![]() |
Sv: Priskoll= 89 % ?????
Admirala - när jag var liten turistade vi i Norge på sommaren. Det går nästan inte längre för det blir svindyrt. Vår krona duger inte till nånting:(
Men åk till Sverige och handla, du kommer att tycka att här är jättebilligt:D |
Citat:
Det jag vill peka på är att det är inte dyrt i Grekland om man håller sig borta från turistorterna. Jag får ofta frågan: Hur kan du bo där det som har blivit så dyrt? Jag besöker också turistorter här i Grekland och håller jag mig borta från huvudgatan/stråket så kan jag både äta och handla billigt. Vill jag betala 1,5€ för en liter mjölk (till frukosten) i stället för 0,82€ så handlar jag på huvudgatan! |
Oavsett prisnivå så slår Grekland högst i vår/min längtan.........
Självklart blir det också prisförändringar i Grekland som i övriga Europa, men som några tidigare sagt vilket land skulle inte välja att ta in en vinst på turister????? Dumma vore dom! Så länge vi har råd med utlandsemestrar kommer vi att välja Grekland som resmålflabb_flabbye_bye |
Agda - inte bara indexet, utan även de flesta kalimerors erfarenheter bygger ju på turistorterna. Vi är ju turister:)
Men att det har blivit dyrare överlag i Grekland - det är ju oomtvistat. Prishöjningarna efter euron var ju en stor debatt i Grekland när greken upptäckte att vardagslivet blivit så mycket dyrare. De enda som påstod att prishöjningarna var mindre var regeringen - konsumentorganisationernas undersökningar talade ett annat språk. Och det är heller inte oss turister jag tycker mest synd om när det gäller grekiska priser, det är grekerna. Som det i sin tur blir ännu mer synd om turismindustrin tappar pga högre prisläge.:( |
Det är konstigt att jag inte märkt av någon speciell prisökning när € infördes. Det är heller ingen här som gnällt utan de prisökningar som varit är prisökningar som kommit med eller utan €. Jag håller inte med dig att grekerna tycker att det har blivit så dyrt. De handlar också mer än någonsin. Man kan ju inte begära att priserna skulle stanna som det var tidigare under tex 90-talet. Priserna måste ju stiga här precis som i övriga världen och de har inte stigit mer än någon annanstans.
Sedan hör det till att grekerna ska "gnälla", det är aldrig riktigt bra som de själva säger. Det går ju att handla billigt även som turist, som även jag är ibland. |
Citat:
Haha.. Jag hörde något om att vi har blivit skandinaviens polacker... då med tanke på den gamla Zloty-eran och billig arbetskraft. Inte ovanligt med svenskar som utför lågstatusyrke (fånigt namn) i Danmark och Norge. Jämför lönerna! Måste vara grädde att komma från våra kära grannländer :mad:;)och uppleva värsta reapriserna utomlands precis som vi gjorde på 70-talet. :DFörresten, är det inte dax att ta tillbaka Norge igenAng_elx |
Citat:
Övergången till €: före kostade ett paket cigaretter 350dr dagen efter 1€ (=343,75dr), cigaretter har samma pris över hela Grekland. Min dotter var just här och eftersom hon kom till Kalamata kom jag inte till Zakynthos. Jag brukar köpa "senilsnören" på Zakynthos Argassi eftersom det inte går att få tag på här,för 0,50€/styck. Dottern köpte med sig från sverige 20:- fick hon betala per styck! |
Citat:
Eva |
Vi skulle ju kunna låta Lars Danielsson organisera ett militärt anfall på Norge.. Då blir SEK snart NOK
//PO bye_bye |
Agda - det finns säkert prisundersökningar som visar hur det är, och som ger en större bild än dina eller mina erfarenheter. Så är det ju alltid.:)
Jag håller med dig om "det grekiska gnället", dock. Det verkar höra till. Jag vet inte hur många år jag hört "i år värsta säsongen någonsin, hur ska det gå" - på öar där hus rustas upp, allt flottare ställen öppnar, bilarna ökar i mängder osv. Det där har aldrig gått ihop för mig. |
Oj Då Oj Då.
Nu kommer dom riktiga diskutionerna igång, Det är mycke billigare i Grekland det är precis som vissa redan har skrivit som Ulf tex att man handlar lokalt. Sedan kan jag väl säga att priserna på sprit blir lite skeva med tanke på Swe sprit monopol du kan ju köpa en låda öl för 140:- av långtradar chaffisarna och dom priserna kan inte ens Hellas konkurera med. Och när det gäller boendet så är det mycke billigare i Hellas en vän till mig bor i Athen i gammla Pereus i en 3:a med havs utsikt osv for ca 400 Euro. Och när vi som besöker Hellas så handlar det om att vara lite Street Smart och inte hoppa på första bästa rum och verkligen förhandla om priset oavsätt vilken tid det är på sommarn. Bodde för 7 Euro natten 04 i 2 månader på A-P det är ca 210 Euro per månad "tråkigt billigt" Sedan är ju Swe ett fruktansvärt konsumtions land det är ju billigare att köpa sig en avancerad MP3 spelare än en Vecko kasse med mat. Så jag säger som övriga dom får ta och göra om den där "Pris index kollen" Men en sak kvarstår Norge är just nu ett av värdens dyraste land all leva i. Mvh Eleutherabye_bye |
Visst var det bilkligare på 80-talet, dvs den svenska Kronan var värd betydligt mycket mer än nu. På den tiden kostaden 1 dansk krona 75 svenska ören. Idag ca 1.25 SEK. Här ligger nog en dela av prisökningarna. Vidare har väl levnadsstandarden i Grekland ökat under dessa år och då går givetvis kostnaderna också upp eller........
