Visa ett inlägg
Gammal 2008-01-10, 13:36
ChrBras avatar
ChrBra ChrBra är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007
Standard Sv: Grekland - ett tryggt land för besökare?

Missade omröstningen men vill bara lyfta upp tråden för att berätta om när vi för första gången kom till Syros.
Jr var 3 år, kl var runt halv ett på natten och alla rum verkade upptagna . Efter lite kringströvande så dök det upp en snubbe på moppe som visade sig ha ett rum över (allt var uthyrt till gästarbetare vid en stor industri eller nått straxt utanför stan). Vi fick hans kort med karta på baksidan men innan han åkte så frågade han om vi ville ha hjälp med någon väska? gärna sa vi, sen pekade han på jr och frågade om han ville åka moppe? -mer än gärna! . Sagt och gjort, efter en minut så stod vi där, mitt i natten, lite osäkra på vart vi skulle (kartan var rätt liten), utan en av väskorna och utan vår son, och likaledes utan en tanke på att något otäckt skulle kunna inträffa. Vi letar oss fram till Hotellet där väskan redan är uppburen till rummet och junior står utanför och håller vår värd i ena handen och vinkar glatt till oss med den andra.

Efter att vi instalerat oss på rummet tar vi en sväng på stan efter lite snabbmat och på väg hem så är det någon som ropar efter oss utanför en pub, vi vänder oss om och vår värd hade även en pub han ville promt bjuda oss på något och dricka och det blev en rätt sen kväll

När vi kom hem och berättde om detta lilla äventyr för några vänner och bekanta blev vi helt dumförklarade, "hur kan ni skicka iväg ....... bla bla bla"

Som ni kanske redan listat ut skulle jag ha kryssat i "Ja, jag känner mig trygg i Grekland" Efter att ha tillbringat några nätter på stranden (dock aldrig med sonen) och blivit erbjuden att betala för rummet via posten när vi kom till nästa ö (Fourni under en båtstrejk innan dom hade bankomat) så kan jag inte annat än känna mig helt trygg.
Svara med citat