Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Mat & Dryck (ej grekisk) (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Favorit Greksik Mat``?`?`???? (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=3281)

nilam 2006-02-18 13:38

Sv: Favorit Greksik Mat``?`?`????

Citat:

Ursprungligen postat av Zanét
Imám (auberginrätt med bl a vitlök och olivolja) Supergott!!

//Zanét bye_bye

Imam bayildi är en turkisk auberginrätt - är det "samma" rätt? ( innehåller även tomater och lök) Imam bayildi betyder "prästen svimmade" och enligt legenden så svimmade en muslimsk präst av glädje första gången han blev bjuden på detta och därav namnet! (avd. "meningslöst vetande":D )

Min absoluta favoriträtt i det grekiska köket är Garides saganaki! Har även ätit en variant med musslor och räkor som var supergod!

Malin

Zanét 2006-02-18 13:54

Citat:

Ursprungligen postat av nilam
Imam bayildi är en turkisk auberginrätt - är det "samma" rätt? ( innehåller även tomater och lök) Imam bayildi betyder "prästen svimmade" och enligt legenden så svimmade en muslimsk präst av glädje första gången han blev bjuden på detta och därav namnet! (avd. "meningslöst vetande":D )Malin

Det är samma rätt. Har också hört exakt samma story som du, även om jag bara har hört talas om en präst :)

Många grekiska familjer har ju sitt ursprung från Mikrí Asia (mindre Asien). De kom till Grekland i den stora tvångsförflyttnings-/utbytesvandringen 1922 och matkulturen har ju helt naturligt följt med.

//Zanét bye_bye

martinifk 2006-02-19 16:18

Citat:

Ursprungligen postat av epiros
Fasike va du tar i då. Var det länge sen du käka Souvlaki ?

Ja det har jag inte ätit sen jag var på Kreta i sept. 2003snyft_drop det är väl anledningen till att jag tar i flabb_flab flabb_flab

Martinifkbye_bye

parga 2006-02-19 16:43

Ja, jag måste ju bara skriva jag också!

Jag har många farvoriträtter. Bl a spenatpaj, stifado, saganaki, soutsoukakia (osäker på stavningen.) Det mesta jag har ätit i Grekland är supergott, så länge man äter "grekiskt". Önskar en dag att jag får äta en riktigt hemlagad grekisk måltid!

Något som jag och min sambo tyckte lät spännande, var Shrimp Saganaki. Vi skulle prova det på Villa Rosa i Parga. Det var bland det dyraste oxå. Det blev en besvikelse! Det smakade INGENTING!!:mad: Kanske LITE salt.:eek: Det är det enda riktiga bottenappet. Annars har jag varit ganska nöjd, nöjd och I HIMLEN!:)
Jenny = Parga

Måddan 2006-03-17 19:33

Grekisk sallad
Tzatziki
Souvlaki
Gyros
Moussaka
klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap

Lindiz 2006-03-17 22:43

Souvlaki är en klar favvo.. gör vi rätt ofta hemma också... och allehanda lammgrytor!

Sen är ju gyros ett måste!:)

pew 2006-03-23 18:50

jeovetsi, tätt följd av gyros

pew

Klick 2006-08-01 12:33

Jag gillar gyros och souvlaki (chicken) och det skall finnas en smarrigt god efterrätt som är gjord på mördegmed ngn goja i med kanel och vaniljsocker på... vet ej vad det heter... men jag gillar det...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:14.