Sv: Blåsig Ö ??
Enligt Cia blåste det fortfarande lika hårt i går kväll och de allra flesta båtarna går ännu inte, så det kan nog fortfarande vara människor kvar på olika öar som inte kunnat ta sig till sin flygplats.
Det blåste ju upp under natten till fredagen. Mitt på dagen frågade jag i ett biljettkontor om båtarna gick och fick till svar "at the moment, yes" men redan den eftermiddagen ställdes så gott som alla båtar in. Dimitroula som ju är en stor gammal färja var den första som lämnade Paros, drygt två timmar försenad under natten till lördag och med på den var det många som hade planerat att åka till Aten tidigare under dagen för att vara i Aten i god tid till flyget under förmiddagen.
Bland annat var det många som skulle med ett plan till Tyskland kl 10.15. Vi steg av färjan kl 9.00 i Pireus. Jag delade taxi med ett tyskt par, vi sprang till första bil, sa att han måste köra FORT varpå han svarade "jag ska göra vad jag kan, men problemet är att vi inte får köra fortare än 120 och om polisen kommer så blir det 50 euro i böter, men jag ska göra vad jag kan".
Om polisen kommit hade det förmodligen inte räckt med 50 i böter.. Vi var framme 2 minuter i 10 och jag hoppas de fick gå ombord på sitt plan. Själv hann jag till och med stå i incheckningskö en stund!
|