![]() |
Kan ni tipsa om bra och prisvärd taverna/rest i Chania?
Vi är på Kreta nu och tänker bege oss in till Chania för lite shopping och mat. Vi är 10 personer med 4 barn så vi vill gärna hålla oss på rimlig prisnivå.
Har läst om Taverna Strata här men undrar hur priserna är eller om ni har andra tips. Gillar när kycklingfilé ligger runt 9 euro och få rätter kryper över 15 euro. Har ni tips? Malin |
Sv: Kan ni tipsa om bra och prisvärd taverna/rest i Chania?
Får jag drista mig föreslå vår favorittaverna i Chania old town. Namnet är Semiramis. De har levande musik var kväll, en Bouzokiensemblé. Servicen är suveränt bra liksom matutbudet. Lägg därtill att man får maskinstämplad nota.
Ni finner Semiramis inne i gränderna. Fråga er fram, alla vet var stället ligger. Prismässigt ligger menyn inom er intervall. Smaklig måltid. Arne |
Doloma som ligger på en bakgata i östra delen av hamnen besökte vi för någon vecka sedan och var mer än nöjda :) Hemlagad grekisk husmanskost till riktigt bra priser och trevliga ägare. Man får gärna gå in i köket och botanisera bland alla läckerheter :)
// Malin |
I saluhallen ligger Agapinis och har ljuvligt god mat stänger dock kl 14,30.
Håller med Arne god mat bra och service dock är musiken något tam. Lolis |
På Oneirodromio ligger alla rätter under er prisnivå, maten är fräsch och vällagad och servicen toppen. Oneirodromio ligger på Hatzimichalis Daliani Street, paralellt med marknadshallen, där ni även hittar minaretet. Man går lädergatan till sitt slut, passerar en liten kiosk, tar andra tvärgatan till vänster och första till höger igen. Gatan är stängd för trafik och nattetid fylld med greker som äter och dricker under stjärnorna. Tavernan öppnar 17.30, en barnvänlig dessert ingår i priset och husets sallader räcker till 4-6 personer minst:)
//Kikh |
Citat:
Kan också tipsa om Ela som ligger i den gamla ruinen efter en judisk tvålfabrik från 1500-talet. God mat och trevlig miljö till bra priser. Vi fick också väldigt god Seabream mitt i smeten på hamnpromenaden, Four Muses hette den restaurangen. Katitzi:) |
Citat:
Inte nog med det, där inledde jag min "karriär" (haha) som vykortstecknare och jag har nog originalet kvar i bokhyllan...(eller nånannanstans...) Du kan ju hälsa från mej vid tillfälle och fråga om han vill ha nytryckta vykort....:D |
Citat:
|
Håller med kikh vi var på Oneirodromio i dag och dom hade underbart god mat och exelent service!,:D Priserna är bra. Det är lugnt och skönt att sitta och äta där, slipper tråkiga inkastare, altså en restaurang att rekomendera!!!! Trevlig resa från mig som tyvärr åker hem snart.
Lojse |
Citat:
Jeg er nå den glade eier av et av dine vykort, Mikke:D Riktig fint er det klapp_klap |
Citat:
- i mai ( fhv tidlig i mnd) var det fortsatt stengt iflg min "kilde". Noen som vet ?bye_bye |
Jag gillar de ovan nämnda också men även Portes ( ligger också en bit upp i gränderna lite vid sidan av huvudgatan . Lätt att hitta för det sitter vackra dörrar, portes , på väggarna :-) ) Jättebra priser och lite ovanliga rätter, särskilt om gillar vegetariskt. Tanam är också bra tycker jag...Ligger elldeles ovanför hamnen in i gränderna.
Kalderimi är också en höjdare! Jag har aldrig ätit dålig mat i Chania. Jag har heller aldrig ätit längs hamnpromenaden, gillar inte inkastarna där... Smaklig spis! Lissi |
Citat:
// Malin |
Citat:
Det er et hyggelig problem at det er mange gode spisesteder å velge i mellom :p - selv om vi "kun" har en uke, og bor med så mange favoritter, i Nea Chorafb_gilla - vil vi spise på "Doloma" og bye_bye |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:18. |