Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Chaniakusten (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=47)
-   -   Kan ni tipsa om bra och prisvärd taverna/rest i Chania? (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=31267)

Malin1970 2012-08-07 07:57

Kan ni tipsa om bra och prisvärd taverna/rest i Chania?

Vi är på Kreta nu och tänker bege oss in till Chania för lite shopping och mat. Vi är 10 personer med 4 barn så vi vill gärna hålla oss på rimlig prisnivå.
Har läst om Taverna Strata här men undrar hur priserna är eller om ni har andra tips.
Gillar när kycklingfilé ligger runt 9 euro och få rätter kryper över 15 euro.
Har ni tips?

Malin

Arne 2012-08-07 08:39

Sv: Kan ni tipsa om bra och prisvärd taverna/rest i Chania?

Får jag drista mig föreslå vår favorittaverna i Chania old town. Namnet är Semiramis. De har levande musik var kväll, en Bouzokiensemblé. Servicen är suveränt bra liksom matutbudet. Lägg därtill att man får maskinstämplad nota.

Ni finner Semiramis inne i gränderna. Fråga er fram, alla vet var stället ligger. Prismässigt ligger menyn inom er intervall.

Smaklig måltid.

Arne

nilam 2012-08-07 09:12

Doloma som ligger på en bakgata i östra delen av hamnen besökte vi för någon vecka sedan och var mer än nöjda :) Hemlagad grekisk husmanskost till riktigt bra priser och trevliga ägare. Man får gärna gå in i köket och botanisera bland alla läckerheter :)

// Malin

lolis 2012-08-07 09:22

I saluhallen ligger Agapinis och har ljuvligt god mat stänger dock kl 14,30.
Håller med Arne god mat bra och service dock är musiken något tam.
Lolis

Kikh 2012-08-07 09:25

På Oneirodromio ligger alla rätter under er prisnivå, maten är fräsch och vällagad och servicen toppen. Oneirodromio ligger på Hatzimichalis Daliani Street, paralellt med marknadshallen, där ni även hittar minaretet. Man går lädergatan till sitt slut, passerar en liten kiosk, tar andra tvärgatan till vänster och första till höger igen. Gatan är stängd för trafik och nattetid fylld med greker som äter och dricker under stjärnorna. Tavernan öppnar 17.30, en barnvänlig dessert ingår i priset och husets sallader räcker till 4-6 personer minst:)

//Kikh

Katitzi 2012-08-07 11:49

Citat:

Ursprungligen postat av Malin1970 (Inlägg 283956)
Vi är på Kreta nu och tänker bege oss in till Chania för lite shopping och mat. Vi är 10 personer med 4 barn så vi vill gärna hålla oss på rimlig prisnivå.
Har läst om Taverna Strata här men undrar hur priserna är eller om ni har andra tips.
Gillar när kycklingfilé ligger runt 9 euro och få rätter kryper över 15 euro.
Har ni tips?

Malin

Vi var på Strata förra veckan, bra mat och bra priser. Det kan dock bli väldigt varmt i gränden men på jämna avstånd finns fläktar utställda.:p

Kan också tipsa om Ela som ligger i den gamla ruinen efter en judisk tvålfabrik från 1500-talet. God mat och trevlig miljö till bra priser.

Vi fick också väldigt god Seabream mitt i smeten på hamnpromenaden, Four Muses hette den restaurangen.

Katitzi:)

Mikke 2012-08-07 12:16

Citat:

Ursprungligen postat av nilam (Inlägg 283974)
Doloma som ligger på en bakgata i östra delen av hamnen besökte vi för någon vecka sedan och var mer än nöjda :) Hemlagad grekisk husmanskost till riktigt bra priser och trevliga ägare. Man får gärna gå in i köket och botanisera bland alla läckerheter :)

// Malin

Nä,va kul att höra att To Doloma finns kvar!! Där var jag ofta och åt när jag hälsade på min "plast-kusin" Maria och hennes grekiske man Mikael Koltrasten ( Michailis Kotsifakis) för ca 12 år sen.
Inte nog med det, där inledde jag min "karriär" (haha) som vykortstecknare och jag har nog originalet kvar i bokhyllan...(eller nånannanstans...) Du kan ju hälsa från mej vid tillfälle och fråga om han vill ha nytryckta vykort....:D

jan c 2012-08-07 16:02

Citat:

