Äntligen kom vi till Parga! Del 1.

Parga 14/6 -22/6

Flyget ner till paradiset gick perfekt. Fick trevlig hälsning från Arne& Birgitta innan vi skulle gå på planet. Tack för hälsningen.

Hämtning av våra väskor gick smidigt samt fort. Apollos reseledare mötte upp samt hälsade oss varmt välkomna till Parga. Bussfärden åkte igenom ett vackert grönt landskap med otroligt många olivskogar. Bergen ramade in vackert med höga sluttningar ner mot havet. Det var vackrare än vackrast. Parga kunde man inte föreställa sig att det verkligen va så fint.

Väl framme vid Valto Beach så blev det bussbyte, liten minibuss tog oss sen till Hotel Byzantion. Första blicken över Valto Beach var slående. Framme vid Hotel Byzantion stod personalen och väntade på oss. Tog oss i hand samt välkomnade oss med kall dryck i baren. Smakade bra med kall Mythos.

Där satt fam i skuggan och kikade runt i den vackra trädgården som låg inbäddad mellan berg samt olivlund. En lång bred olivlund in på knuten, upp i den va ett måste en dag. Blev visade till vår lgh 28 på 2v, en fin ljus lgh med kanonskön säng. Vacker utsikt mot bergen samt olivskogen .

Efter uppackning samt vila blev det ett kvällsdopp. En porlande bäck jämte oss följde oss stigen ner mot stranden genom skogen. Väl framme på 3 min kom vi ner till ett paradis, stranden låg gömd nedanför hotellet .

Hittade en ensam liten badvik som blev vårt tillhåll resten av veckan. Små härliga skärgårdar med fina båtar som la till nära stranden. Vände man på sig så ramade höga berg runt oss med enorm grönska samt en och annan bergsget . Där låg vi och flöt i ett svalkande skönt vatten samt dök efter vackra snäckor.

Valtos Beach var enorm lång med borgen i slutet samt havet som blänkte vackert. Vi åkte inte till andra stränder när vi hade det så bra i vår lilla badvik. Hade stranden för oss själva nästan, slapp alla trista solsängar med solparasoller. Lugnt och fridfullt låg vi där med härlig sol som va behaglig.

Vår första natt blev väldigt raskt uppvaknande av ett hejdundrande fyrverkeri. När vi väl hade somnat om så väcktes vi av invasion myggor. Dålig nattsömn samt många myggbett. Myggen gick inte att bli av med fast vi inhandlat det bästa skyddet från Pargas apotek. Vi hade hemska bulor samt klåda, sitta ute på kvällen va på egen risk. Innan vi somnade gick vi på myggjakt i lgh, alla som blivit väckta i nattsömnen vet hur de hörs och känns. Myggdörren i lgh gick ej dra ner.

Gick upp 2 gånger i gryningen, tog runda upp mot olivskogen som låg in på knuten. När vi väl kommit upp mötte en hejdundrande utsikt över Parga . Solen va på väg upp och ett stilla blankt hav. Bergsget bräkte till och vi blev nyfikna var han stod. Vänder oss om och där står han med sin lilla fam och hälsar. Tur de var på insidan samt 2 argsinta ruggiga hundar som morrade ilsket.

Maten valde vi äta hos Sakis, ägaren till vårt hotell Byzantion. Vi vandrade dit längs Valtos Beach med mkt kämpig uppförsbacke. Höjden var mkt brant uppför samt luften tog slut. Kvällen var varm fast solen var på väg ner nästan. Men vilken utsikt över hela Valtos bukt. När vi äntligen lyckas ta oss upp så var det ett måste att gå in i borgen. Enorm utsikt där uppe över Pargas hamn.

Äntligen var vi framme hos Sakis och där pustade vi ut. Grekisk fin musik spelades från högtalarna samt rutiga dukar med grekstolar. Inredningen va så som man drömt om . Valde riktigt god mat, äntligen kunde vi testa Meze och det smakade ljuvligt gott. Alla dessa små rätter som man bara drömt om var nu framdukade.

Gränderna var mysiga att gå runt i samt en hel del fina fynd från de små butikerna gjorde vi. Hamnen var mysig med den lilla bystranden Krioneri Beach. Hemma har man tittat en lång tid på webbcamen över stranden i Parga. Nu gick fam där samt det var verklighet!!

Morgondopp, kvällsdopp, besök till Supermarket, ljuvliga ljummiga kvällar, fina bilder på allt vackert, god Pizza, god Stifado, smarrig Frappe.

Ja listan blev lång på allt gott samt fint vi upplevde .

Sista kvällen tog vi taxi in till Parga, det va ju midsommarafton och vår sista kväll . Med mina skador efter fallet i trappen i den fina trädgården hemma på Byzantion så blev det taxi den kvällen. Ägaren bjöd mig på Ouzo efter fallet som plåster på såret .

Vår sista kväll åt vi på Gemini nere i Pargas hamn. Perfekt mat med fin utsikt. När vi sitter där kom en präst förbi. Inte var dag man få se en grekisk präst med sin svarta långa dräkt samt långt skägg. Det blev taxi hem också samt lite fina fynd köpte vi när vi gick genom Pargas gränder.

Kvällen avslutades nere i baren på vårt lgh hotel med kall öl samt goda den drinken Pina Colada. Här satt fam sista kvällen med många fina minnen från vår semester.

Tiden var inne och vi med den, lite vemodigt lämna detta underbara kändes det som. En vecka gick fort med skön avkoppling samt ingen planering. Vi bara gick dit näsan pekade (Lissi med andra som sa " ni har semester samt Parga kan man återvända till och upptäcka resten sen).

Sakis fam sa vi tack& adjö till samt många kramar. Dem hälsade oss varmt välkomna tillbaka. Bussen hämtade upp oss och vi såg Parga sakta försvinna. En sista bussfärd som tog oss igenom den vackra vägen till flygplatsen .

Väl framme stod planet och väntade på oss. Passade på att solen en sista stund innan vi gick in i flygghallen. Resväskorna kom på plats och sen var det vår tur in i planet. Med sista blicken upp mot solen gick vi upp vemodigt in i planet.