![]() |
Från Chania till Kalives på cykel
Hej!
På fredag åker vi till Kreta, bor på Golden sand i Kryssi Atki. Vi ska hyra cyklar hela veckan och vi tar gärna emot tips på dagsutflykter. Vi är vana att cykla, 4-5 mil per dag cyklade vi på Skopelos förra sommaren. Vi undrar om det funkar att cykla till Kalives? På kartan ser det ut som att det finns nån lite mindre väg men bara bitvis?? Vi är inte sugen att cykla efter de största vägarna eftersom vi har läst att det är livlig trafik. Om vi cyklar till Platanis, är det fint att fortsätta västerut då? Mvh Elisabethk |
Sv: Från Chania till Kalives på cykel
Det finnes mindre veier litt inn i landet slik at du kan sykle til Kalyves, men jeg har hverken syklet eller kjørt disse. Langs sjøen vil det bli lengre strekk på National Road, og der vil jeg ikke anbefale noen å sykle, gjør det ikke selv, og jeg er på Kreta nå i dette området og sykler selv her.
Vil anbefale deg å kjøpe et kart på flyplassen som er i 1:100.000 og tåler både å brettes og fuktighet. Koster 8/9 euro, men verdt pengene. Denne kartserien har delt Kreta i tre deler. Kartet er så detaljert at du vil ha stor glede av det, ikke minst mht å finne veier å sykle! |
Citat:
För att komma till Kalives är det "motorväg" hur ni än cyklar, men den är bred och just nu relativt lugnt trafikerad. Ta en omväg upp genom Megala Chorafia, ner igenom Armeni och omvägen runt Frés innan ni trampar åter mot Kalives. Ha en fin tur! //Kikh |
Tusen tack, den turen ska vi verkligen prova, låter toppen med maten, precis vad vi söker. Är det lätt att hitta vägen från Platanias?
Mvh Elisabeth |
Citat:
Kör ni olivlundarna runt Platanias så finns det som jag nämnt färdiga cykelslingor att följa, de brukar heta "Orange Trail" etc, men det bör uthyraren ha koll på. Om ni inte hittar så stannar ni vid en guldbutik i Platanias, den med en STOR orange skylt ovanför, och frågar efter mig så ska jag märka ut cykelvägarna till er. Ska ni ändå upp i olivlundarna så är ett besök på Drakianas att rekommendera. Ät middag invid, den av Homeros omskrivna, floden Lardanos under olivträdens skugga. //Kikh |
Otroligt snällt av dig, vi kanske tittar förbi med kartan, tusen tack.
Med vänlig hälsning, Elisabeth |
Citat:
Tipota! Jag är fd bil och cykeluthyrare i Platanias:) //Kikh |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:01. |