Ursprungligen postat av Mikke (Inlägg 284008)
Nä,va kul att höra att To Doloma finns kvar!! Där var jag ofta och åt när jag hälsade på min "plast-kusin" Maria och hennes grekiske man Mikael Koltrasten ( Michailis Kotsifakis) för ca 12 år sen.
Inte nog med det, där inledde jag min "karriär" (haha) som vykortstecknare och jag har nog originalet kvar i bokhyllan...(eller nånannanstans...) Du kan ju hälsa från mej vid tillfälle och fråga om han vill ha nytryckta vykort....:D

Hej Något vykort har jag inte sett där.Men däremot har jag framför mig ett visitkort med en tecknad fisk med manshuvud och ett matbord under vattnet på framsidan och adressen med Grek. bokstäver ,på baksidan en karta med adr . .Ett av våra favoritställen sedan vi började bo på Kreta över vintern Adr. är f.ö. Kalergon 5 bakom magasinen i hamnen.Ett ställe till att rekommendera Kousina = köket på Daskoligiannis .den godaste maten i Chania och till vettiga priser . Ett ställe till värt att pröva Grill o taverna i vänstra korset sett fr huvudingången i saluhallen ,var med i videon som Fysimera anmälde i en annan tråd.Där rekommenderar jag gärna deras grillade fläskkotletter m. pommes frittes.En portion kan med fördel delas av två.

Kermit 2012-08-07 22:23

Håller med kikh vi var på Oneirodromio i dag och dom hade underbart god mat och exelent service!,:D Priserna är bra. Det är lugnt och skönt att sitta och äta där, slipper tråkiga inkastare, altså en restaurang att rekomendera!!!! Trevlig resa från mig som tyvärr åker hem snart.
Lojse

kari 2013-11-30 08:30

Citat:

Ursprungligen postat av Mikke (Inlägg 284008)
Inte nog med det, där inledde jag min "karriär" (haha) som vykortstecknare och jag har nog originalet kvar i bokhyllan...(eller nånannanstans...)

Doloma er en av våre absolutte favoritter i Chania:)
Jeg er nå den glade eier av et av dine vykort, Mikke:D

Riktig fint er det klapp_klap

kari 2014-08-10 10:26

Citat:

Ursprungligen postat av kari (Inlägg 319539)
Doloma er en av våre absolutte favoritter i Chania:)

Jeg håper "Doloma" er i drift igjen nå, først og fremst for eierfamilien's skyld selvsagt! - men også fordi vi gjerne vil spise der i høst :)
- i mai ( fhv tidlig i mnd) var det fortsatt stengt iflg min "kilde".

Noen som vet ?bye_bye

Lissi 2014-08-10 10:53

Jag gillar de ovan nämnda också men även Portes ( ligger också en bit upp i gränderna lite vid sidan av huvudgatan . Lätt att hitta för det sitter vackra dörrar, portes , på väggarna :-) ) Jättebra priser och lite ovanliga rätter, särskilt om gillar vegetariskt. Tanam är också bra tycker jag...Ligger elldeles ovanför hamnen in i gränderna.
Kalderimi är också en höjdare!

Jag har aldrig ätit dålig mat i Chania. Jag har heller aldrig ätit längs hamnpromenaden, gillar inte inkastarna där...

Smaklig spis!

Lissi

nilam 2014-08-10 12:54

Citat:

Ursprungligen postat av kari (Inlägg 340331)
Jeg håper "Doloma" er i drift igjen nå, først og fremst for eierfamilien's skyld selvsagt! - men også fordi vi gjerne vil spise der i høst :)
- i mai ( fhv tidlig i mnd) var det fortsatt stengt iflg min "kilde".

Noen som vet ?bye_bye

Doloma är öppet igen :) Jag gick förbi flera ggr men den här semestern blev det aldrig något besök där... Finns för mycket att välja på så inte ens 6 veckor räcker till ;)

// Malin

kari 2014-08-10 13:14

Citat:

Ursprungligen postat av nilam (Inlägg 340359)
Doloma är öppet igen :) Jag gick förbi flera ggr men den här semestern blev det aldrig något besök där... Finns för mycket att välja på så inte ens 6 veckor räcker till ;)
// Malin

Takk, Malin - så bra :)
Det er et hyggelig problem at det er mange gode spisesteder å velge i mellom :p
- selv om vi "kun" har en uke, og bor med så mange favoritter,
i Nea Chorafb_gilla - vil vi spise på "Doloma" og bye_bye

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:18.