Citat:
Ursprungligen postat av YsterSyster
Visst kan man välja bort restauranger mm som enbart inriktar sig på turistsäsongen men känslan av anpassning fanns där..
|
Katapola, förstår jag

... Jag grunnar också mycket över det där. Jag älskar Katapola, för mig står det för den totala friden. Ändå har Katapola inte alls allt som jag vanligtvis gillar. T ex finns det inte jättemycket grekiskt vardagsliv där, om man undantar fiskebåtarna.
Men jag ser Katapola som "hamnby". Byn är uppbyggd kring hamnen och hamn innebär mycket turister. Det går ju inte en dag utan att du ser ryggsäcksfolket knata fram och tillbaka till och från olika båtar.
Men det stör mig inte, eftersom ryggsäcksfolket inte tycks efterfråga badringar, saronger, massproducerade souvenirer och t-shirts med löjliga tryck

, lika lite som hamburgare eller barer med skandinavisktalande personal.
Jag kan alltså väl förstå invändningarna mot Katapola. Men skulle det kännas för turistanpassat åker jag bara till Vroutsi, Arkesini, Lagada eller Tholaria - fantastiska byar som jag bara älskar

. Både Vroutsi och Arkesini är så gammalt och så bonnigt att jag nästan går med en klump i halsen. I utkanten av Vroutsi hittade jag ett hus som jag raskt döpte till villa inkfish för det vill jag ha... (har bild på det på datorn hemma, kan lägga in den här vid tillfälle).
Den bruna slangen har jag faktiskt inte tänkt på när jag gått ute vid udden. Men har sett sånt på andra öar, vet en ö där det byggts en stor och flott hotellanläggning precis där slangen mynnar