Öluffa till Antiparos, Naxos & Amorgos. Del 1.

Resan gjordes av Birgitta och Arne från Umeå. Vid pennan denna resa: Birgitta.

Lördag 25 september
Upp i arla morgonstund 05.15. Lite småregnigt. Gårdagens partifest där Sundbybergs arbetarekommun firade 100-årsjubileum, gjorde det en smula svårt att sova under natten. Svårt att smälta en sådan manifestation. Beslöt att vänta med shortsen, dels av utrymmesskäl, dels på grund av att man inte visste vilket väder det var vid ankomsten till Santorini.( Fast, det visste man ju ändå innerst inne)

En och en halv timmes häckande på Arlanda utrikes rökrum, därefter bar det av prick på tidtabell 08.15. Vilken lycka,, stolar vid en av nödutgångarna i planet. Arnes spraggor -194 cm i strumplästen- rymdes gott utan att nöta vid stolen framför. En Sundsvallsbo vid pass 2 meters längd förhandlade till sig den tredje stolen bredvid oss. Ingen skymt av någon frukost. Stor lunch med förrätt varmrätt samt efterrätt serverades klockan 09.00 på morgonen!!!! Sill, ost och sup slank dock ned ganska bra den tidiga timmen till trots. Är det semester så är det. Köttet till huvudrätten smakade anmärkningsvärt bra.

Resan gick berömligt snabbt. Ej ens det obligatoriska köandet vid flygplanstoaletten behövde vi bekymra oss om innan vi gick in för landning på Santorini 12.45 lokal tid.

Vi fick bagaget inom 15 minuter och därefter direkt till en taxi och efter 3000 GDR i betalning var vi framme vid hamnen. Återigen kunde vi så skåda Calderan när vi ringlade oss ned längs serpentinvägen. En underbar syn i det vackra och varma solskenet.

Bärplansbåten skulle avgå inom 15 minuter och ta oss till Paros/Antiparos för 6000 GDR per person. I väntan på avgång hann vi trycka ned varsin svindyr Amstel för 800GDR/ styck. Är det hamn med utsikt över Calderan så kostar det.

Antiparos

Ankomst Paros 16.00 efter bullrig färd med Katamaranen i 40 knops fart. Obligatoriskt besök vid Bankomaten invid hamnen och sedan direkt ombord på badbåten till Antiparos. Ingen rumsraggare vid hamnen och ganska så folktomt längs bygatan. Vi mellanlandade vid Café Corner och blev varmt välkomnade åter av Elena och Kostas. Så en kort promenad till Hotell/studios Aspra Spitia där vi bodde i Maj 99. Madamen hälsade välkommen och tackade för alla Svenskar och Norrmän som under hela sommarperioden hyrt av henne, efter vår rekommendation. Samma pris fick vi nu som i Maj, 5000GDR/Natt. Arnes krav på god tillgång till morgonsol på altanen kunde hon också tillgodose. Sov gott och mycket denna natt.

Söndag 26 september
En lugn dag. Arne uppe tidigt som vanligt (06.30) men jag sov ända fram till 08.00 då jag tog mig ut på altanen och solvärmen. 25 grader i skuggan redan. På kvällen 22.00 cirka 21-22 grader. En stilla förmiddagspromenad ned till hamnen och vidare till Hotell Kournas och öns enda swimmingpool. "Kojak" hälsade oss varmt välkommen och gav oss såväl kall öl som fritt tillträde till Poolen trots skylten att endast hotellets gäster fick vistas där. Temperaturen upp mot 30 grader nu. Vi noterar att det är mycket sparsamt med turister på ön vid denna årstid.

Måndag 27 september
Som sagt, inte många turister på öarna. Vi åt middag vid hamnen i går kväll. Dagens rätt Stifado. Till stor lycka för Arne som älskar Stifado. En formidabel kryddstyrka fick nästan Arne att slå frivolter. Kryddningen hade inslag av enbär eller något åt det hållet. Fast enbär lär väl ej växa i Grekland??. De gäster som försökte beställa annan mat ur menyn kom snabbt att inse att det var Stifado som gällde denna afton. Och vadå?? Vi var ju så få matgäster att en rätt torde räcka. Slutsats; Strunta i menyn så här sent på säsongen, fråga i stället vad de rekommenderar så sparas tid. Slutresultatet blir ändå det samma. Icke ens Moussaka hade de.

Söndagens friska vindar hade nu övergått i stiltje. Vi hade en skön förmiddag på solaltanen och tog sedan promenaden till Hamnen för den obligatoriska ölsittningen på vårt stamställe. Vi fick rappning av skoteruthyraren vi träffat under gårdagskvällen. Han var besviken på att vi inte hyrde någon skoter. Priset så här års är bra. 2000GDR per dygn eller 6000GDR för en vecka. Hundratals skotrar stod i snörräta rader utanför hyrföretagen. Hyrmannen muttrade något om att om vi inte hyrde så kunde det bli konkurs framöver.

Ner till havet nu. Minst 25 grader i vattnet, men ytterst få turister. Från strax nedanför väderkvarnen där stranden börjar och fram till badrestaurangen en kilometer längre bort kunde vi endast räkna in ett tiotal personer. Badrestaurangen var fortfarande öppen, något den ej var i Maj. Dock lät ägaren meddela att man nog skulle vintra upp denna veckan. Han hade i minnet att vi varit där i Maj. Sommarsäsongen hade förflutit bra med rekordomsättning och massor av turister, företrädesvis Svenskar och Norrmän.

Arne bytte som vanligt från våta till torra badbyxor innanför bardisken. En ful ovana. Att han har 1 ½ meter långa ben och att hela häcken syns ovanför bardisken bekymrar denne man föga.

Tisdag 28 september
Ingen cykladvind idag heller. Från frisk vind i söndags har nu vinden helt försvunnit från Antiparos och det kan nästan bli besvärande varmt i solen . Arne pressar dock i solen utan solglasögon för att försöka få bort de vita tvättbjörnsringar han fått runt ögonen. 4 timmar per dag i solen är hans dos. Vi bestämmer oss för att lägga till ytterligare ett dygn på Antiparos .Det blev dock ingen "Vasstur" denna gång. Vassturen är en promenad till campingplatsen bakom byn. Ett mycket märkligt område med 8-10 meter hög vass på torra land. Husets hund följer oss till stranden och på promenader.

På väg hem under eftermiddagen blir vi åter föremål för skoteruthyrarens kommentarer
. Via vår kortvågsradio och Radio Swedens utlandssändningar hör vi på nyheterna att Postens koncernstyrelse nu beslutat säga upp samarbetsavtalet med Nordbanken samt att avveckla de finansiella tjänsterna på sikt. Detta påverkar oss som Postanställda i hög grad.