Visa ett inlägg
Gammal 2007-11-13, 09:12
monica monica är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Et lite hyggelig møte med det greske helsevesenet

Jag har tagit pp det här med grekiska vänninor, deras förklaring är att de som jobbar på IKA är inte så nöjda med sina löner och många jobbar långa dagar.
Många läkare har sitt jobb på IKA sedan på kvällen har de sin privata praktik.

Så är det även för min tandläkare, IKA på dagen och sin privatklinik på kvällen.

Detta kan jag säga är likadant med många lärare i skolan, har träffat många sura och griniga lärare, och tyvärr går det ut över barnen. Men samma system där, många är lärare i den statliga skolan och på kvällen har de privatlektioner i de olika ämnena.
För mig har de varit svårt att finna mig i detta, samtidigt kan jag ha förståelse att de är trötta på sitt jobb när de aldrig är lediga.

Eftersom lönerna inte är vad de borde har de flesta flera jobb.

Nu kan man ju tycka att detta inte ska gå ut över sina patienter men det verkar som det tyvärr gör det.

En annan orsak som vi faktiskt disskuterade på svenska skolan, många grekiska föräldrar pratar väldigt starkt och hårt till sina barn, medans nordeuropeer pratar på ett annat sätt till sina barn. På grekiska barn kanske det går in i ena örat och ut i det andra. Vi från Norden ses som vi pjoskar för mycket för våra barn och är för känsliga.

Alltså lite kulturkrockar som man måste tackla när man bor här.

Monica
Svara med citat