![]() |
Nu är våren nästan här!!
|
Sv: Nu är våren nästan här!!
Oh så härligt. Jag såg snödroppar vid väggen till Västerbottens Museum i Umeå i söndags. Värme från väggen eller en kulvert hade smält snön och vips var de där.
Eva |
Jiho för det, tittar och tittar i rabatten där snön så sakteligen smälter bort, snart så hoppas jag på vintergäck och snödroppar! Bästa tiden framför oss:)
|
Våren är här :). Allafall i Sjöbo har den känts. Det är milt ute och vårens första regn kom nu. I helgen kunde vi sitta och sola våra bleka ansikten samt dricka kaffe ute :) Lite trädgårdsarbete blev det också , nu längtar jag efter få plantera vårblommor.Värme och sol i massor behövs nu efter en tuff vinter.Lite tidigt att plantera i nu men vi går mot rätt håll ,fast det kliar i fingrarna :D.
Eller hur? Birgitta |
å jag ska ta tumstocken och gå ut och mäta hur långt ner mina blommor befinner sig!
Det har varit varmt och skönt i flera dagar och visst syns det att snön har sjunkit undan lite men det är långt kvar...... Pia |
Under promenaden igår hördes lärkan spela och vårsolen värmde gott där det var vindstilla Så visst är våren på gång även om vi idag har ett bakslag med snö och regn här på västkusten
RAN bye_bye |
I morse, när jag satt och drack mitt morgonkaffe, såg jag mitt första vårtecken här i Hägersten. En duva som flög "i bågar". Just det - en ringduva, och strax därefter, en till.
|
http://i447.photobucket.com/albums/q...g?t=1299930336
Till ljudet av barnens skratt när storasyster försker lära lillasyster att cykla fann jag detta lilla lilla, men dock ändå, vårtecken, vad varm i hjärtat man kan bli:) |
Idag hörde jag en koltrast sjunga! _B-anana
|
Vi har inte vår här än men underbar vårvinter. Snön som kom förra veckan la sig fint över den gamla snön som hade börjat få en grå ton. Solen lyser varje dag och jag tror aldrig att jag upplevt en svensk vinter med så många soltimmar. Minugrader på nätterna gör att snötäcket håller ihop lite och solen värmer snabbt upp luften på dagtid. I lördags solade jag i snöborgen vid älven och det var helt underbart. Kommunen har byggt en maffig snöborg som sakta håller på att tinar bort. Solstolar och renskinn allt vänt mot älven och solen lockar folk i massor.
Igår var det avslutning på sameveckan och souvas smakade gott på renskinnen vid vintervistet på Gammlia. Bland alla utländska besökare hamnade jag bredvid två grekinnor som var så nöjda med allt. De delade på en tallrik av de norrländska delikatesserna och drack kokkkaffet som lagats till över öppen eld. Längtan söderut försvinner snabbt när dagarna är så fina och jag skulle önska att alla fick uppleva hur vacker en nordsvensk vårvinterdag kan vara. Eva |
Det låter härligt Eva, även för en sån som jag som verkligen inte är någon vintermänniska. Jag säger varje gång jag ser bilder från Norrland att jag är glad att jag bor längre söderut där det oftast är mycket varmare. Jag gillar inte att vara direkt i solen längre men att sitta i skugga och NJUTA av solvärme det längtar jag till. Tack och lov börjar snön försvinna helt nu, bara lite drivor här och där ligger kvar i Kalmar. PÅ åkrarna jag åker förbi på väg till jobbet finns också lite snö kvar, men fåglarna har vaknat och håller konsert! 3,5 grader nu kl 08.45.
Lissi - snart på väg till jobbet |
Citat:
Eva |
I dag har vi 8 + med fågelsång men solen lyser med sin frånvaro.
Men det bästa i dag var faktiskt att vi handlade vårblommor . Jo just de ni läste rätt :). Planterat fina blåa penséer samt vita primula utanför uppfarten nära huset. Det är väl ett vårtecken som heter duga i allafall ? Birgitta |
Citat:
Monica:) |
Mitt senaste vårtecken är en citronfjäril, som fladdrade omkring vid min gamla mammas hus i Roslagen.
|
Nu tror jag våren är här.Äntligen!!
den här veckan har staren,koltrasten och Bosse Bofink anlänt. Grannen har sett tranor.Jag har hört dom.Det är fortfarande mycket snö kvar och där den har försvunnit är det råttskit och uppätna buskar. Pia |
Citat:
I and- och sothönsdammen finns numera några kanadagäss som nyligen anlänt från nordeuropa. Änderna och sothönsen har varit utflyktsmål för många förskolor som matat dem med bröd och frön under den kalla vintern. Mängder av blåsippsblad finns bland löven och nu väntar jag bara på att backen ska bli så där härligt blå som den bara kan bli av blåsippor! :) Lena |
För en vecka sedan ruskade julrosorna - som blommat under snön sedan November - av sig den sista snön och har nu fått sällskap av snödroppar, båsippor och vintergäck.
Tyvärr blommar även al och hassel :eek:...Aaatjoo! :eek: ...Aaatjoo! Prosit! :o |
På kylskåpsdörren har jag en bild som jag fick från vänner per e-mail :
Våren är nästan här Jag kan se rådjuren gå omkring i trädgården. Skrolla... Skrolla... Huvudena av två rådjur som vadar i jättedjup snö... |
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:32. |