Sv: Paleochora-Preveli, med båt???
En sak till, eftersom ni ska vara så länge i Paleochora. Missa inte kvällsbíon (utomhus), ligger mitt i stan fast det är lite kringelikrok att hitta dit. Alla vet om ni frågar. Vissa kvällar kör de barnfilmer. Åk också västerut från Pal, där finns det en landstunga som skjuter ut i havet där man kan hitta alldeles egna små stränder efter lite knatande. Vi hann inte utforska detta, men det såg väldigt spännade ut.
Ca 1-1,5 mil väster om Pal hittade vi också ett litet hotell m pool där det var fritt att bada om man ex åt eller drack nåt. Annars är det ont om poolhotell i Pal, mig veterligen finns det bara ett enda, men det är jättefräscht och har en riktigt mysig strandbar som sönerna älskade. Dyrare än andra småhotell, men inte hiskeligt dyrt. Vi betalade 50 E för trebädds-studío m kök och havsutsikt.
Om ni åker på ö-tur så rekommenderar jag också verkligen ett besök i Rodakino. Där kan man bo riktigt billigt (35E) på ett litet fam-hotell med pool. Be om studio på bv mot poolen så har femåringen bara att hoppa rakt i från altanen. I Rodakino kan man också vandra, dels till en annan strand med grottor att simma i och dels på en liten väg längs berget. Mycket liten by men med härlig känsla. Hotellfamiljen hade två goa killar i 4-6-års-åldern som gärna ville leka, liksom även familjens 14-åring. Det var nästan som att bo i någons vardagsrum...men inte på ett störande vis.
|