Visa ett inlägg
Gammal 2007-08-02, 15:28
Ingelas avatar
Ingela Ingela är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Semester förstörd.

Jag håller med, Ragnhild...

Jag vet att det varit på tapeten förut och att jag reagerat även då när det kommer upp vad som är "grekiskt", "turistigt" osv osv...
När jag sätter min fot i Grekland så upplever jag ju egentligen det genuina Grekland oavsett var jag befinner mig - jag ÄR ju i Grekland, det kan ju inte vara tillrättalagt för att just jag ska tycka att det duger och är "tillräckligt" grekiskt.
Det är ungefär som om jag skulle börja bära folkdräkt här i Stockholm för att inte göra våra turister besvikna. Sverige är väl inte bara fäbodvallar och midsommarstänger - varför skulle Grekland vara annorlunda?

Jag har befunnit mig i kackerlackiga lägenheter i enormt fula delar av Athen, på turiststråk med inkastare överallt och på en öde strand eller i en tom gränd med en liten taverna med en svartklädd gumma utanför och nog har jag känt GREKLAND i hela själen vid alla tillfällen - fint, fult, turister eller inga turister, "trygga" små öar eller "otryggare" större städer. Sen att det ena passar mig bättre och gör mig lyckligare än det andra är ju en annan sak.

Det är väl klart att det finns mer eller mindre turister på olika resmål men det är väl ändå Grekland vi upplever och vi är ju faktiskt där allihopa för att uppleva nånting som vi ofta hämtar styrka från under resten av året och som berikar allas våra liv???

Ingela