Detta är en intressant frågeställning vi tar upp. Jag tror nog det trots allt handlar om
kvalitet även om diskussionen får många vinklingar. De viner som helt enkelt inte anses dugliga att tampas i sortimenten (båda två) kan naturligtvis inte tas in till Sverige.
Därför tycker jag att en annan aspekt är viktig att framföra. Grekiska viner har svårt att konkurrera här, Systembolaget tar inte hem dem till något sortiment "för att Grekland ska vara representerat" bland de övriga drygt 20 länderna som finns i butikerna. Om det handlar om ett antal olika kriterier som avgör vad som ska säljas så är det totalt ointressant för Systembolaget vilka nationaliteter som står på flaskornas etiketter, så att säga. Försök har visserligen gjorts med viner från bl.a Brasilien, Indien, Kina, Kroatien men det har varit mycket kortlivade besök på hyllorna.
Roade mig nyss med att söka statistik. Söker man på röda viner i ordinarie sortimentet, från 0 kronor till högsta möjliga sökbara pris (100.000 kr.) och enbart "helflaska" (70 el. 75 cl.) dvs.
EJ lådviner i någon form, så har vi idag 1.139 olika viner att tillgå. De fördelas bland annat så här:
Australien 110 st.
Chile 54 st.
Frankrike 292 st.
Italien 267 st.
Spanien 160 st.
Sydafrika 88 st.
USA 71 st.
Detta gör 1.042 av 1.139 så då återstår endast 97 viner på de resterande 14 länderna.
Av de länder som så att säga ligger närmast Grekland, så har Bulgarien 9, Kroatien 1, Makedonien (F.Y.R.O.M.) 1 och Rumänien 1. Ungern har inga röda just nu men andra länder som Libanon, Uruguay och Österrike 4 röda viner vardera. Tyskland har oxå 1 rött.
Systembolagets briljanta sökfunktioner kan alltså användas på mängder av olika sätt
Förutom beställningssortimentet (grovt underskattad resurs !!) och möjligheten att privatimportera så finns även importören Meletis som tillhandahåller drygt 30 andra röda viner, vita samt öl från Grekland. Men detta är vad jag har förstått, endast till restauranger och hotell. Så egentligen är hela denna tråd på sätt och vis lite "felinriktad" då det faktiskt finns mycket grekiskt för våra vinglas i Sverige.
Och därför kommer även frågeställningen "varför finns inga grekiska viner nära mig" att få ett annat svar - "hur intressant är det egentligen om du som konsument inte själv är beredd att anstränga dig" ? Jag vet att det resonemanget eventuellt retar upp någon här men den här frågan har ju som sagt inget enkelt och enhetligt svar. Och det kommer inte att bli någon förändring under överskådlig framtid heller. Systembolagets affärsidé är förmodligen "känd" men de bedriver ingen "välgörenhet".
En idé som antagligen ger genomslag är faktiskt att beställa "massor" av det som finns tillgängligt i beställningssortimentet (som både jag och Elisabet poängterar) men om detta skulle rendera i att något eller några av vinerna då skulle komma att platsa i ordinarie sortimentet kan jag inte lova. Det skulle dock hjälpa dem på traven, beställningssortimentet är till viss del menat att vara "på prov" för produkter och om de säljer bra så brukar Systembolaget reagera. Jag
har sett beställningsviner komma in och bli ordinarie efter en tid.
Hasse