Citat:
Ursprungligen postat av Zanét
...när de sedan hörde att vi var boende i Sverige så var konflikten ett faktum...
|
Varför blev det en konflikt för att ni bor i Sverige? Svärmor bor ju i Grekland! Var det en konkurrensgrej kanske? Förstod de att ni hade högre krav?
Som väl är har jag själv aldrig behövt söka Grekisk sjukvård, men för ett tiotal år sedan lyckades min bäste vän köra av vägen med mopeden när vi var på Tinos. Detta resulterade i rejäla skrapsår på armar och ben, samt några knäckta revben. När vi kom till hotellet skickade ägaren polaren direkt till sjukstugan. Han fick åka själv med sin tjej, för jag skulle ta en öl på Terrassen. Vi är sådana.
Väl där fick han vänta 5 min så kom läkaren och tittade på honom. En sköterska fick tvätta av såren ordentligt och baddade dem sedan generöst med Jod. Det hade visst gjort ont...

Sedan kom läkaren med en cigarett i mungipan och gav honom en stelkrapsspruta i de ädlare delarna.
För detta behövde de inte betala någonting! Sedan blev de hemkörda i Ambulansen! Via Apoteket. Där köptes lite tabletter som skulle mildra smärtan i revbenen. Och det gjorde de. Ca 30 min efter att de kommit hem, en dusch, en Whiskey och två tabletter senare kom han nerdansande på Terrassen som om inget hänt....

Han var väldigt glad...
Men jag kan tänka mig att det skiljer på sjukvården på öarna och städerna. Och i det här fallet så var det ju en "mindre" skada. Vid ett annat tillfälle höll en Grekisk kompis på att avlida för att helikoptern inte kom när han hade akut blindtarmsinflammation. Så det gäller väl att ha rätt problem på rätt ställe i Grekland...
Peter