiga" inte ett gnäll hördes från någon av dom, väl framme vid bilen, så blev det åter sol, och vi tror att de tyckte det var lite spännande i alla fall.

Dagarna går fort, och snart var det dax för hemfärd, en kort startbana gjorde att det blev mellanlandning i Thessaloniki för tankning, 6 åriga Wilma sa då "jag saknar min mamma" Linnea 4 år, replikerade snabbt "åk hem du, jag stannar kvar", där föddes en ny liten Greklandsresenär! Till sist, tack till våra barn med resp. som lät oss ta med Wilma och Linnea till Skiathos och Grekland, barnbarnen är ju livets efterrätt, eller som någon sa "hade jag vetat att barnbarnen var så roliga, skulle jag ha haft dom först"!

Tommy och Nina Lind

Skiathos på Kalimera »
Fler resebrev från 2006 »