Återvändarresa till Karpathos & Kreta. Del 1.

För två år sedan var vi på Karpathos för första gången. Vi gillade ön väldigt mycket och kände att vi gärna ville återvända dit igen. Inför höstens resa var vi sugna på att göra det, men vi ville också så gärna åka tillbaka till Makrigialos på sydöstra Kreta. Till Makrigialos har vi varit flera gånger sedan början av 90-talet när vi för första gången åkte dit med våra barn som då var små. Då bodde vi på Sunwing, precis som de flesta svenskar gör som åker dit. Sen har vi som sagt återvänt flera gånger och bott både på Sunwing men även ett antal gånger hos privata uthyrare.

För oss känns Makrigialos som att komma till sommarstugan, man känner sig hemma, blir igenkänd ute bland befolkningen och de önskar en välkommen tillbaka. Många av er känner säkert igen den känslan. Hit kommer vi nog alltid att återvända då och då så länge vi har möjligheten att kunna resa!

Vi började kolla upp om vi skulle kunna kombinera Karpathos och Kreta, eftersom vi visste att det finns färjeförbindelse mellan dessa öar. Det visade sig att det skulle kunna funka riktigt bra, så vi bokade flygstolar till Karpathos och utgick därifrån. Efter några dagar tog vi färjan till Sitia på Kreta och efter en bussresa på ca 45 minuter så var vi framme i Makrigialos. Sex dagar senare åkte vi tillbaka till Karpathos och hade några avslutande dagar där. Det funkade hur bra som helst!

Hoppas att mitt resebrev ska kunna locka fler till framförallt sydöstra Kreta som jag tycker så mycket om. Karpathos har ju redan ganska stort utrymme här på Kalimera, och södra Kreta handlar mycket om Paleochora, men kanske någon kan bli intresserad av Makrigialos…man behöver inte bo på Sunwing, det finns massor av små pensionat i byn och utefter stranden!

Så håll tillgodo med mina bilder från Karpathos och Kreta!

Pigadia. Karpathos.

Pigadia.

Tillbaka på Karpathos igen. Vi hade inte bokat något boende för de första nätterna, utan vi tänkte fixa det på plats. Vi började med att kolla på Manos Plaza där vi bodde förra gången vi var här och där vi trivdes utmärkt. Jodå, det fanns lediga rum, så vi flyttade in där för tre nätter. Härlig utsikt över havet och folklivet. På taverna Mesogios som är den till vänster i bild med de blå stolarna åt vi fantastiskt god mat, och enorma portioner! Mycket goda smårätter fanns här också.

Köra moped på Karpathos.

Ute på moppeutflykt bland bergen. Det är så otroligt vackert och dramatiskt landskap på Karpathos. Och känslan av de varma vindarna och doften av pinjeträden är obeskrivlig.

Slingrande väg till Kyra Panagia på Karpathos.

Slingrande väg...

Kyra Panagia. Karpathos.

...ner till Kyra Panagia. Det här är nog den stranden som vi gillar bäst på Karpathos.

Så klart och härligt vatten!

Den så otroligt vackert belägna byn Mesochori. Karpathos.

Den så otroligt vackert belägna byn Mesochori.

Mesochori. Karpathos.

Här såg vi väl en och annan turist, men annars var det nog mest vanligt grekiskt vardagsliv.

Mesochori.

Så vacker utsikt från Mesochori.

Smala gränder och fina välskötta hus i Mesochori.