Häls/Chras |
Boende har jag aldrig hyrt än så länge i Grekland pga endast charterresor, men om man ska jämföra priser så är ju G betydligt billigare än S. Närmare 1000kr får man betala för ett hotell i min lilla håla för en natt. Vad får man då, jo ingenting. Utsikt mot folktandvården eller centrum på sin höjd. flabb_flab
Sen är ju att-äta-ute så mycket billigare i G än här hemma! Mellan 5-7€ i turiststråk är det vi betalade under våra 3 veckor i G förra året för en vanlig rätt som tex souvlaki, mousaka eller annan kötträtt. Super market var svindyrt så på Kreta blev det lidl. Som Elisabet tidigare sa så är varor som yoghurt, juice men även pålägg, läsk/öl oftast minst lika dyrt som hemma. Sen går priserna förstås upp i G liksom övriga västvärlden. Det där med ett pris för greker och ett för turister är alltså vanligt vad jag har förstått... |
Boenden i Grekland som håller samma standard som svenska hotell är oftast väldigt dyra. Det är tillgång och efterfrågan som styr priset. Jag bodde riktigt bra på Folegandros för 25 euro natten men listpriset var 60 eller kanske rentav 65 och det betalade den som tog över rummet efter mig. Trots att rummet var bra med snyggt modernt badrum är standarden på ex sängar inte lika bra som hemma och dessa var bra efter Greklandsmått mätt. Om vi jämför ex Aten och Stockholm som båda är huvudstäder hävdar jag att standarden är helt överlägsen i Stockholm och det är dyrt även i Aten.
Eva |
Citat:
Äter man däremot på restaurang i Grekland så är det helt andra priser. Jag har aldrig ätit på någon sådan men ibland har det ju nämnts priser här i forumet som är helt i nivå med restauranger i Sverige. |
Precis som i S så finns det prisskillnader i G och det jag då närmast tänker på är hushållspriser för den vanliga familjen, d v s inte turistbutiker.
Ta t ex köttfärs som i Thessaloniki ligger runt 7€ och potatis som förra året kostade över 8 SEK/kilo, pasta etc likaså. Känner fler och fler som åker till Lidl för att handla basvarorna vilket på sikt kommer att leda till att de lokala butikerna kommer att läggas ner. Lägenhetspriserna (i varje fall de jag känner till) i Thessaloniki ligger på samma nivå och/eller högre än i S, vilket ju är en större utgiftspost i G p g a sämre löneläge. Däremot upplever jag det inte som speciellt mycket dyrare att äta ute. //Zanét bye_bye |
Citat:
Malin |
En briam eller grekisk sallad i Grekland kostar oftast 5 euro numera. Det är ju en jättegod men enkel grönsaksrätt och går jag på Rost som är min favorit här hemma just nu och som serverar enklare grönsakrätter, mycket ekologiskt producerat och riktigt bröd bakat på stenmalet vetemjöl får jag en underbart god matig sallad, äkta fårost, olja och vinäger av riktigt hög kvalitet för 65 kr.
Den svenska tallriken skulle av en matexpert antagligen få högre betyg än den grekiska och den är inte mycket dyrare. Vid något tillfälle i år var dessutom briamen för nästan en 5o-lapp löjligt liten inte alls som förr. Folegandros är den enda ö jag besökt de sista åren som genomgående haft hög kvalitet på maten, på de ställen jag besökt, men husmanskost är det fortfarande. Eva |
Eva L,
Du skrev om boende på hotell i Aten respektive Stockholm,och att standarden skulle vara högre i Stockholm, så det jag undrar är på vilka hotell du har bott på i Aten eller i övriga Grekland respektive i Stockholm och runtom i Sverige? Jag har personligen bott både på 4 och 5 stjärniga hotell, både i Grekland och i Sverige,och standarden är jämförbar på den nivån och den klassificeringen gäller i de flesta Europeiska länder. Däremot finns det hotell i Aten och Grekland som har en sådan hög standard och service som ej existerar i Sverige. |
När jag reser till Stockholm eller andra städer bor jag oftast på de hotell som min arbetsgivare har avtal med. Jag är klart medveten om att det finns lyxhotell i Grekland och många andra riktigt bra hotell. Min bedömning är ändå den att Sverige har en jämnare hotellstandard med få riktigt dåliga hotell. Finns helt enkelt ingen som vill bo där. Merparten av Sveriges hotellkunder är affärsresenärer och de utländska turister som kommer hit är inte lågbudgetresenärer. För den gruppen har vi vandrarhem som också kan vara ett mycket bra alternativ. Grekland besöker jag bara som turist och håller mig då till enklare boenden men inte till den allra billgaste kategorin. Många av de hotell som i första hand vänder sig till turister i Aten har ingen särskilt hög standard men kan vara bra andå. Svar till Pao.
Eva |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:00. |