Visa ett inlägg
Gammal 2007-08-26, 19:34
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg
Jag menar vad innebär undantagstillståndet nu konkret i Grekland.
Detta är vad Karamanlis själv har sagt enl olika medier och som jag citerade här ovan.

Citat:
Undantagstillståndet i Grekland infördes för att det gör det lättare för staten att få loss olika resurser. Både ekonomiska och organisatoriska.
Undantagstillstånd kan införas lokalt, eller nationellt, vid olika tillfällen som attack från främmande makt, terroristangrepp, statskupp, upplopp, allvarliga strejker eller andra händelser som riskerar att skada samhället. Det kan även göras vid naturkatastrofer och dyligt som i det här fallet. Det ger bl a staten rätt att beordra brandkår, militär och andra resurser på ett sätt som staten inte kan göra i normala fall.

Grekiska staten har tydligen även ekonomiska tillgångar som är låsta och inte får användas utom i ett nödläge där undantagstillstånd har utlysts. Jag kan tänka mig att man vill komma åt dessa pengar nu för att betala för alla insatser som gjorts och för att hjälpa alla som drabbats. Jag läste att det var 9000 brandmän och 1500 soldater som höll på nu.

Men det Grekiska samhället i övrigt påverkas inte i det här fallet. Och du kommer inte att märka av att det råder undantagstillstånd. Det är enbart vid direkt samhällsfara som man kan beordra militär och polis att göra personkontroller, utfärda utegångsförbud osv. Men det är ju inget som är aktuellt nu.

Sedan råder det en viss begreppsförvirring. Vissa säger undantagstillstånd och andra katastroftillstånd. Och visst är det en katastrof men om jag förstår det hela rätt så är det undantagstillstånd Karamanlis menar. Det är en juridisk term för statsmakten att ta kontroll, där katastroftillstånd egentligen bara fysiskt beskriver en situation och inte, så vitt jag vet, har någon egentlig juridisk betydelse.

Peter
Svara med citat