Visa ett inlägg
Gammal 2007-08-26, 20:26
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Detta är en oerhörd tragedi. På nyheterna nyss sa man att "halva Grekland" brinner. Det har tydligen tagit fart igen på vissa ställen...

Det är en oerhörd tragedi att så många har förlorat sina liv och att så många egendomar, hus och hem, åkrar, olivträd och djur har försvunnit på detta sätt. Det kommer att drabba delar av Grekland mycket hårt ekonomiskt under lång tid framöver. För att inte tala om hur det drabbar människorna som råkat så illa ut.

Det är dubbelt tragiskt att detta till viss del har orsakats av vissa människors girighet. Personer som utan hänsyn till andras liv och egendom aktivt ökar brändernas omfattning. Jag förstår inte hur man kan göra så i ett land som redan innan har stora svårigheter med bränder. Måhända är jag klent begåvad men det övergår mitt förstånd.

Jag har i mitt umgänge med Greker förstått att man sällan har försäkringar för olika saker som hus, hem och bil. Bara det nödvändigaste och då så lite som möjligt. Så detta är ju en total katastrof för många.

Men det finns en liten ljusning. Karamanlis har sagt att Grekiska staten skall ersätta de som drabbats. Och visst går det att bygga upp nya hus, återställa mark och återplantera träd. Men det tar tid. Lång tid. Och hur ersätter man alla saker och minnen från ett helt liv som brunnit upp?

På nyheterna visade man en gammal Grekisk kvinna i huckle som skulle evakueras i en buss. Hon tittade knastertorrt och utan en reaktion in i kameran och sade: Mitt hus brinner strax upp.

Jag kan inte ens börja försöka beskriva vad jag kände i det ögonblicket.

Peter

Senast redigerad av Peter den 2007-08-26 klockan 20:32.
Svara med citat