Hej !
Här bjuder jag på några tips ! Var nere i Grekland i fjol och skall åka tillbaka i juni. Har tre barn om än något äldre än de dina. Kommer du ner så sent till Athen så kosta inte på er ett boende för dessa ynka timmar. För , tyvärr är ett "bra boende" "svindyrt". Vi övernattade i stället på flygplatsen. Efter att ni hämtat ut bagaget går ni längst bort till "vänster" i den breda korridoren. Där finns bänkar och superfina toaletter. Enklare käk finns också att köpa. På flygplatsen finns ju också MaCDonalds etc men alla dessa "barn-alternativ" ligger innanför "säkerhetskontroll ett" i avgångshallen. Ta sedan bussen till Pireus ( om ni valt detta alternativ ). Den heter X96 och avgår längst bort i "andra" ändan av denna "korridor". Vi åkte ner till Pireus klockan 05 00 ca och resan tar bara ca 30-35 minuter så tidigt på dygnet. Vår båt avgick klockan 07:30 Åk INTE ner till Pireus tidigare. Hamnen har inte fått sitt rykte utan anledning. Jag köpte biljetter till Naxos via Blue Star Ferries hemsida och fick då ett bokningsnummer som jag sedan visade upp vid Blue Stars "egen" bod alldeles bredvid båtarna. Låt er inte luras av alla "vägvisare" som gärna vill att ni hämtar ut biljetterna på något alternativt utlämningsställe något kvarter bort. Helt onödigt och , lita på att de blir "sura" när du sedan inte vill betala för den sk "tjänsten". Priset varierar. Vi betalade 1000 T/R Naxos för 5 personer och köpte då "super-economy-tickets". Vårt resesällskap hade inte förbokat och det var bara att hosta upp ca 2 600 kr då de billiga biljetterna var slut. Surt !

Än så länge har rederiet inte lagt ut dessa "super"-billiga biljettter varför jag själv inför sommarens resa tillsvidare avvaktar. Möjligt de tagit bort dem ? Inför hemresan åker vi alltid tillbaka till Athen ett dygn innan flyget går. Kanske inte så stor risk att "blåsa inne" under juni om ni dessutom valt en större färja men , mycket kan hända så varför chansa ? Dessutom tycker vi det är en trevlig avslutning att göra en "kortis i Athen. I fjol såg vi ett stängt Akropolis i 40 C värme så vi satsar på ett nytt försök denna gång istället. Boka boende I Athen i god tid. Området kring Syntagma squre är perfekt. Nära till sevärdheter och på morgonen tar ni Metron direkt från Syntagma squre till flygplatsen. Tyvärr har jag inget bra boendetips. Vi har bokat Hotell Hermes men det är första gången vi bor där så .... Föregående gång bodde vi på Novotel Athens ute i Larissa. Bra hotell men kvarteren runt omkring var inget hit !
Trevlig Resa ! Ni kommer inte ångra er !