Sv: Weekend i Amsterdam
Hejsan,
Har varit en hel del i Amsterdam och jo visst är stan skabbig och skitig... men man behöver inte hålla sig i de delarna av stan.... Amsterdam är en perfekt storstad att promenera runt i, inga direkta avstånd och annars har du bussar och spårvagnar som går hela tiden. Platsen runt Leidersplein är en del shopping och x antal museum ligger där oxå. Denna del är dit alla turister tar sig...Är man i Amsterdam skulle jag ialla fall rekomendera ett besök på Diamond Museum, fria guidade turer där man får se en hel process från att de skär , slipar och polerar upp diamanter....Van Gogh Museum, och många många mer!
En båt tur på kanalerna antingen bara sightseen eller så åker man någon av de kanal båtar som även serverar mat, man grillar har levande musik etc.
Shopping då da har man en hel del att välja, allt från marknad till shopping gallerier, bla mitt i Centrum ligger Kalvertoren en galleria med de flesta märken, ligger på Kalverstraat.
Hotel har jag bott på olika, sista vändan för 3 veckor sedan var på utbildning i en vecka då bodde jag på Golden Tulip In Art ligger ca 8 min med buss från Central stationen, annat Hotel som ligger 300 m från Centralstationen utmed kanalen är Hotel Estherea. Amsterdam är även indelat i lite olika områden, du har då Red Light behöver nog ingen mer presentation, sen har du Kina område med mycket Kina resturanger och affärer, stan är full av pubar, resturanger, discon etc etc och jo kvällstid ser man mycket "skit" men en stad man kan ha mycket kul i!
Camilla
Senast redigerad av Frappe den 2007-12-05 klockan 08:38.
|