Visa ett inlägg
Gammal 2007-12-26, 03:30
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Giftemål på grekisk ö

Skämt å sidå, så finns det flera trådar här att söka på om just att gifta sig i grekland. Sök.
1. Enkla sättet. Gift er i rådhuset hemma i Sverige, av rent juridiska och praktiska skäl, och ha sedan ett fin vacker cermoni på en Grekisk ö. Då kan ni egentligen ha den på vilken ö som helst. Bara ni får tag på en präst och kan organisera det...

2. Lite svårare. Ni kan gifta er i Svenska kyrkan i Pireus. Så vitt jag vet är det enda stället i Grekland som har vigselrätt som accepteras i Sverge. Lite pappersarbete men inte så mycket. Sedan kan ni fortfarande ha en cermoni på någon ö...

3. Svårt. Ta med en kompis från Sverige som har vigselrätt. Dvs. en präst, fartygskapten eller advokat. Personen ifråga måste dock kolla att vigselrätten fortfarande gäller, då den är tídsbegränsad. (Min gamle skolkamrat som är advokat hade missat att förnya sin vigselrätt vilket var tråkigt. Han kom dock naturligtvis som gäst ändå...) Mer pappersarbete, men det ska fungera. Vissa Ambassader har vigselrätt men jag tror inte Athen har det, eftersom Kyrkan i Pireus kan viga.

4. Kanske den bästa. Organisera en fin cermoni i Grekland. Och gift er sedan borgligt i Sverige när ni kommer hem. Har ni överlevt "giftemål och brölloppsresa" i Grekland, och tagit er hem oskadda, så fungerar ni nog ihop... Men det finns en chans att ångra sig...

5. Höll på att glömma. Ni kan gifta er helt lagligt på en Svensk flygplats när ni ska resa ut. Om ni beställer tid. Sedan kan ni ju hitta på massa roligheter i Grekland! Då är det också klart!

Det finns massor med alternativ. Säkert fler än dessa fem.

Lycka till.

Peter
Svara med citat