Visa ett inlägg
Gammal 2007-11-09, 13:37
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: facebook-fällan...

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Man måste inte alltid ha sett, hört eller provat något innan man uttrycker en åsikt om det.
Det är väl klart att man kan/får ha åsikter om en sak utan att ha provat, men hur vettigt det är beror ju helt på vad det handlar om. Jag får till exempel säga att en viss maträtt är dålig utan att ha smakat den. Jag får också anse att droger är skadligt utan att ha provat dem.
Jag skrev ju inte heller att något om vad man i allmänhet får/bör, utan att jag inte skulle uttala mig om en sajt som jag inte har provat.
Det är ju också stor skillnad mellan att utrycka en åsikt som gäller för egen del och att hävda att den är generell.

Citat:
…det är just där det själsdöda ligger. Dvs., om man är med i tex. FB, kan man skapa sig en falsk värld av bekräftelse.
Det är väl klart man kan skapa sig en falsk värld av bekräftelse. Precis som man kan med modekläder, dyr bil – eller en stor ytlig bekantskapskrets. Men på samma sätt som man kan ha fina kläder, dyr bil eller en stor bekantskapskrets utan att det är en falsk värld av bekräftelse, så kan man intressera sig för moderna kommunikationsmedia utan att det är det.

Citat:
Jag insisterar! Den riktiga världen vinner-än så länge-med hästlängder!!!!
Men vad är den riktiga världen? Är en kväll framför teven riktigare än en kväll framför datorn? Är ett brev riktigare än ett mejl? Är det riktigare att bestämma att träffas i telefon än att bestämma det i ett meddelande på FB? Är det riktigare att skriva på Kalimera än på FB?
Dessutom tror jag du har missat att de allra flesta inte använder FB i stället för att umgås med människor i samma rum, utan dels har de kontakt där med vänner, bekanta och släktingar som bor långt borta och som de bara kan träffa väldigt sällan, dels har de kontakt där med kompisar som de ändå träffar jätteofta. Jag är också övertygad om att så gott som alla FB-användare håller med om att det är roligare/trevligare att umgås med människor i samma rum, men att FB inte är något det gör i stället för. I många fall utökas till och med det reella umgänget som en följd av det virtuella.

Jag känner människor som umgås med bingolotto, på krogen, på klätterväggar, vid bridgebordet, i husvagn – inget av de sätten att umgås passar mig och jag skulle känna mig rätt själsdöd om jag deltog. Men nog vore det förmätet att påstå att de sätten att umgås är själsdöda för det. Om jag gjorde det skulle jag ju också underförstått säga att jag är så mycket bättre än de.

Till sist ska jag berätta att sedan nyhetens behag hade lagt sig så kände jag ganska snart att FB inte var min grej. Det blev alltmer sällan jag loggade in och jag bad de jag inte hade kontakt med på annat sätt att börja skriva vanliga mejl istället.
MEN allt bakåtsträvande och spridande av åsikter mot FB som bygger på felaktigheter, okunskap och känslor kommer jag att fortsätta säga emot. Att sedan inte alla är intresserade av att vara medlemmar där, det är en helt annan och mycket självklar sak.
Svara med citat