Chios - en ny trevlig bekantskap. Del 1.

För över ett år sedan fick vi en förfrågan ifall vi var intresserade av och komma och besöka Chios, av en vän som bor på ön. Vi nappade på detta för Chios lät spännande och nytt för oss. Vi bestämde att detta skulle ske och så blev det!

Den 14 Maj tog vi flyget från Landvetter till Aten via Köpenhamn. När vi väntade på Atens flygplats fick jag plötsligt syn på Bluesky härifrån Kalimera! Det var kul. Hon var på väg till Kalymnos och hade bråttom till sitt plan. Vi hade några timmar och vänta innan vårt plan till Chios skulle lyfta. Vi upptäckte att det var lite charmoffensiv på flygplatsen i Aten. Man fick väldigt vänligt bemötande och tom en extra pizzabit när vi åt lunch.

Flyget till Chios tog ca 40 minuter. Direkt på den lilla flygplatsen fick man en bra känsla av
lite "gamla" tider. Liten flygplats och nästan inga turister fanns med på planet från Aten. När vi väntade på väskorna kom en äldre Engelsk dam fram till mig och var så glad för att det. Inte syntes till massa turister. Jag höll med.

Vår vän väntade på oss utanför inkomsthallen och körde oss till Parlamas Place i Karfas, där vi skulle bo. Det fanns inga andra gäster där så vi fick välja rum. Vi tog ett stort rum med en stor balkong mot vägen och havet högst upp i huset. Leif tyckte att sängarna var dom bästa hittills i Grekland. Han känner det fort med sin dåliga rygg.

Parlamas Place i Karfas. Chios.

Parlamas Place i Karfas.

15/5
Vår vän kom kl 10 och hämtade oss för en första utflykt på ön. Första stoppet blev i Pyrgi med dom väldigt speciella husen med mönster på. Den här byn tyckte jag mycket om. Inte bara för husens skull, utan att det var så levande by. Det byggdes här och var, fiskbilen körde runt och folk höll på med sitt vardagsliv. Jag upptäckte att min klocka hade stannat, så jag gick in i en liten supermarket och frågade om dom hade ett batteri till klockan och det hade dom. Det kostade bara 2 euro.

Vi var i byn en bra stund och gick runt med kameran i högsta hugg. Ingen brist på motiv. Vädret var lagom för promenader utan att bli genomsvettig.

Här är några bilder från Pyrgi.

Därifrån åkte vi till Mesta. Där fick vi parkera bilen utanför muren som var runt byn. Där stannade vi först en liten stund på Nikos Balatsos keramikverkstad och butik. Han är en keramikkonstnär som gör allt från början till slut i sin lilla verkstad. Väldigt sympatisk man.

Nikos Balatsos keramikverkstad. Mesta. Chios.

Nikos Balatsos keramikverkstad i Mesta.