Öluffa i Kykladerna. Del 11. Thirasia.

Avresedag lördag 20 september

Upp med tuppen redan kl 08:00. En sista koll av packningen och lite kaffe och ner till Maria. Vi iväg till busstationen, där finns en biljettkiosk och en biljettautomat (man behöver mynt). Kiosken var inte öppen ännu men en stund före bussens avgång, kom det en dam och började sälja biljetter 1,60 € till Parikia. Buss avgick enligt tidtabell och vi kom fram i god ordning. Vi käkade frukost på första bästa servering längs hamnpromenaden. Det började blåsa upp så vi började bli lite oroliga för färjan om den skulle komma i tid eller rent av inte segla i blåsten.

När Aqua Spirit rundade udden gick vi bort och ställde oss i kön för Aqua Spirit. En Blue star färja hade just kommit in med massor av folk som var på väg iland. Plötsligt kom en av hamnpoliserna och visade oss vägen till Aqua Spirit, den skulle lägga till, vänster om Blue Star färjan. Det innebar att vi var tvungna att korsa den framrusande hopen från Blue Star. Men vi lyckades slå oss fram genom hopen utan att blodvite uppstod! :-)

Färja från Paros till Thirasia och Santorini.

Vi lämnar Paros.

Vi ombord, härligt att få åka en riktig båt som omväxling och inte en sån där racerbåt där man stänger in folk. Nu hade vi sju timmars båtresa framför oss via Naxos, Ios, Sikinos, och Folegandros innan vi var framme i Thirassia. PA hade slarvat bort telefonnumret till Zacharos rooms, så vi var lite oroliga hur vi skull ta oss dit. Enligt tillgänglig ö-guide var det en åsnestig upp till byn, tveksamt om det finns bilar, undra om det fanns åsnetaxi?

Thirassia

En kuperad liten ö, förvånansvärt orörd trots närheten till Santorini. Men vilka vyer uppifrån byn, över havet och Santorini. Genuina hus i byn endast gränder att promenera i inga bilvägar inne i byn. Stränder är det ont om, vid Riva där finns det sand/grusstrand, sedan är det sten och klippor som gäller. Tyst och lugnt, promenader/vandringar och njuta av livet och de vackra vyerna, det är vad som gäller.

Det finns två byar Manolas och Potamos, sedan två boställen Riva och Agrilia. I Potamos såg jag bara bostäder och en kyrka. Två stycken tavernor i byn endast en var öppen, Panorama på vägen ner till Korfosstranden. På Korfosstranden finns det sju stycken tavernor, men de har sina öppettider helt anpassade till utflyktsbåtarna från Santorini. Boende Zacharos studios, ägare Jimmy, zacharostudios@yahoo.com +30 697 839 5640, han har WIFI.

ATM finns mitt i byn, på vänster sida om huvudgränden innan nedstigningen börjar mot Panorama/Korfosstranden. Bageriet ligger på höger sida en liten bit in i huvudgränden räknat från Zacharos. Bageriet har en överbyggnad på skorstenen som är svärtad av sot. Längre fram i huvudgränden finns också avtaget till Minimarketen, fortsätt ner till höger vid skolan och sedan första gränden till höger, och gå en bit, minimarketen har en kran på taket. Tar man inte av till varken bageriet eller minimarketen kommer man efter en stund till Panorama och sedan vidare mot Korfosstranden.

Ankomstdag lördag 20 september
All oro om åsnor och annat blåstes bort helt när vi närmade oss Riva, där var det en stor pir och massor av bilar! Asfalterade vägar såg vi också, så det var nog lite mer civiliserat än vad vi hade inbillat oss.

Bilar på Thirasia.

Bilfria Thirassia?

Nu gällde det att få tag i transport till Zacharos, jag frågade några ynglingar om de visste hur man tog sig upp till byn. De pekade på den vita Pick-Up:n med ett påmonterat skåp, det är taxin.

Taxi på Thirasia.

En av öns "taxibilar".

Taxi. Thirassia.

Den andre "taxin" har glasbur på flaket.

Vi hann inte fråga chauffören om han kunde köra oss till Zacharos, innan han frågade oss. Sagt och gjort in där bak på tvärbänkarna, som trupptransporten i lumpen. Vi fick samsas med våra väskor och en del utemöbler och annat. Sedan tog det fart, det fanns tydligen bara ett läge på gasen, skumpigt var det också. Men vi kom fram i ett stycke, där stod Jimmy och tog emot oss.

Resan kostade sju €. Jimmy är mycket trevlig och snackar bra engelska, han har bott
i USA i 42 år. Vi visades till studion, det var av den enkla typen, inredningen och möblemanget representerade många stilar och tillverkare. Men det nödvändiga fanns, kyl, A/C, kokplatta och dusch med draperi. Zacharos ligger en bit ovanför byn. Fantastisk utsikt från uteplatsen som Jimmy byggt på klippkanten. Vi frågade var vi kunde få något att äta nu om aftonen. Jimmy ringde till Panorama nere i byn och vi var välkomna dit vid pass klockan åtta.

Vi tog oss ner till byn, mot Panorama men missade lite trots Jimmys noggranna beskrivning.
Vi frågade en familj som satt utanför sitt hus efter vägen. En av damerna kom fram till oss och sa säkert 100 grekiska ord på 10 sekunder och det var minst 98 ord för mycket för oss. Men en av männen visade oss vägen dit "handgripligen" genom att promenera med oss, mycket vänligt och mycket enklare att förstå. Vi åt Papotsakia, Gigantes och t/l sallad nersköljt med ett mycket torrt vin. Lite spännande på Panorama, de har byggt ut över klippan ner till Korfosstranden. Hemåt i natten inget bjäfs eller tingeltangel i byn, det var som om tiden stått stilla i den lilla byn. Vi hittade hem utan hjälp, en stund på utsiktsplatsen och lite samtal med Jimmy. Sängarna var lite hårda men sömnen kom snabbt efter en hel dag på havet.

Resebrevet fortsätter här »