Ämne: Cypern
Visa ett inlägg
Gammal 2008-03-11, 19:27
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Cypern

Citat:
Ursprungligen postat av Camino11 Visa inlägg
...Får ön Greklandsfantasters hjärtan att slå.
Som du ser så finns det väldigt lite frågor och information om Cypern på Kalimera. Det ger väl en viss fingervisning...

Jag har själv bara varit på Cypern en gång för ca 8 år sedan. Mitt intryck är att Cypern är ett "Grekland" som faktiskt fungerar. Cypern är välmående, tack vare turismen, har en väl fungerande byråkrati osv... Dvs en normal nation som vilken som helst i EU.

Man ser många BMW, Audi och Mercedes och välklädda människor. Att saker faktiskt fungerar på ett annorlunda sätt på Cypern har nog att göra med att England styrde ön under många år.

Samtidigt är inte Cypern så fritt från Grekland som många tror. Tex så gjorde min bäste Grekiske väns bägge söner sin militärjänst på Cypern... Och de bor i Cycladerna... När jag pratat med dem om Cypern så har jag fått detta till svar: Det är ingen i Grekland som bryr sig om Cypern! Ge skiten till Turkarna då! Det är bara politik! Vi Greker bryr oss inte för det påverkar oss inte...

Samtidigt ska man vara medeten om att Greker är extremt hemkära. Det som händer på grannön är fullkomligt ointressant........

Däremot hade jag lätt kunnat tänka mig att tillbringa någon månad eller tre i Larnaca under vintern! Fig Tree Bay har jag inte besökt, men det lär finnas fantastiska stränder där. Men vad jag hört så är det rätt mycket "familjeliv" där. Undvik Agia Napa vad du än gör! Ungdomsfylleri har vi så det räcker här hemma...

Peter
Svara med citat