![]() |
Tre svalkande dygn i Vita Bergen
Vi kom nu hem efter ett par fina dagar i Vita Bergen.
Här en liten hälsning från Kretas ödemarker. På dessa tre dagar träffade vi endast fåraherdar som bor i sina stenmitato uppe i bergen på ca:1500-1800meter över havet där det är svalt på dagen och "kallt" på natten. Vi sov under bar stjärnhimmel och vattenflaskan utanför sovsäcken var lite kallare än kylskåpskall på morgonen. (5-8 grader) Kretas berg är magiska, ger lugn i kropp och själ. se länk:HÄR Olle & Anna |
Sv: Tre svalkande dygn i Vita Bergen
Fin lille film. Takker for kigget.
Jeg var på Pachnes for et par uger/veckor siden og ved Kallergi i april. På skiltet ved Kallergi står, at det tager 6 timer at gå til Katsiveli; stemmer det? |
Ja det stämmer nog men en underbar vandring. Visst du kan göra den snabbare men då hinner man ej uppleva vandringen fullt ut.
Olle |
Tack så mycket Olle och Anna! :) Ni fick mig direkt tillbaka till de Kretensiska bergen och på en gång. :) Har inte bestigit de Vita bergen men bott vid Psiloritis som ni vet vid bergsbyn Anogia!
Min själ och mitt hjärta tog in allt vad just musikern/legenden Nikos Xilouris sjöng om i er filmsnutt. Ang_elx Mina tårar....faller....över en kind just nu. Det kändes så starkt och fint. Skall spara denna kortfilm. /Marja Ang_elx |
Citat:
(Med biltransport til Kallergi og fra Pachnes). Kallergi > Katsiveli 6 timer. Katsiveli > Pachnes ? timer. Pachnes > parkeringsplads på bjergvejen 1½ time. |
JA det har vi gjort både själva och med grupper.
Men med grupper har vi normalt ej gått via Pachnes utan den vackra vägen Katsiveli - Rousies - bilvägen och ibland även hela vägen ner till Anopolis. Men visst kan du gå upp från Katsiveli till Pachnes det tar ca: 2 timmar upp och Anna o jag har i år byggt ca: 20 stonemans (stenrös) för den var lite svår att hitta rätt väg. Men då missar du en fin bit mellan Katsiveili - Rousies ca: 1,5 timme. Det finns en ny bra karta för detta område som jag rekommenderar dig att ha. Anavasi Topo 25 1:25,000 Crete 11,11/11,12 ISBN:978-960-9412193 www.anavasi.gr prisvärd-8€ När du är på väg så sänd ett mail kanske vi är i bergen så kan vi ses över en bergs-Raki. Olle ps. vi har även gjort många nya stenrös på flera av vitabergs vandringarna i år men om dimman/molnen kommer så försvinner dom fort så ha karta o kompass. I förra veckan gick sikten ner till runt 10-15 meter vissa stunder. De vatten källor som finns är till stor del uttorkade i år, så ta med vatten för hela vandringen min 3l/dag + reserv om vädret gör att ni måste övernatta. |
Underbart! Förstår dock att med min höjdrädsla så är vandringen ingenting för mig. Men jag uppskattar skönheten i bergen./Ylva
|
Citat:
Så må det blive; Kallergi > Katsiveli > Rousies > parkeringspladsen på bjergvejen. Total cirka 8 timer. Kortet købte jeg sidste år i Chora Sfakion og jeg har også en lille vandre-GPS, som jeg har ruterne på. Jeg finder ruterne på Wikiloc og downloader dem. Men det bliver nok først til næste år, for i år (september) vil jeg gå op på Psiloritis. Er det ok at begynde vandringen til Timios Stavros fra Migerou Lakos..? Jeg håber at bjerg-raki smager bedre end vanlig raki... |
Citat:
ps. jag skall upp den vägen med en grupp 3 sep. så kanske vi ses. Olle |
Citat:
Jeg forventer at gå på Psiloritis ca. 20 - 21 september. Også en fin vandring til dig og vandregruppen. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:00. |