Resa till Naxos, Paros och Antiparos. Del 1.

14 maj - 28 maj
Jag (Tim)
Ida (sambo)
Hotell:
Hotel Argo (Pireus)
Antony Studios (Naxos)
Hotel Apollon (Paros)
Hotel Palatia (Naxos)

Vi hade planerat vår resa ner till Grekland ett par månader och hade mer eller mindre spontant bokat flygresa. Första natten i Pireus bokade vi genom hotels.com, samma med de flesta nätterna i Grekland. Hotels.com har ett vettigt bonussystem och det är en trygghet att veta att en viss standard uppehålls. Priserna under hela resan var förvånansvärt låga, även för mig som hela mitt liv rest till Grekland. Vi var borta i två veckor ungefär och fick så blodad tand att vi nu tillbringar hela maj månad på Naxos och öarna runt omkring.

Flyga med SAS till Grekland.

Mot Grekland.

Resan ner:
Vi kom fram till Aten med SAS i tid, flyget var nästan fullsatt av främst greker. Vår chaufför som vi hade bokat genom ”Global Taxi Service” för 60 euro stod redo direkt vid utgången med en fräsch Mercedes. Detta var min och Idas första gång utomlands tillsammans, på var sitt håll hade vi innan varit på charter. Men detta var första gången vi bokade allt själva. Innan vi åkte hade vi satt upp en budget för hela resan och sedan mer exakt per dag. Vi klarade oss mycket väl på 60 euro per dag för mat, drinkar osv. Innan vi väl kom ner hade vi tänkt att öluffa, men det ändrade sig ganska snart.

Atens hamnstad Pireus.

Pireus.

Efter att vi kommit fram till vårt hotell i Pireus, som var billigt 250 kr (Argo Hotel). Rummet var smutsigt, balkongen täckt av hönsnät och en allmänt nergången känsla av hela stadsdelen. Om man köpte till frukost fick man även en transfer till båten, eftersom detta var vår första gång i Aten passade detta bra. När vi väl kom den nybyggda Blue Star Delos började resan äntligen ut till öarna och friheten. Dyrt ombord på båten, men i alla fall två alternativ för mat.

Paros

När vi väl ankom till Paros förstod vi vilken underbar värld vi hade öppnat dörren till. Jag hade innan som sagt bara varit på charter, på främst Kreta och Rodos, Kos och Ida hade bara varit på Lesbos i Grekland.

Vilken fantastisk ö som mycket väl stämde in på beskrivningarna i guideböckerna. Vi hade bokat rum på Antony Studios på Naxos så vi bestämde där på båten att Paros, den ön ska vi återvända till efter att vi varit på Naxos. Vi antog att Naxos måste vara mindre ”genuin” Paros mer ”genuin” och Antiparos vara kronan på verket. Tyvärr så blev det nästan tvärtom för oss.

Naxos:
Väl framme på Naxos insöp vi turistgatan och började gå mot vårt hotell. Bättre hotell insåg vi senare var svårt att hitta både i läge och prisnivå. Vi hade endast bokat två nätter i förväg men bokade på flera när vi väl var där. Efter Antony bokade vi alltid alla nätter på hotels.com en eller två dagar innan vi skulle anlända. Därför bytte vi hotell många gånger och fick se olika typer av hotell.

Priserna var generellt väldigt låga, främst beroende på säsongen. Rekordet för oss var när vi betalde 20 euro för ett rum som mest troligen skulle kosta 180 euro under högsäsong. Efter de första dagarna på Naxos förstod vi vilken fantastisk ö och speciellt innan chartersäsongen hade börjat på allvar.

Havsvattnet hade kunnat vara varmare, men fungerade bra att doppa sig i. Vi bekantade oss med staden, lärde känna några greker och blev ytterst väl bemötta överallt där vi gick, trots vår låga ålder (20-23).

Jag kommer återkomma till Naxos.

Parikia på Paros.

Paros:
Efter vårt första besök med färjan på Paros hade vi bestämt oss för att hit ska vi åka tillbaka. Sagt och gjort efter ett par dagar på Naxos tog vi Blue Star Delos till Paros från Naxos, ingen kostnad att tala om (15 euro). När vi väl var framme på Paros var stämningen en annan än på Naxos, staden var utformad på ett visst sätt som gör den inte lika turistvänligt som Naxos, med sin stora gamla Chora med saker att utforska i timmar.

Tyvärr hann vi aldrig besöka mer av Paros så jag kan bara tala om Parikia. Men känslan var annorlunda, äldre turistställen. Vi hade också en riktig värmevåg när vi var där (18-20 maj). Vi gick till stranden nere vid sportcentret där man fick solstol, vatten och parasoll för några euro. Skönt i hettan.