![]() |
Sv: Fotografera med digikamera på flyget???
Kom ihåg för många år sen,,,Sa tydligt till barnen på Arlanda"stäng av era mobiler".Sen hade ungarna problem med sina lurar på planet när de skulle se på film..Flygvärdinnan bytte ut lurarna,inget blev bättre...då sa hon.."det kan vara nån som har elektronisk utrustning påslagen som stör"Planet närmar sig marken på Kreta...min mobil piper"meddelande mottaget"..Hade glömt slå av min egen....Har fått kommentarer om det flera ggr,,,Ang_elx
|
Var förvarar Ni de andra grejorna? Löst upplagda i knät eller var? jag skrev "troligtvis" och detta beroende på att de flesta har svårt att hålla hårt i sin lilla digitalkamera då något händer. Har sett många tillbud då folk snubblat med mm och kameran gjort en perfekt flygbåge i luften.
Föresten vad är så intresswant att foto precis när planet lyfter eller landa? Sådana bilder bör nog tas utanför planet och inte inne för vem ser skillnaden där? //Chras |
Citat:
Citat:
Men - när jag tänker efter så har jag/vi fotat flera gånger i samband med både start och landning. Det måste flera andra också ha gjort, för det är ju inte alls ovanligt att man ser bilder som är tagna genom flygplansfönstren, där det är nära till marken. Ibland blir de till och med hyfsat bra :) |
Hörde ett tips när man plåtar genom flygplansfönster. Skugga linsen med handen, så slipper du refelexen i flygplansfönstret.
/Netwolf |
Hörde ett tips när man plåtar genom flygplansfönster. Skugga linsen med handen, så slipper du refelexen i flygplansfönstret.
/Netwolf Eller håll kameran i 90 graders vinkel tätt intill fönstret och helst inte i motljus. Om möjligt använde ett polariseringsfilter på kameran. Detta tar bort oönskade refexer. //Chras |
"Flight mode" på mobilen fungerar utmärkt eftersom mobilnätet stängs av. Använde flight mode sist jag flög. Har även fotograferat och filmat vid start och landning och under flygresan. Det har inte varit något problem.
Jag tycker att man ska fotografera allt man ser när man åker på semester. Bättre att ta t ex 500 bilder än 50, för vanligtvis är det bara några bilder som blir riktigt bra. Händer även att man tar bilder som man kanske aldrig kommer att kunna ta igen. :) // Stina |
Citat:
/NW |
Håll kameran med objektivet rakt mot fönstret så nära glaset som möjligt. DVS att kamerans bakstycke löper parrallelt med fönstret. Vinlar man kameran är det större risk att få relexer i bilden från fönstret. Håll således ej kameran snett mot fönstret. Samma sak gäller alltid då man fotograferar genom en glasruta.
//Chras |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:54. |