Visa ett inlägg
Gammal 2007-09-11, 09:49
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Charter till Amorgos?!

Det har faktiskt funnits svensk charter till Amorgos, om än i liten skala. 1996, när vi var på ön första gången, var detta "charter på egen hand" och jag har bestämt för mig att vi åkte med Always. Ving, som hade sitt koncept Small World då, hade även Amorgos som resmål. Man kunde bo i Aegiali eller i Tholaria.

Det var flyg till Santorini, övernattning på Naxos och sedan Skopelitis (d v s den gamla båten). Vi kom fram till Aegiali mitt i natten och det var väldigt spännande att gå ut på balkongen på morgonen för att se hur byn såg ut i dagsljus.

Hemresan, som även den hade övernattning på Naxos, gjordes med en stor färja. Vi fick stiga upp tidigt för färjan gick vid sex-snåret. Den gick då till Katapola och låg i hamn tre timmar för att sedan gå till Naxos. Då var vi inte riktigt nöjda!

Jag har kvar ett urklipp från ICA-Kuriren om Amorgos från omkring 1995, som gjorde att jag sa "dit ska jag". Att jag skulle komma dit redan sommaren 1996 hade jag nog inte riktigt räknat med. Efter den resan har det blivit 8 besök till.

"Charter på egen hand" gjorde förresten att vi året efter övergav charter helt och hållet för att bli hängivna båtluffare istället.

Celbe
Svara med citat