Falasarna ligger på Kretas nord
västra kust, precis där halvön Gramvousa sticker upp mot norr. Falasarna till väster och Kasteli/Kissamos strax öster om denna halvö.
Elafonissi ligger precis i Kretas sydvästra runda hörna.
Till Elafonissi kan man även komma på ett mycket behagligt sätt. Med en liten båt, som heter Elafonissos, från Paleóchora. Den går kl. 10 och tar ca en timme.
Bussen från busstationen i Chania (rekommenderas att åka inne från Chania om man vill vara helt säker på sittplats - vilket också rekommenderas!). Jag skulle inte tveka en sekund, jag skulle ta buss eller taxi in till busstationen om jag bodde vid turistorterna mellan Chania och Kasteli/Kissamos för att vara säker på en sittplats - och helst en plats långt fram i bussen så man ser bra. Men det är klart, ska man byta i Kasteli/Kissamos i alla fall, så byter man kanske ståplats med sittplats.

Jag minns inte om man ska byta buss där när man ska till Elafonissi, har åkt den vägen någon gång till Paleóchora och menar inte att vi bytt buss då, men vi kanske gjorde det till Elafonissi.
Tunneln är inte på den allra västligaste sträckan, men på den vägen som de flesta väljer (söderut strax öst om Kasteli/Kissamos).
Marianne - föredrar båt från Paleóchora!