![]() |
Söka pass
Hej! Skulle gärna vilja veta om det fortfarande går att ansöka om nya pass ifrån Kreta eller måste man ta sig till Aten? Hörde att det är nya bestämmelser sen i somras,tacksam för svar om detta.
Eva o Anders i Kalives:) |
Sv: Söka pass
UD Informerar
"En passansökan som du lämnar in på en ambassad eller ett konsulat sänds till Sverige, där passet utfärdas. Det kan därför ta flera veckor att få ett nytt ordinarie pass utomlands." Avgifter Pass som du ansöker om utomlands är dyrare än pass du får i Sverige, eftersom omkostnaderna är större. Regeringen har beslutat om nya passavgifter i utlandet, som gäller från den 15 juli 2009. Avgiften för passet betalas i samband med att du lämnar in din passansökan. De nya avgifterna utomlands: Vanligt pass 1400 kronor Provisoriskt pass 1600 kronor Nationellt ID-kort 1400 kronor Arne |
Tack för ditt snabba svar,men vet du om det finns ett konsulat på Kreta,har hört att det fanns ett i Platanias förr.
|
Tackarbye_bye
|
Service är min vardag.
Arne |
När jag skulle ordna nytt pass 2007 var jag tvungen att åka till Aten. De skickade sedan passet till svenska konsulatet på Kos.
Jag tror att det bara är ambassaden som tar emot ansökan numera. Britt-Marie |
Du har rätt, Brittmarie, jag har nu lusläst regelverket och hittat följande;
"Honorärkonsulaten är inte längre passmyndigheter. Det innebär att de inte kan ta emot ansökningar om vanliga pass och nationella id-kort. Sökanden i Grekland måste således vända sig till ambassaden alternativt ansöka om pass i Sverige. Samma sak gäller för nationella id-kort. (Se nedan under rubriken "Olika alternativ för svenskar i utlandet".) Honorärkonsulaten kan emellertid fortsätta att lämna ut färdiga pass även efter det att fingeravtryck införts i pass. I dessa fall kontrollerar den överordnade utlandsmyndigheten kvaliteten i det nya passet eller id-kortet innan handlingen skickas till honorärkonsulatet. Där gör personalen en legitimationskontroll när handlingen lämnas ut På ett honorärkonsulat arbetar inte någon utsänd personal från Utrikesdepartementet, utan arbetet sköts av en oavlönad honorärkonsul. Olika alternativ för svenskar i utlandet." Arne |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:38. |