Sv: Lufthansa....
I Aten är det i n t e LH som checkar in. Däremot har de ett biljettkontor med LH-personal
Säkerhetskontrollerna bemannas av bolag som,efter upphandling, fått uppdraget av respektive flygplatsmyndighet. LH har inte någonstans ansvar för någon säkerhetskontroll
Missar man anslutningsflyg p g a sent ankommande flyg blir man ombokad till första möjliga flyg. Om man landar på tid men blir försenad via diverse kontroller är detta inte flygbolagens fel utan detta är flygplatsens ansvar. Övernattning på hotell om det blir nästa dag betalas av felande flygbolag. Allt förutsätter att man har s.k. genomgående biljetter och inte biljetter som är köpta var och en för sig. Sådana separata biljettter kan vara bokade av resebyråer för att få billigaste alternativet men då ska också kunden/passagerarna vara upplysta om detta och vad konsekvenserna kan bli.
"Tysta flygplatser" är sedan många år en regel. Det innebär att man inte ropar ut varje avgång över högtalarna. Endast avvikelser i form av förseningar, gatebyten, samt i förekommande fall ropar man efter sena passagerare. Det senare görs i god tid för att man, om passagerarna ändå ej dyker upp, ska ha tid att plocka av bagage. Vid transferering av bagage/passagerar, när tiden är knapp, lastas aldrig bagage förrän passagerarna har dykt upp i gaten. Så i detta fall behövdes aldrig 2 väskor och en vagn plockas av. Det är jag fullt övertygad om
Reklamera alltid om Du anser att Du blivit felbehandlad. Flygbolagen vill aldrig lura några kunder men reglerna för biljetter, säkerhet, incheckning m.m. är snåriga och det är många gånger svårt för flygbolagen att alltid kommunicera ut sitt budskap till resenärerna. Ett budskap som i de allra flesta fall ska gå via resebyråer som vill sälja så mycket som möjligt eller via en internetsajt, där information visserligen finns, men där passageraren kanske inte sällan missar det som är viktigt just för henne/honom.
Senast redigerad av SteffTee den 2007-08-18 klockan 06:50.
|