Resebrev från Aten 2007

© Text & bild: Karin af Petersens & Riitta Samuelsson

Tredje gången gillt - kan det bli bättre?

Riitta och Karin på nya äventyr i Aten den 2 - 7 januari 2007
Vid tangentbordet: Karin

Tisdag
Atenvistelsen inleddes med en obehaglig känsla av déjà vu. Bagagebandet tömdes i rask takt och min väska var inte med… Men den här gången var jag inte ensam; det var flera som inte hade fått sitt bagage med på planet från Frankfurt, så jag tog täten och visade dem vart man skulle gå för att anmäla förlusten. Väntade en halvtimme på att Riitta skulle anlända från München, och passade på att köpa bussbiljetter åt oss. Det fanns en liten Metropolisbutik även på den här sidan, så jag gjorde resans första skivköp redan nu.

Aten bjöd på strålande solsken, och bussresan blev en ren njutning. När vi klev in på hotellet mötte Minos oss med "Welcome home, ladies" och nyckeln till vårt vanliga rum. Han frågade om vi kom ihåg när frukosten serverades, och jag svarade att det brukar väl vara ungefär när vi kommer hem på morgnarna…

Akropolis. Aten.

Lämnade av bagaget på rummet och gick ner runt hörnet till Taverna Plaka för en sen lunch. Även här blev vi igenkända och välkomnade tillbaka. Beställde in en varm pikilia och varsin öl, och satt sedan ute och bara njöt en bra stund. Oj, vad det var skönt att vara tillbaka! Promenerade sedan runt "storkvarteret", dvs svängen Kydathinaion - Adrianou - upp till Monastirakitorget, sedan Ermou till Voulos och så upp till hotellet igen. Vis av skadan från förra året hade jag packat ett extra ombyte kläder och ett nattlinne i handbagaget, men plan B utgick från möjligheten att inhandla det övriga på plats utifall väskan skulle komma bort. I plan B ingick dock inte vetskapen om att den andra januari är helgdag i Grekland… allting var stängt utom souvenirbutiker och restauranger! Tidningskiosken hade dock en tandborste. Vi gick hem till hotellet för att packa upp och vila en stund. Halv nio ringde Minos och sa: "It's your lucky day!" Väskan hade kommit! Nu kändes allt bara perfekt.

Gjorde oss i ordning och gick ut för att hitta ett middagsställe inte alltför långt bort, eftersom vi tänkte göra en tidig kväll. Vi hittade dock inget som verkade lockande, och var på väg tillbaka när en man kom ikapp oss och frågade på grekiska efter vägen till närmsta Metrostation. Jag svarade på engelska att SÅ mycket grekiska kunde vi inte, men nog kunde vi peka ut vägen. Han hette Nikos, kom från Santorini och var i Aten för en konferens. Dessutom var han mycket intresserad av Sverige och brukar ofta åka hit på semester. Vi blev stående i säkert en timme och pratade, och gjorde jämförelser mellan länderna. Till slut böt vi mobilnummer och beslöt att träffas senare i veckan över en fika. Nu var klockan rätt mycket, så vi slank in på Taverna Plaka för en snabb middag innan vi störtade i säng.

Resebrevet fortsätter här:
Onsdag »
Torsdag »
Fredag »
Lördag »
Söndag »

Aten på Kalimera »
Fler resebrev från 2007 »